Saldula

Gestart door thijsdegraaf, maart 10, 2014, 17:45:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Zijn ze tot de soort te determineren vanaf een foto? Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/82301915 Saldula spec. gezien op 2014-03-10 Noordhollands Duinreservaat - Nieuwelandsbos
Foto's:
1 2 3 4 5
6
7
Toelichting:In / bij een duinmeertje. Eerste twee foto's zijn van de zelfde wants. Foto's 3-5 zijn van andere wantsen.
Bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Mark Lammers

Er zijn maar enkele soorten met enige zekerheid te determineren, is wat Berend me vertelde. En ik kan het niet. Misschien dat Berend nog langskomt, maar waarschijnlijk blijft dit gewoon spec.

thijsdegraaf

#2
Dat dacht ik al. Hoewel er toch wel wat foto's van verschillende soorten zijn goedgekeurd. Bedankt Mark. Wel een leuk wantsje. Er zaten er heel wat, ook in het water.
Hopelijk weet Berend toch een naam.  :)

Berend Aukema

Saldula pallipes en Saldula saltatoria

thijsdegraaf

Bedankt Berend. Dat zijn in ieder geval al veel minder soorten. Ik zag bij beide soorten enkele foto's, die goedgekeurd waren. Het is dus toch te doen vanaf een foto.  :-\

Arp

Hoi Thijs,

Splits je ze nog op? ;)

Ik heb dankzij jouw opmerking het familieoverzichtje maar eens een beetje van plaatjes voorzien.

Leuk om bij een aantal soorten gecontroleerde foto's te hebben (validatie deels bij soortenregister geverifieerd), maar het wil niet altijd zeggen dat ze ook van foto zijn gedetermineerd. Er zijn er een stuk of wat met validatie die zijn opgestuurd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

1, 2, 4, 6: S. pallipes


3 S. pallipes (boven) en S. saltatoria


5, 7 Saldula saltatoria

thijsdegraaf

Ik dacht dat het een van deze twee soorten was. Er zaten dus twee soorten bij elkaar, die ook nog te determineren zijn. Ik had het niet door Arp. Ik zal ze splitsen.  :P
Wederom bedankt Berend.  :duim:

thijsdegraaf


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#10
Ik heb vandaag naar wat meer informatie gezocht. Wat zijn de verschillen bij  S. pallipes groot! Die van Britishbugs en een paar op het forum zijn veel lichter (van Dick Belgers).  http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Saldidae/Saldula_pallipes.html