Gegarandeerd kijkplezier

Gestart door andre.schulten, maart 25, 2014, 10:00:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Het winterseizoen is dan wel op z'n eindje, maar dit wil ik graag delen.
Om de vetbollen uit de buurt van de katten te houden had ik een lange metalen staaf gebogen, aan een paal bevestigd en er een vetbolletje aan gehangen. Dat zou de kauwen leren om er af te blijven..dacht ik. Maar het duurde niet lang of de eerste kauwen waagden zich op de wiebelende staaf. dat eenmaal ontdekt was het vetbolletje (dat toen nog aan een kort touwtje hing) snel verorberd. Dus toen de vetbol aan een langer touwtje. Dat gaf wat meer heisa, maar al snel waren er een paar slimme kauwen die het touwtje omhoog hesen. Dus een moeilijkere constructie bedacht.. Het duurde even, maar ook dit kregen ze onder de knie -hoewel ze volgens mij niet allemaal even slim zijn. Het schouwspel is zo leuik dat het me wel een paar vetbollen waard is.

Ik heb de constructie maar even uitgetekend, omdat deze op een foto niet duidelijk is, vanwege de drukke achtergrond. Mogelijk gaat het ook met een pvc-buis (grijze electrabuis, 15mm) die je door verwarmen of met een buigijzer kunt in de gewenste vorm kunt krijgen.
Veel kijkplezier.

Violet (en Remco)

Ik geloof diect dat je enorm veel kijkplezier hebt gehad  ;D Kauwtjes zijn inderdaad zeer inventief, prachtige beesten.

Laatst zag ik in een tuincentrum een 'vogelvoerophangsysteem' voor 6 zakjes vetbollen. Een metalen staaf die je in de grond kan steken, en aan de bovenkant van die staaf kan je 6 'ijzerdraadjes' trekken waar je een vetbol aan kan hangen. Na de winter de ijzerdraadjes weer in de staaf schuiven en opruimen.

De kool- en Pimpelmezen maken volop gebruik van dit systeem, de Huismussen hebben er wat meer moeite mee; ze fladderen voor de vetbol, maar er zijn er ook al een aantal die er geen moeite mee hebben om aan de bol te gaan hangen. De overige Huismussen, Heggenmussen, Merels en meer eten de restjes die op de grond vallen.
Enneh, nog geen Kauw die zich er aan heeft gewaagd  ;)

In bijlage 2 foto's van het systeem, vast makkelijk zelf te maken door een handig persoon.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

andre.schulten

Mooi is dat.. Hebben ze mijn idee gepikt...  :P B)