zweefvlieglarve?

Gestart door AndreVrijens, juni 09, 2007, 22:38:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Is dit een larve van een zweefvlieg en is er misschien wel een soort aan te koppelen. Ik probeer hem te laten verpoppen maar weet niet wat hij eet. Sugesties?
mvg.  André

Mark van Veen

Inderdaad een zweefvlieglarve, en wel een die bladluizen eet. De soort zou ik niet weten.
groet,

Mark van Veen

AndreVrijens

Dankjewel Mark voor de determinatie van de snipvlieg en de wapenvlieg. Je bent vroeg wakker op deze mooie zondag...
ik ga proberen de larve op te kweken, heb je handige tips naast het voeren van bladluis?
mvg.  André

Mark van Veen

Ik heb nooit zelf opgekweekt, maar voldoende bladluizen en af en toe nevelen met de plantesproeier om de luchtvochtigheid op peil te houden lijkt me voldoende.
groet,

Mark van Veen

AndreVrijens

Ik heb het idee dat het beestje is begonnen met zijn popstadium. Er zit nog leven in, in de vergroting is er een duidelijke "hartslag" waar te nemen.
mvg.  André

han.endt

Dat gaat dus goed. Ben benieuwd.

Louis.Boumans

En vooral niet in een afgesloten (jam-) potje doen, want dan gaat het snel schimmelen. Afsluiten met bijvoorbeeld nylonkous en een elastiekje, of in een buisje doen en afsluiten met een luchtig proje watten.

AndreVrijens

nog een voorkeur voor binnen of buiten in de schaduw / halfzon?
mvg.  André

Louis.Boumans

Goeie vraag .. Mijn ervaring is dat vliegenpoppen vrij vaak verschimmelen, dan wel uitdrogen..  :(

Ik heb ze altijd binnen, dus missch is het een goed idee om het buiten te proberen, omdat daar meer ventilatie is. Wel in de schaduw; ik betwijfel of poppen tegen directe zon kunnen. En natuurlijk zorgen dattet bakje niet vol regenwater kan lopen. Jampot op z'n kant, of in een buis met gaas aan onder- en bovenkant.

Succes! Louis

AndreVrijens

Een paar dagen verder... De transparantie begint te verdwijnen, de pop krijgt een beige kleur. Iets van een hartslag kan ik niet meer waarnemen maar dat zou denk ik te maken kunnen hebben met het verkleuren en harder worden van de huid.
De huisvesting bestaat overigens uit een glazen bokaal met horgaas afgedekt. Af en toe maak ik de woning iets vochtig. verder staat de bokaal buiten onder een afdak op een plek waar gedurende de dag even de zon schijnt.

Ik wacht af :whistle:  
mvg.  André

Mark van Veen

Ik ook, ben zeer benieuwd.  
groet,

Mark van Veen