Miljoenpoot (Blaniulidae?) spec - Koog aan de Zaan (tuin) - 10-03-14

Gestart door Yeronimo, maart 13, 2014, 15:56:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik dacht zelfs aan een Blaniulidae doordat hij niet zo breed is als een Julidae, maar kan verschil tussen de soorten in de soortgroep niet echt goed vinden door gebrek aan literatuur. Zou dan om een bruinstipje (Proteroiulus fuscus) of roodstip (Blaniulus guttulatus). Hij/zij was 10 mm lang. Ik ving deze in een potval die in de tuin staat ingegraven in stedelijk gebied.
Ik las wel dat P. fuscus amper relatie met tuinen heeft (http://www.bmig.org.uk/species/proteroiulus-fuscus). Dus toch B. guttalatus?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82307557
onzeker Bruinstipje - Proteroiulus fuscus gezien op 2014-03-10 Koog aan de Zaan
Foto's:

Toelichting:
Potval 2
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Yeronimo

Hoi Matty,

Helaas niet :(. Ook het dier niet meer in mijn bezit doordat ik niet de juiste spullen daarvoor heb in de Zaanstreek (alcohol). Was ook eerst te makkelijk met mijn determinatie aangezien ik alles met zulke stippen op de zijkant en zonder zwarte streep bovenop uitmaakte voor zandkronkel/britse kronkel. Daar moet ik dus nu op terugkomen, maar helaas te laat.
Ik kon weinig vinden over de soortgroep miljoenpoten op internet. Heb jij wellicht nog sleutels/documenten die mij kunnen helpen bij toekomstige exemplaren? Dan kan ik dit voor de toekomst beter documenteren en determineren. Deze diertjes vind ik reuze interessant!

Hoop er trouwens op de zomerbijeenkomst in het Drents-Friese Wold ook bij te zijn. Tijdens Ameland twee jaar geleden focusde ik me eigenlijk alleen op nachtvlinders terwijl alles me interesseert.
Leeuwarden

mberg

Dag Jeroen,

Nog even geduld, de miljoenpotentabel komt eraan. Nog een paar plaatjes maken en dan Zal Anne hem in elkaar zetten.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Yeronimo

Citaat van: mberg op maart 17, 2014, 18:22:46 PM
Dag Jeroen,

Nog even geduld, de miljoenpotentabel komt eraan. Nog een paar plaatjes maken en dan Zal Anne hem in elkaar zetten.

Met groet,

Super!! Goed nieuws. Uiteraard wacht ik met veel smart tot hij in de schappen ligt  ;D
Leeuwarden