Atletisch damhert...

Gestart door Rob Koelman, maart 09, 2014, 14:25:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Deze wil ik toch even onder de aandacht brengen: een damhert dat laat zien dat ze zich niet zomaar door een gemiddeld hek laten tegenhouden... Vastgelegd door twee waarnemers. Heb de ene waarnemer gevraagd nog toe te voegen hoe hoog het hek op de foto's is.

Binnenkort ook Olympische Spelen voor damherten?  ;)

Waarnemingen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/82223294
http://waarneming.nl/waarneming/view/82214346

Foto's:
http://waarneming.nl/fotonew/0/6164010.jpg
http://waarneming.nl/fotonew/6/6161236.jpg
http://waarneming.nl/fotonew/7/6161237.jpg
http://waarneming.nl/fotonew/0/6161240.jpg


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

hoven

Mvg,
Alrik

Johan Helmus

Dat is een serieuze sprong...!  ;D
Groeten, Johan Helmus

Bart van Hoogstraten

Schitterend! Ze hebben een maximale schofthoogte van 110 cm. Dan schat ik dat hek toch wel op minstens 2 meter hoog!

Zelf heb ik ooit een 3-tal reeën door de weilanden bij Overasselt zien rennen. Op bromfietssnelheid zonder gas terug te nemen voor de prikkeldraad afzettingen voor de koeien (toch ook al gauw meer dan een meter hoog). Deze obstakels vormden geen enkele belemmering voor ze.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M.V.S

Was inderdaad leuk om te zien, en gelukkig de camera in de aanslag.

Ik heb het hek niet gemeten, is niet bij ons opgekomen. Maar misschien dat iemand het wel weet. Dan zal ik het erbij zetten.
Groetjes, Marc

jeroenroelofsen

En als je vergelijkt met je eigen lengte, wellicht dat je dan een schatting kunt maken?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

S van der Heijden

Moet je deze niet invoeren als vliegend hert ;)t
Met vriendelijke groet,

S. van der Heijden

Michael_Inden


Rob Koelman

#8
Citaat van: Michael_Inden op maart 18, 2014, 21:04:41 PMDat hek is ca 145 cm hoog

Hmm, ik ben even benieuwd hoe je op deze maat komt. Lijkt mij dat het hek veel hoger is. Zie ook de post van Bart van 10 maart, waar hij inschat dat het hek al gauw tenminste twee meter hoog is (gebaseerd op een schofthoogte van een damhert van maximaal 110 cm).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik ken deze locatie, en volgens mij is dat hek zeker lager dan 2 meter.. 1.50 klinkt wel ongeveer zoals ik het me herinner. Het dier springt over het achterste hek, maar doordat er op de voorgrond ook een hek staat is het perspectief wat vreemd.
Verder is bekend dat de dieren hier af en toe over het hek springen, om 's ochtends van het voer van de tamme dieren mee te genieten of juist één van de tamme beesten die 's avonds een wandelingetje maakt ;)

Ik meen me ook te herinneren dat ik een tijd geleden ergens op facebook foto's langs zag komen van wilde zwijnen die over hekken sprongen, was nog wel meer indrukwekkend hoe (relatief) hoog die kwamen. Zal straks eens kijken of ik die foto's nog ergens kan vinden en hier mag delen.
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 18, 2014, 21:39:23 PM
Ik ken deze locatie, en volgens mij is dat hek zeker lager dan 2 meter.. 1.50 klinkt wel ongeveer zoals ik het me herinner. Het dier springt over het achterste hek, maar doordat er op de voorgrond ook een hek staat is het perspectief wat vreemd.
Verder is bekend dat de dieren hier af en toe over het hek springen, om 's ochtends van het voer van de tamme dieren mee te genieten of juist één van de tamme beesten die 's avonds een wandelingetje maakt ;)

Ik meen me ook te herinneren dat ik een tijd geleden ergens op facebook foto's langs zag komen van wilde zwijnen die over hekken sprongen, was nog wel meer indrukwekkend hoe (relatief) hoog die kwamen. Zal straks eens kijken of ik die foto's nog ergens kan vinden en hier mag delen.

Ik zie het nu ook opeens.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 18, 2014, 21:43:45 PMIk zie het nu ook opeens

Ik (nog) niet...  :huh:

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Even heel lelijk gepaint. Rode lijntje is min of meer de schofthoogte (laten we 1.10 zeggen). Dit lijntje (even lang dus) heb ik ook gezet bij het hek op de voorgrond waar het tot bijna halverwege komt, dat hek zou dus 2.30 ofzo moeten zijn. Het hert springt echter over het hek erachter (meest rechter lijntje), waar het lijntje op zo'n 3/4 komt: 145-150 cm hoog hek. Beetje lomp geschat en getekend, maar het idee komt over? Anders moet je maar eens een keer ter plaatse gaan kijken.. zitten ook leuke vleermuisjes daar ;)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Het kwartje is gevallen!  ;D

Nog steeds een mooie sprong, maar minder indrukwekkend dan in eerste instantie leek...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Je tekeningetje is geweldig, maar volgens mij vergeet je het perspectief... De voorkant en achterkant zijn volgens mij beide even hoog... of schrijven we nu langs elkaar heen en mis het het sarcasme van de drie puntjes, Douwe?


René
René Janssen

M.V.S

Alle hekken zijn even hoog.

Het hek was in ieder geval lager dan ikzelf ben (1.90 meter).
Groetjes, Marc

JohanvantBosch

Citaat van: Rene Janssen op maart 19, 2014, 08:40:14 AM
Je tekeningetje is geweldig, maar volgens mij vergeet je het perspectief... De voorkant en achterkant zijn volgens mij beide even hoog... of schrijven we nu langs elkaar heen en mis het het sarcasme van de drie puntjes, Douwe?


René

Ik wilde hetzelfde gaan schrijven.  O0
Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 18, 2014, 22:11:01 PM
.... bij het hek op de voorgrond waar het tot bijna halverwege komt, dat hek zou dus 2.30 ofzo moeten zijn....
hier zou dus moeten staan ' waardoor dat hek 2.30 lijkt

Rob Koelman

Voor degenen die er nu niets meer van snappen heb ik op een van de foto's het hek op de voorgrond enigszins weggepoetst (kan netter, maar volgens mij zo duidelijk genoeg). Zie onderstaande foto.

Goede reminder hoe misleidend foto's kunnen zijn.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Het betere poetswerk, Rob! En een goede redigeerslag, Johan :). Ik denk ook dat Douwe dat bedoelde.
René Janssen

jfbouwmeester

Hoe kom je op het idee van dat poetsen. Het geeft de grootte van het damhert in vergelijking met het hek beter weer.
Zelf dacht ik natuurlijk ook; wat een enorme sprong over een 2meter hoog hek. Achteraf denk ik dat de fotograaf gewoon op zijn buik heeft gelegen en is de foto van onderen af genomen.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

M.V.S

Het is wel grappig dat er vanalles besproken en gediscussieerd wordt, maar dat er niemand een vraag aan mij stelt.

Ik zat op mijn knieeen plantjes te fotograferen toen deze voorbij kwam lopen. Er was dus niets opzettelijks aan, gewoon een lucky shot van een hertje dat toevallig voorbij kwam lopen toen ik opkeek.

Groetjes, Marc

Michael_Inden

Ik kom zeer vaak op deze locatie; dat hek is ca 150 cm hoog

Nico Omlo

Citaat van: S van der Heijden op maart 18, 2014, 19:28:25 PM
Moet je deze niet invoeren als vliegend hert ;)t
Geen vliegend hert maar wel  over duidelijke escape.
Bij de waarneming staat escape:Nee
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Henri van Dodeweerd

Citaat van: nico omlo op maart 19, 2014, 15:40:24 PM
Citaat van: S van der Heijden op maart 18, 2014, 19:28:25 PM
Moet je deze niet invoeren als vliegend hert ;)t
Geen vliegend hert maar wel  over duidelijke escape.
Bij de waarneming staat escape:Nee

Waarom een escape?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

jfbouwmeester

Mark, natuurlijk hoef dat niet opzettelijk te zijn en bovendien, dat mag toch gewoon.

Het zijn toch geweldige foto's! :duim:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Nico Omlo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op maart 18, 2014, 21:39:23 PM
Verder is bekend dat de dieren hier af en toe over het hek springen, om 's ochtends van het voer van de tamme dieren mee te genieten of juist één van de tamme beesten die 's avonds een wandelingetje maakt ;)


Daarom!
Citaat van: Henri van Dodeweerd op maart 19, 2014, 15:49:16 PM
Citaat van: nico omlo op maart 19, 2014, 15:40:24 PM
Citaat van: S van der Heijden op maart 18, 2014, 19:28:25 PM
Moet je deze niet invoeren als vliegend hert ;)t
Geen vliegend hert maar wel  over duidelijke escape.
Bij de waarneming staat escape:Nee

Waarom een escape?
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Douwe van der Ploeg

Ja, er lopen zowel wilde (voor zover je daarover kan spreken bij deze soort) dieren rond die bij de tamme op bezoek gaan, en er is een tamme die af en toe (volgens mijn informatie alleen 's nachts) een wandelingetje maakt. Hoe dan ook is het een exoot en lopen beide vormen hier rond, dus voor de database maakt het weinig uit..
Douwe van der Ploeg