Knotskronkel? - Koog aan de Zaan (tuin) - 08-03-14

Gestart door Yeronimo, maart 13, 2014, 15:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Doordat hij voor mijn gevoel vrij breed oogt toch een Julidae. Wellicht een jonge Knotskronkel?
Hij/zij was 11 mm en ving hem/haar in een potval in de tuin in stedelijk gebied.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82224649
onzeker Knotskronkel - Cylindroiulus punctatus gezien op 2014-03-08 Koog aan de Zaan
Foto's:

Toelichting:
Potval 2
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

mberg

Dag Jeroen,

Waarschijnlijk Cylindroiulus brittanicus,

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Yeronimo

Dank Matty! Vond deze lichter ogen dan een eerdere Cylindroiulus latestriatus/brittanicus die ik ving en daarom twijfelde ik aan de determinatie (http://waarneming.nl/waarneming/view/82336181).
Ik dacht trouwens dat determineren van Cylindroiulus latestriatus/brittanicus op soortniveau niet kon zonder gonopoden te onderzoeken? Dat is op deze foto helaas niet te zien, ook kan ik nergens vinden wat het verschil in de gonopoden tussen beiden soorten dan moet zijn. Vanwaar noem je mogelijk brittanicus in plaats van de verzamelnaam? Hopelijk wil je, je kennis delen  :duim:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

mberg

Hej Jeroen,

Je kunt het inderdaad niet zien. Maar C. brittanicus komt veel voor in de Zaanstreek, vooral in verstoorde terreinen en op rijke grond. Aangezien je de tuin als vindplaats opgaf ging ik uit van C. brittanicus. Maar zonder bekijken van een mannetje kan ik het niet met zekerheid zeggen.

Het verschil in gonopoden zit hem in een klein uitsteekseltje op de top van de gonopoden in C. brittanicus wat afwezig is in C. latestriatus.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging