valt dit nog binnen de variatie van Hypnum cupressiforme? => Ja, dus....

Gestart door nick, maart 12, 2014, 20:23:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

In het veld dacht ik bij dit geval meteen iets bijzonders gevonden te hebben, een compact kussentje, aan de rand van een nogal zuur duinmeerje,;enige overeenkomst met Klauwtjesmos viel me natuurlijk wel op, maar verder was het een mos, dat erg afweek van wat ik tot nog toe gewend ben van klauwtjesmos, zwartbruine stengelbladeren, met opvallende fel gele stengel- en tak-toppen, vrij compacte planten, vrij korte stengels, grotendeels rechtopstaand in het 'kussentje. In de nabijheid stond ook normaal ogend klauwtjesmos.... Thuis bleek evenwel dat het ws toch wel weer 'gewoon' klauwtjesmos zal zijn:  twee korte nerfjes....

Heeft iemand hier nog ideeën over?

Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/82365282onzeker Klauwtjesmos spec. - Hypnum spec. gezien op 2014-03-09 Schoorl - Schoorlse DuinenFoto's:
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

vdvaart

#1
Die twee korte nerfjes zeggen nog niet zoveel, dat laat nog veel mogelijkheden open. Ik zou dit zeker onder de microscoop leggen, het ziet er inderdaad wel apart uit. Zonder dat ik zou durven zeggen dat het dat is, lijkt het bijvoorbeeld wel wat op een schorpioenmos, maar foto's kunnen veel suggereren. Als je materiaal hebt en je krijgt geen andere meer stellige reacties op wat het is, kun je het materiaal opsturen als je zelf geen microscoop hebt.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Ben Kruijsen

ziet er spannend uit. Via de kaart zie ik een vochtige tot natte vindplaats. Klopt dat? Moet zeker onder de mic bekeken worden. Je zou kunnen denken aan een Scorpidium soort (S. scorpioides??).

nick

Klopt, de 'pol' staat aan de rand van een zurig gegraven duinmeertje (oeverkruid, moeraswolfsklauw), met 'de voeten' in het water. Ik heb geprobeerd het onder de microscoop te bekijken, maar mis de expertise om goede preparaten te maken, stengeldoorsnedes etcetc. Het enige wat dat me opleverde was dus de constatering dat er twee korte nerjes in de bladeren zaten, wat overigens wel meteen wat soorten uitsloot. Ik kwam uiteindelijk uit of op Rood Schorpioenmos (maar vorm van blad leek me te toegespitst) of een Hypnum, maar om bij Hypnum de zeldzame soorten uit te sluiten, gaat me niet lukken. In een grijs verleden heb ik overigens wel eens Rood Schorpioenmos gevonden hemelsbreed een paar honderd meter hiervandaan. Als 1 van jullie hier eens naar zou willen kijken, heel graag, ik heb wat materiaal meegenomen.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Ben Kruijsen

#4
Koos wilde, dacht ik, wel ernaar kijken;  zoniet dan ik wel. Gezien de bijzondere soorten, die je noemt, stijgt de verwachting op iets moois. 

vdvaart

Als Ben er naar wil kijken is het natuurlijk prima, het is denk ik meer in zijn achtertuin dan de mijne. Ik vond de laatste foto's ook wel erg toegespitste bladeren laten zien, dat is niet erg rood schorpioenmosachtig. Als het er echt zuur is past het meen ik ook niet erg bij dat type mos. Als je het onder de microscoop had toen je de nerven controleerde, heb je toen ook niet kunnen zien hoe de bladhoeken onderaan er uitzien? Als daar groepen vierkantige cellen zitten begint het op een Hypnum te lijken.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

nick

Oei,  dat kan ik me niet precies meer herinneren,  die bladhoekcellen waren geloof ik wel vergroot, maar of ze ook vierkant waren??
Ik ben zelf nog steeds bang dat het gewoon Hyp cup is, maar wil het graag laten controleren. Als Ben of Koos me een pm-tje willen sturen waar ik wat materiaal heen kan sturen, dan zou ik jullie zeer erkentelijk zijn!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

vdvaart

Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

nick

Hallo Koos, ik heb net het materiaal op de post gedaan, dus als het meezit, ontvang je het komende dinsdag pas. In ieder geval alvast enorm bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

vdvaart

Ik heb het materiaal ontvangen en onder de microscoop bekeken. Het moet toch echt Hypnum cupressiforme zijn gezien de bladvorm en de bladhoekcellen. Wat de kleur verklaart weet ik ook niet, er zat een stukje Polytrichum tussen dat helemaal glanzend zwart was, alsof er olie op zit. Omdat de kleur van de stengel dus ook donker is heb ik nog gekeken naar de pseudoparafylliën maar ook die zijn zoals het hoort voor cupressiforme.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

nick

Ik vermoedde al dat het spannende uiterlijk toch niet tot iets bijzonders zou leiden, maar ben toch wel erg blij dat je alle onzekerheden hebt kunnen wegnemen, Koos, dus enorm bedankt voor je moeite! Zal hem op 'gewoon' klauwtjesmos zetten
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Ben Kruijsen

ik geloof Koos direct. Ik blijf het een heel vreemde kleur vinden. Ik heb heel veel Hypnums gezien in honderden vegetatieopnamen maar nog nooit zo. Ik zou zeggen goed bewaren en aan een herbarium afstaan.

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Ben Kruijsen

nee ik ben er al een tijd niet geweest. Ze zitten nu geloof ik in Naturalis. Je zou Wout Holverda (Floron) kunnen vragen of via de receptie. Ik kwam er vroeger vaak tijdens mijn studie bij Dries Touw en Wim Rubers.

nick

ik ga er werk van maken,  Koos en Ben, beiden bedankt, nogmaals
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

petraw

Beste Nick,

Als je het stuurt aan Naturalis t.a.v. van Michael Stech en/of Hans Kruijer moet het op de goede plaats komen.
Groet, Petra

nick

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham