Oorworm - Forficula - nimf ?

Gestart door GerardL, maart 08, 2014, 22:50:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Ook nog uit 2013, een Oorworm - Forficula, maar welke?
op waarneming 3 families, maar lijken er niet echt op
http://waarneming.nl/familie/view/10951

Is dit een nimf Gewone Oorworm - Forficula auricularia ?





Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard


Arp

Hoi Gerard,

Het is een volwassen kereltje Labia minor (Kleine Oorworm). Helaas zijn de oorwormen in de "familie"overzichten opgesplitst in de daadwerkelijke families en omdat we oorwormen in een viertal families hebben is er dus geen overzicht meer van "alle" 6 soorten oorwormen bij elkaar  :-\

Forficulidae 3 srt: Park, Bos, Gewone,
Labiduridae 1 srt: Zand
Spongiphoridae 1 srt: Kleine
Anisolabididae / Carcinophoridae 1-3 cosmopolieten: E.annulipesE.moestaspec.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Dat verklaard waarom ik deze niet vond, ik wist dat dit geen echt vreemde zou zijn,
maar kon hem niet vinden.
Is het geen optie om bij de bestaande soorten (3) een link te plaatsen naar de
uitgesplitste families, zodat je toch "overzicht"  hebt?

Danke voor de moeite!

Grtzzzz

Gerard


Arp

Citaat van: GerardL op maart 09, 2014, 20:58:04 PM
ik wist dat dit geen echt vreemde zou zijn...
Het is best een leuke waarneming vind ik - onderhand misschien wel de zeldzaamste soort in Nederland? Ze worden alleen, relatief tot de "zeldzaamheid", misschien nog wel gemakkelijker gevonden dan anderen omdat ze op licht vliegen.

Voer je'm nog in?

Qua overzichtjes kan ik niet veel bewerkstelligen. De software dicteert dat er alleen op familieniveau overzichten mogelijk zijn en die ontstaan goeddeels automatisch dus geen optie om er links in te frutten. Iemand heeft de oorwormen bovendien in de daadwerkelijke families opgesplitst (bij sommige andere groepen ligt het "familie"overzicht op een ander niveau), wat op zich geen rare gedachte is natuurlijk, maar wel jammer van het overzicht.

Misschien maak ik wel een keer een eigen overzichtje op het forum of in de soortinfo van "Oorworm spec." ofzo ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Hallo Arp,

Ik voer hem later nog in, ben vandaag voor de eerste keer weer echt "serieus" met de camera op pad geweest.
En heb hier nog zeker 150 foto`s staan die op naam moeten worden gebracht.

Ok, was maar een idee, die link plaatsen, net zo makkelijk om zelf een overzicht te maken!

Ik kom deze, met name de warmere avonden veel tegen op het laken hier, dus hier zie ik hem "meer"!

Danke voor de genomen moeite!

Grtzzzz

Gerard

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op maart 09, 2014, 21:44:11 PM
Iemand heeft de oorwormen bovendien in de daadwerkelijke families opgesplitst (bij sommige andere groepen ligt het "familie"overzicht op een ander niveau), wat op zich geen rare gedachte is natuurlijk, maar wel jammer van het overzicht.

Nogmaals sorry ;)
Douwe van der Ploeg

Arp

@Douwe: Ah, was jij dat - snoodaard  ;D  (wist ik dat al? dan had ik het weer vergeten/verdrongen  :angel: )

Op zich prima/correct natuurlijk, gewoon zoals het moet zijn. Nu nog de mogelijkheid om voor "familie"overzichten een ander taxonomische niveau te kiezen (orde, subfamilie, whatever handig is voor een groep) en dan is alles weer koek en ei ;)

@Gerard: Je mag er met van mij met alle plezier een paar verzamelen - ik wil er dolgraag een kweekje mee proberen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed van wel ;) Heb destijds alle geleedpotigen overig opgeruimd (dat was al helemaal een rotzooi die niet eens nuttig meer was..), kan me zo voorstellen dat ik deze ook gelijk heb meegepakt, al dan niet na een verzoek in één van de verkeerde naamgeving-topics. Helemaal met je eens dat meer (andere methoden van..) overzichten maken erg nuttig zou zijn, ik wacht ook daarop tot ik enkele andere nep-families opschoon (hoewel er ook "families" zijn met 100'en soorten zonder foto die toch geen nut hebben om zo te laten, maar dat is gewoon drukte ;))..
Douwe van der Ploeg

GerardL

waarneming is ingevoerd
vond helaas nog maar 1 foto !
zal dit jaar beter op letten
heb 2de beestje van dezelfde dag er bij gezet ( M vs F ?)

Grtzzzz

Gerard

Arp

Yes, de onderste is een dame - leuke foto met half ingevouwen vleugeltjes  :duim:

Was een mooi koppeltje geweest  :P Ik wil dit jaar als het effe kan de jeugdstadia beter documenteren ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)