welke roofvlieg

Gestart door t-vinkie, juni 13, 2007, 19:52:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

t-vinkie

welke (stekelpoot)???????
Als ik hm met deze foto`s vergelijk
(http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2528158)
weet ik het eigenlijk al zeker precies de zelfde kop tekeningen rode schenen dus stekelpootroofvlieg??? Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

Mark van Veen

De koptekening is helaas geen kenmerk. Wel de pootkleur en die is bij dit beest geheel zwart. Dat sluit Stekelpootroofvlieg meteen uit (schenen rood op het begin).

Er zijn niet zoveel stevige, zandkleurige roofvliegen met pizwarte poten. En dit is een man, zodat we zien dat het genitaal niet in een punt is uitgetrokken. Ik kom op Geelbaardroofvlieg Eutolmus rufibarbis.
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

Bij deze vliegen moet je goed onderscheid maken tussen de kleur van de chitine van de poten en eventuele beharing op de poten. Er komt namelijk dichte gele beharing op de poten voor, die een gele weerschijn geeft (maar geen chitinekleur betreft). Zie deze
deze onmiskenbare foto's van een geelbaardrooflieg (E. rufibarbis) van Cor Zonneveld. Overigens: onmiskenbaar op de vorm van het genitaal.

Het beest van Arno is een vrouwtje wat onmiddelijk tot inperking van de mogelijk soort leidt op basis van de legboor. Jouw beest is een mannetje.

Het is misschien zuur dat je niet meteen een grote zeldzaamheid vangt, maar ik kan er niets anders van maken.
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

Ik be-eindig deze discussie in ieder geval.
groet,

Mark van Veen

xenion

Het exemplaar op de 1e foto in jouw laatste post heeft zijn achterlijf krom en zijn de vleugels niet compleet dichtgevouwen, dat vertekend de door jou aangedragen kenmerken. Bovendien verschillen ook insecten in grootte.
De gele weerschijn op de poten hoeft niet op iedere foto/exemplaar zichtbaar te zijn, dit kan afhangen van de hoek van de foto of kan er af gesleten zijn.
Ik zie zelf geen noemenswaardige verschillen met de genoemde soort, en als Mark al tweemaal zonder twijfel aangeeft dat het die soort betreft dan zou ik echt niet meer twijfelen...
Groeten,
Martin

xenion

CiteerMark had in 1 ding gelijk de legboor moet de determinatie bepalen.
Ik heb het opgezocht deze is langer bij de stekelpootroofvlieg dan bij de geelbaardroofvlieg. Dus ik voeg even een foto toe van een ander mannetje met langere legboor en de url van de pagina waar je hm kunt vinden.
Dit is voor mij afdoende en word mijn vondst dan niet geacepteerd heeft deze pagina geen waarde meer voor mij Groetjes Frits
p.s.     http://insektenfotos.de/Machimus%20arthrit...ennchen_001.jpg
vergelijk ook even de rode schenen :duim:
Hoe wil je jouw exemplaar determineren op basis van de legboor als jouw exemplaar er geen heeft?
Het is namelijk een mannetje zoals Mark al 2 keer duidelijk heeft aangegeven, en alleen vrouwtjes kunnen op basis van de legboor gedetermineerd worden.

Op de site die je geeft staat letterlijk:
03.08.2005 Machimus cf. arthriticus (Seiden-Raubfliege, Männchen) ?
cf. betekent dat de determinatie niet zeker is, en bovendien staat er ook nog eens een vraagteken bij.

Onderstaande link toont een exemplaar wat mij zeker een Stekelpootroofvlieg lijkt:
http://www.april-design.de/galerie/zweiflu...arthriticus.htm
Zoek nu nog eens de overeenkomsten....
Groeten,
Martin