duizendpoot = Cryptops parisi

Gestart door GerardL, maart 09, 2014, 21:59:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Had vandaag een leuke duizendpoot er bij, maar kom er niet echt verder mee:
20 paar poten,
antenne-leden - links 17 rechts 11,
lengte 29-30mm.
Ik kom uit bij Scolopendromorpha, maar dan
Wie kent dit beestje ?







Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

Arp

Scolopendromorpha is in Nederland Cryptops, dus dat is alvast verder :)

Het zal parisi of hortensis zijn - ik durf ze niet van foto, maar Matty misschien wel.

Kijk ondertussen eventueel of je er hiermee uitkomt

http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=88928#post88928
http://www.repository.naturalis.nl/record/218638
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Scolopendromorpha = Cryptops danke !
Heb een hele hoop bestanden, over lange periode verzameld,
maar kan niet checken of ze nog up-to-date zijn !
Ik heb het beestje nog, weet niet hoe lang ik hem nog kan/wil bewaren.

Maar voor bepaalde kenmerken heb ik microscoop nodig, en die heb ik ff uitgeleend.
Gewoon zo`n goedkoop dingetje, maar werkt best aardig, voor dit soort details.
En dan nog: is het zo belangrijk om te weten of het een parisi of hortensis is ?

Iedereen bedankt!

Grtzzzz

Gerard

Arp

Als ik moest gokken, dan zou ik parisi een grote kans geven. Afhankelijk van de vindplaats is dat een leuke of zelfs zeer interessante waarneming.

Dus: waar?

Zonder microscoop kunnen betere foto's van kop/hals of onderkant kop, onderkant eindbenen misschien meer duidelijkheid verschaffen. Opsturen mag ook natuurlijk.

P.S. Scolopendromorpha is uiteraard ook goed, maar in Nederland komt daarvan alleen het genus Cryptops voor, dus dat is preciezer :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Heren,

Ik denk C. parisi, maar zonder details is dit niet met zekerheid te zeggen. Met een loupe is deze soort op naam te brengen.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

GerardL

Hallo Matty en Arp,

Ik ga nog eens proberen het beestje beter te fotograferen, heb op die link van Arp
kenmerken gezien, die ik probeer te vinden.
Maar vooralsnog, het beestje is zeeeeeeeeeeer beweeglijk !
Danke voor jullie hulp en info.
Mocht het beestje interessant zijn, wil ik het wel opsturen.

Grtzzzz

Gerard

Arp

Om de onderkant te bekijken: Beest in deksel van petrischaaltje (of ander vlak glazen ding), eventueel watten erop en/of voorzichtig andere schaal van petrischalatje erin zetten zodat het beest niet meer om kan draaien en dan door het glas onder achterpoten en kop kijken (of door glas fotograferen - indien met flits dan schuin eroverheen vanwege reflectie).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#7
Hoi Gerard,

Toen ik gisteren weer in Hengelo kwam bleek het dier onderweg één of meer van 'slands meest lompe postemployees te zijn tegengekomen - stevig doosje, mooi in een gepolsterde envelop verpakt en toch kans gezien het geheel te kraken  :rolleye:  :wacko: Het beestje was onderweg dus helaas uitgedroogd en de eindbenen misten, maar in het gruis uit de envelop dat Leny gelukkig bewaard had vond ik nog één eindbeen terug.

Hierbij twee "Quick & Dirty" bewijsplaatjes (zonder het beestje eerst weer week te maken en te prepareren. De occipitaalsutuur vind ik altijd lastig te herkennen en nog lastiger te fotograferen, maar ik doe er toch een poging van een dorsaal plaatje bij. De onderkant kop laat duidelijk genoeg het smallere vooruit geschoven coxosternum van parisi zien. Het eindbeen zou ik eerst op moeten lijmen om te kunnen fotograferen - daarvan geen plaatje nu.

Inderdaad Cryptops parisi dus - toch leuke waarneming. Waar was het (c.q. voer je'm in)? Dan kan ik de gegevens ook overnemen.

Mijn plaatjes zijn public domain, dus kunnen erbij zonder auteurgeneuzel.

P.S. Ik heb het eindbeen toch even tussen twee spelden rechtop gezet (plaatje 3) ...
P.P.S. En eentje voor het kenmerk van de doorntjes op tibia en tars van eindbeen (sleutel Berg & Evenhuis) - had ik nog niet eerder gebruikt, maar is ook duidelijk (plaatje 4)
P.P.P.S. link naar waarneming
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mberg

Onmiskenbaar.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

GerardL

#9
Hallo Arp en matty,

Ja leuk-goed dat die op naam is gebracht!
Ik kreeg hem niet gefotografeerd, was alsof die een krat RedBull op had.

Vond het beter naar iemand te sturen die dit beter kon, en vaker gedaan had, en zowaar het is gelukt!
Was al ingevoerd, was onzeker, maar is nu veranderd!

Arp heel veel dank voor de moeite, en Matty voor de bevestiging!

Grtzzzz

Gerard

Arp: zet jij die plaatjes er zelf bij ?
Hoe kregen ze in hemelsnaam dat doosje kapot, zat ook nog nat mos in!


Arp

Tja, 'tis knap van ze  :rolleyes:

Ik heb niet de benodigde admin-rechten om foto's toe te kunnen voegen bij waarnemingen van anderen, dus als jij het toch zou kunnen doen ... :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Citaat van: mberg op maart 11, 2014, 09:46:50 AM
Heren,

Ik denk C. parisi, maar zonder details is dit niet met zekerheid te zeggen. Met een loupe is deze soort op naam te brengen.

Met groet,

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je hier het vermoeden had van C.parisi, ik heb de laatse tijd diverse "Cryptopsen" verzameld maar dat bleek altijd C.hortensis te zijn. Zijn er veldkenmerken om "verdachte" exemplaren te selecteren cq verzamelen?  Qua kleur en formaat verschillen die 2 niet veel, volgens de beschrijving, zijn er andere kenmerken om op te letten?

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Hoi Frank,

Ik kan niet voor Matty spreken, maar voor mij zag het beest op de foto's er wat "steviger" uit dan alle vele hortensis die ik zie (slanker/fragiler) en bovendien meende ik vaag iets te zien wat op de occipitaalsuturen zou kunnen duiden. Tel daarbij op dat Gerard vaak beesten uit Limburg navraagt en parisi dus tot de mogelijkheden behoort ... dan wordt het als snel interessant om wat beter te controleren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

Hoi Arp, bedankt, ik zal er op letten in het vervolg. Al vraag ik me af of ik die soort hier in Zeeland ooit zal tegenkomen.  :-\

groetjes,

Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Heren,

Inderdaad, de kleur is net iets dieper, de dieren ogen wat steviger en volwassen zijn ze iets groter. Maar het zijn geen uitsluitende kenmerk aangezien sommige grote C. hortensis exemplaren ook deze kan top gaan. Onderkant kop blijven bekijken (kan in d ehand met een loupe). Waarnemingen uit Zeeland blijven welkom!

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging