Tenthredinidae

Gestart door gardensafari, juni 10, 2007, 13:36:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Gisteren deze bladwesp gefotografeerd. Hoewel ik het wel wist had ik er nog nooit één een prooi zien opeten. De meeste zijn immers vegetariër. Maar hier eet er eentje een insectje op.

Heeft iemand een vermoeden welke bladwesp dit is? Alvast bedankt voor de hulp.





Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

Hallo Hans,

ik weet het ook niet helemaal zeker natuurlijk, maar zou het de Tenthredo scrophulariae kunnen zijn of kun je misschien aangeven, waarom deze af zou vallen.
Wat tekening betreft heeft deze zeer veel raakvlakken en ja ik weet wel dat er een aantal zeer gelijkende zijn, maar toch............

groet,

Lo

gardensafari

Ik heb vergeleken met de foto's op waarneming.nl (dat is een goede site, trouwens) en als het beest dat Han Endt op de foto heeft gezet geen Tenthredo scrophulariae, dan is die van mij het ook niet! Het vele geel deed mij enigszins twijfelen, maar dat zal wel net als bij andere wespen variabel zijn.
Ik zal nog even nagaan of de adulten van die soort inderdaad carnivoor of omnivoor zijn.

Bedankt Lo!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Schijnt een Nederlandse naam te hebben: helmkruidbladwesp (Engels Figworth Sawfly) en inderdaad de volwassen beesten zijn voornamelijk carnivoor. Dus dat klopt ook!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.