welke wants?

Gestart door Hannie Luijten, mei 26, 2007, 01:12:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Deze wants trof ik vandaag in de tuin aan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GRMT4BXU

Is hij nog op soort te brengen? (ben een leek op insectengebied  :( )
Groet, Hannie

gardensafari

Kaneelwants (Corizus hyoscyami) uit de familie Rhopalidae (glasvleugelwantsen)
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lo.troisfontaine

Deze wants wordt Corizus hyoscyami genoemd.
van de Rhopalidae familie en komt algemeen voor.

groet

Lo

Hannie Luijten

Bedankt allemaal! :duim: Deze had ik ook in mijn gids gevonden maar ik begon te twijfelen omdat Lygaeus-soorten er ook op leken.  
Groet, Hannie

Menko Vlaardingerbroek

In het dagblad Trouw van 8 juni staat een stukje over de bonte ridderwants, in het natuurdagboek van Henk van Halm. De foto bij dat stukje lijkt sterk op deze soort, Corizus hyoscyami. Op waarneming heeft hij helemaal geen Nederlandse naam. In een van de bovenstaande reacties wordt hij kaneelwants genoemd. Is een van beide namen -- bonte ridderwants of kaneelwants -- geaccepteerd en zou hij dus in waarneming een Nederlandse naam kunnen krijgen?

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

gardensafari

Ha!
Als je googelt op bonte ridderwants, dan krijg je een klein aantal hits die allemaal hetzelfde zijn: "er is weinig bekend over de bonte ridderwants".
Is een onzin-naam lijkt me.
Het woord kaneelwants levert meer dan 340 hits op. En logisch, want zo heet hij ook in andere talen: hij ruikt naar kaneel.
I rest my case.

Overigens: Nederlandse namen voor dieren zijn nooit officieel. Iedereen mag ze bedenken en terecht, dat gebeurde in het verleden ook. Houdt voor alle echte gelegenheden de wetenschappelijke naam aan en dan maakt het verder niets uit of je van de witte reus spreekt of van de ivoorzweefvlieg als je Volucella pellucens bedoelt.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.