Verticaal op de schaduwzijde van granieten zwerfkei.

Gestart door Sjors, maart 11, 2014, 17:43:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82327670
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2014-03-11 Burgum - Zwartkruis en Elektr. Centrale
Foto's:




Toelichting:
Verticaal op de schaduwzijde van granieten zwerfkei.
bij voorbaat dank Sjors van het strandje
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 13, 2014, 14:46:41 PM
Lijkt mij Buellia aethalea

Bijna!  ;) Dit is Buellia ocellata. De nogal onregelmatige, bobbelige areolen en het gelig witgrijze kleurtje zijn typerend.
Grüezi mitenand,
Arjan

henkjanvdkolk

Citaat van: rinodina op maart 13, 2014, 20:19:17 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op maart 13, 2014, 14:46:41 PM
Lijkt mij Buellia aethalea

Bijna!  ;) Dit is Buellia ocellata. De nogal onregelmatige, bobbelige areolen en het gelig witgrijze kleurtje zijn typerend.


Ik blijf dat altijd een beetje een moeilijke soort vinden. De eerste kenmerken die je noemt kende ik niet, en staan ook niet vermeldt als onderscheidende kenmerken in de Britse flora en Flechten Baden-Württembergs (maar mischien ergens anders?). In beide gevallen wordt de gelige thalluskleur (vs wit, grijs bij B. aethalea en andere) als sleutelkenmerk gebruikt (en 'bijbehorende' reactie met C van B. ocellata).

Bij deze exemplaren is de eerste wel wat gelig, maar de tweede zou ik toch grijs noemen.  Op internet staan (naast overtuigende gelige) echter ook genoeg foto's van grijze exemplaren van B. ocellata, wat bij mij altijd voor verwarring zorgt bij dit duo.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

alegro

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 13, 2014, 20:41:35 PM
Ik blijf dat altijd een beetje een moeilijke soort vinden.

Tja, soms zijn de verschillen bijna niet in woorden uit te drukken. Buellia aethalea ziet er in mijn optiek echt uit als een tamelijk platte, grijze korst met een redelijk regelmatig barstjespatroon, bij B ocellata heb ik meer het idee van min of meer afgescheiden areolen, en  het geheel ziet er ook wat "slordiger" uit. Toen ik deze de eerste keer tegenkwam heb ik getest met C. Dat is natuurlijk nog altijd de methode als je twijfelt en het zeker wilt weten.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Dijkstrondjesmos, dus!

Dank Henk-Jan en Arjan!

Is onderstand korstmos toevallig ook ocellata?

Vandaag gevonden op de schaduwzijde van een basaltblok aan de wadkant van Texel.

Meer foto's bij de waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/82409357
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

alegro

Dit zou ik Buellia aethalea noemen vanwege het barstjespatroon en de wijze waarop de apotheciën over het thallus verspreid zitten.
Maar korstmossen zien er niet altijd volgens het boekje uit, dus als je een twijfelgeval tegenkomt kun je het vrij simpel testen met
een druppeltje chloor. B ocellata verkleurt dan oranje. En B aethalea verkleurt rood met K.
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Het controleren op kleurreactie zal in Burgum wel lukken, maar ik weet niet of het op Texel nog mogelijk is.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Rood met K, dus!
B aethalea op Texel, dus!

Dank Arjan  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

Oranje/geel met C, dus!

Dijkstrontjesmos - Buellia ocellata in Burgum, dus!

Dank Arjan  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje