Pootafdruk van een zoogdier?

Gestart door HJDT, maart 07, 2014, 00:38:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Beste allemaal,

Bij een drinkplek in Breukelen vond ik onderstaande pootafdruk. Geschatte grootte is ongeveer 4 centimeter. Mijn eerste indruk was dat dit van een zoogdier afkomstig moet zijn, voornamelijk vanwege de lange nagels, maar wellicht zit ik helemaal fout en is het gewoon een vogel
Valt hier iets van te maken? Heb op die plek geen andere zoogdieren gezien (tot nu toe) dan Rosse Woelmuis.
Stiekem hoop ik op een marter of ander spannend iets maar dat zal het vast niet zijn. Als ik martersporen vergelijk met deze afdruk lijkt het er niet eens op, overigens maar ik kan me zo snel ook niet bedenken wat het dan kan zijn.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Ted van der Knaap

Een gooi in de lucht.... .....een Das  (In mijn dierensporengids is het een afdruk met lange nagels (voorpoot)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Douwe van der Ploeg

Welke grootte is geschat? Breedte, lengte of lengte van één nagelspoor?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#3
Citaat van: HJDT op maart 07, 2014, 00:38:48 AM
Beste allemaal,

Bij een drinkplek in Breukelen vond ik onderstaande pootafdruk. Geschatte grootte is ongeveer 4 centimeter. Mijn eerste indruk was dat dit van een zoogdier afkomstig moet zijn, voornamelijk vanwege de lange nagels, maar wellicht zit ik helemaal fout en is het gewoon een vogel
Valt hier iets van te maken? Heb op die plek geen andere zoogdieren gezien (tot nu toe) dan Rosse Woelmuis.
Stiekem hoop ik op een marter of ander spannend iets maar dat zal het vast niet zijn. Als ik martersporen vergelijk met deze afdruk lijkt het er niet eens op, overigens maar ik kan me zo snel ook niet bedenken wat het dan kan zijn.

Groet Michel

Bij het fotograferen van sporen altijd iets (euromunt, mobiele telefoon, creditcard) meefotograferen als referentiemaat. De geschatte grootte van ongeveer 4 centimeter wijst op een niet al te groot dier.

Ik heb de foto wat bewerkt (gedraaid en contrast verhoogd) en meen naast de onbekende prent ook een kattenprent te zien (rood omcirkeld). De prent met de nagels herken ik niet direct, maar zou ook bij kat kunnen passen. Dus mogelijk gewoon een nieuwsgierige / dorstige huiskat... Ik sluit echter bij de prent met nagels een kleine hond ook niet direct uit (hond die achter kat aan zat???). Das zou ik er zeker niet van maken.

Als je echt wilt weten wat er allemaal aan zoogdieren rondloopt bij dit plasje (en dat is vast wel meer dan alleen rosse woelmuis) -> plaats een cameraval en laat je verrassen!

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Ted van der Knaap

Citaat van: Rob Koelman op maart 07, 2014, 13:06:24 PM
De geschatte grootte van ongeveer 4 centimeter wijst op een niet al te groot dier.

Is Das uit te sluiten?   (4,5 cm... ...zie foto!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rob Koelman

#5
Op de foto staan de afdrukken van vier nagels. Bij das zouden dat er vijf moeten zijn...

Ook de plaatsing van de tenen - twee duidelijk centraal geplaatste tenen en twee duidelijk zijdelings geplaatste - klopt niet met das, die heeft een 'gelijkmatig ronde' spreiding van de tenen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

lesley van loo

#6
ha, ik heb even foto's genomen van de afdruk met mijn autosleutel erbij, het kastje van de sleutel is 6,2 cm lang.
toen Michel mij de foto doorstuurde dacht ik eerst ook aan kat maar daar lijkt hij mij toch echt veel te groot voor.

het is een parkachtig bos, honden lopen hier nooit en sowieso niet los, het is een eilandje met aan 1 kant een brug (weet niet wat dat er mee te maken heeft maar alle info kan misschien helpen).
zoogdieren die ik er heb zien lopen zijn: muis spec, bruine rat, haas en huiskat.

zou bunzing of een andere marterachtige oid misschien kunnen of is hij daar te groot voor?
heb overigens op internet een foto van een afdruk van een das gezien met 4 duidelijke nagels, misschien is hier ook 1 afdruk niet helemaal goed doorgedrukt.
zou anders vos een optie kunnen zijn? 
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

lesley van loo

hier de afdruk van de dassenpoot waar ik het over heb, het gaat om de afdruk rechtsonder.
http://www.kas-en-roos.nl/uploads/photos/das_pootafdrukken.jpg
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Ted van der Knaap

Een Eekhoorn heeft ook (4) lange tenen voor!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jeroenroelofsen

Citaat van: lesley van loo op maart 09, 2014, 23:15:58 PM
hier de afdruk van de dassenpoot waar ik het over heb, het gaat om de afdruk rechtsonder.
http://www.kas-en-roos.nl/uploads/photos/das_pootafdrukken.jpg
Maar bij die foto zie ik toch wel een "5e" nagel. Wel heel klein, maar toch duidelijk te zien wat mij betreft
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2014, 11:04:24 AMMaar bij die foto zie ik toch wel een "5e" nagel. Wel heel klein, maar toch duidelijk te zien wat mij betreft

Klopt! Zie onderstaande bewerkte foto.

Verder herhaal ik nog eens de volgende kenmerken van de prent op de foto: Ook de plaatsing van de tenen - twee duidelijk centraal geplaatste tenen en twee duidelijk zijdelings geplaatste - klopt niet met das, die heeft een 'gelijkmatig ronde' spreiding van de tenen.

Oftewel, géén das wat mij betreft. Wat dan wel? Zal wel nooit duidelijk worden.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


PS
Citaat van: lesley van loo op maart 09, 2014, 23:10:26 PMhet is een parkachtig bos, honden lopen hier nooit en sowieso niet los

Honden kom je werkelijk overal tegen, ook op plekken waar ze officieel helemaal niet mogen loslopen en op plekken ver van paden verwijderd. Zet maar eens ergens een week een cameraval neer en je zult zien... Dus dat je ergens nooit honden ziet of dat honden ergens niet mogen komen kan je nooit gebruiken om hond uit te sluiten.

Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Ik vind de optie eekhoorn niet eens zo'n hele slechte als ik het 1e plaatje vergelijk met de tekeningen van Ted vd Knaap
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2014, 13:24:06 PMIk vind de optie eekhoorn niet eens zo'n hele slechte als ik het 1e plaatje vergelijk met de tekeningen van Ted vd Knaap

Qua vorm van de prent wellicht niet, maar qua formaat (spreiding van de nagels over 6,5 cm breedte) is deze veel te groot voor eekhoorn.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Dan wellicht toch mee met de hond die jij al opperde Rob. Echter, dan zitten de nagels vlgns mij wel heel erg dicht tegen de kussentjes aan die je nog ziet. En daarnaast, die hond heeft dan wel hele lange nagels wat er op duid dat hij/zijn bijna nooit op verharding uitgelaten wordt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

#14
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2014, 15:33:15 PMDan wellicht toch mee met de hond die jij al opperde Rob. Echter, dan zitten de nagels vlgns mij wel heel erg dicht tegen de kussentjes aan die je nog ziet. En daarnaast, die hond heeft dan wel hele lange nagels wat er op duid dat hij/zijn bijna nooit op verharding uitgelaten wordt.

Volgens mij is te zien dat er een 'halende' / 'vissende' beweging is gemaakt met gespreide poot, waardoor de nagels veel langer lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Nogmaals: ik denk niet dat er met zekerheid een naam aan deze prent te koppelen is, hooguit kun je een aantal mogelijkheden benoemen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

lesley van loo

Dat je die 5de nagel niet ziet op "onze afdruk" kan er natuurlijk aan liggen dat de modder redelijk hard is geworden, je ziet immers ook de rest van de poot niet.
Maar zoals je al schrijft is ook de vorm van de afdruk niet goed voor das.

zoals ik in mijn eerdere berichtje schreef: is vos misschien nog een optie?
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Rob Koelman

Ik kan er niet meer van maken dan een grofweg middelgroot zoogdier met vier tenen aan de voorpoot. Daar valt vos ook onder en verder bijvoorbeeld huiskat en (niet al te grote) hond. Een nadere determinatie is wat mij betreft niet mogelijk.

In de praktijk komt het er op neer dat je lang niet altijd zoogdiersporen die je in het veld tegenkomt met zekerheid kunt determineren.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

lesley van loo

bedankt Rob, helaas.
hopen dat hij of zij zich keer laat betrappen.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/