wie weet het?

Gestart door whmvb, maart 06, 2014, 17:50:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hoi allemaal,

in een grote partij braakballen van Blauwe Kiekendief in De Onlanden, die ik momenteel aan het uitpluizen ben, vind ik met enige regelmaat veren van vogelprooien. Meestal is wel te achterhalen van welke vogelsoort de veren geweest zijn, maar dit is er een waar ik niet uit kom. Het gaat om (zeer) kleine veren, van een zangvogel of zo. Ik heb al gekeken naar de meest voor de hand liggende soorten (tot Goudhaan aan toe), maar geen één lijkt te passen op formaat en patroon van de veren. Vooral de zwart-wit patronen kloppen steeds niet.
Heeft iemand een idee welke soort het zou kunnen zijn?
Dezelfde veren zijn hier tegen twee verschillende achtergronden gefotografeerd.

Wim
Wim van Boekel

Botervlieg

#1
Hallo Wim,

Ik ben niet echt een verenkenner. Mijn eerste ingeving is duif. En daarna specht (kleine/middelste/grote).
Maar daar had je vast zelf ook aan gedacht.

Kan het mogelijk zijn dat het om vogels uit het buitenland gaat? Dat de Kiekendief (recent) in het buitenland is geweest?
In het buitenland zijn natuurlijk andere zwart/witte vogels. (Bonte ijsvogel, die zal het niet zijn, maar is wel zwart/wit en klein).

Groetjes, Marleen

keesschreven

Dag Wim,

Eerst dacht ik aan een steltloper, maar ze zijn wel heeel erg klein. Ook de gestreepte veertjes kan ik dan niet plaatsen.
Ik denk ook dat het een zangvogel is. De kleine donsjes zijn misschien kopveertjes? In dat geval kan het alsnog vanalles zijn, maar ik moest denken aan Barmsijs. De wat spitsere veertjes komen in ieder geval van de handvleugel, maar ik heb daar nog geen controleplaatje voor gevonden.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Hoi Kees,

je maakt dezelfde afwegingen als ik ook al gemaakt heb, met hetzelfde resultaat. Ik heb al heel wat sites en vogelsoorten onderzocht op geschiktheid als kandidaat. Die steltloper laat me nog niet los, maar inderdaad, die veren zijn wel heel erg klein. Ik ben benieuwd of je nog ergens een oplossing weet op te duiken. Inmiddels heb ik nog zo'n zelfde vogelprooi uit een andere braakbal gehaald. Dat leverde geen nieuwe aanwijzingen op, maar het betekent wel dat het om een niet erg zeldzame soort moet gaan, lijkt me.

Wim
Wim van Boekel

klaas van haeringen

Het gaat vermoedelijk om veren van één vogel. Als ik kijk naar de tekening en dan vooral die scherpe begrenzing van dat wit bij het veertje rechtsboven, dan durf ik een zangvogel wel uit te sluiten. Ik denk dat het heel waarschijnlijk om een watersnip gaat (kleine onder-/bovendekveren vleugel).

Klaas van Dijk

hoi Wim,

Bij twee vondsten kan het bijna niet anders dat het moet gaan om een soort die aldaar (Onlanden e.o.) niet al te zeldzaam is. Op de bovenste rij van de onderste foto staat helemaal rechts een veer met een duidelijke witte rand / top. Welke veer is dit precies? Enig idee?

Watersnip zou inderdaad wel eens kunnen?

Groetjes, Klaas


whmvb

Hoi Klaas,

dat is in ieder geval een soort die in De Onlanden ruim voorradig is en die ik ook al eerder gevonden heb als prooi. De afbeeldingen op  www.federbestimmung.de laten veren zien die inderdaad klein genoeg zijn en ook de patronen vertonen die ik in mijn veren meen te zien. Het is dan wel bijzonder dat er geen één veer grotere veer in de braakbal terecht gekomen is.
Ik vind dit een goede optie. Ben benieuwd wat Kees ervan zegt.

Wim
Wim van Boekel

klaas van haeringen

#7
Hier zie je vergelijkbare patronen op de dekveertjes van de ondervleugel van een watersnip: http://www.weidevogelbescherming-weerselo.nl/Ringactiviteiten/Ringstation%20Uebersyren/7%20Watersnip%20mistnetvangst%2026-07-2008%20Ubersyhren%20Lux%20%20%20foto%20Wim%20Wijering.jpg


Citaat van: whmvb op maart 07, 2014, 12:25:41 PM
Het is dan wel bijzonder dat er geen één veer grotere veer in de braakbal terecht gekomen is.

Wim
Grotere veren zijn gemakkelijker los te plukken.

whmvb

Voorlopig houden we het op Watersnip, lijkt me.

Toch blijf ik het zeer uitzonderlijk vinden dat blijkbaar alleen deze zeer kleine vleugeldekveertjes in de braakbal terecht gekomen zijn. Zo'n roofvogel moet een enorme hoeveelheid energie en tijd steken in het verwijderen van niet alleen de slag- en staartpennen, maar ook de grotere dekveren en de lichaamsveren. Over het algemeen gaan die deels mee naar binnen.

Wim
Wim van Boekel

klaas van haeringen

Citaat van: whmvb op maart 07, 2014, 19:18:58 PM
Voorlopig houden we het op Watersnip, lijkt me.

Toch blijf ik het zeer uitzonderlijk vinden dat blijkbaar alleen deze zeer kleine vleugeldekveertjes in de braakbal terecht gekomen zijn. Zo'n roofvogel moet een enorme hoeveelheid energie en tijd steken in het verwijderen van niet alleen de slag- en staartpennen, maar ook de grotere dekveren en de lichaamsveren. Over het algemeen gaan die deels mee naar binnen.

Wim
Het zit anders dan je denkt: roofvogels schrokken niet alles zomaar naar binnen. Dat energieverbruik is niet voor niets. Probeer maar eens een hap vlees tegelijk met een pluk donsveren uit een kussen in te slikken. De manier van plukken verschilt ook per soort. De slag- en staartpennen worden met name door sperwer en havik geplukt; slechtvalk, torenvalk en kiekendieven slaan de vleugels en staart meestal over.

Klaas van Dijk

Citaat van: whmvb op maart 07, 2014, 19:18:58 PMVoorlopig houden we het op Watersnip, lijkt me.

Ik heb zelf ook wel eens een hele tijd zitten te klooien met wat schamele resten van een klein vleugeltje en dat bleek toen uiteindelijk ook een Watersnip te zijn. Het staat me van toen bij dat allerlei veertjes van Watersnippen erg krom waren. Die kromheid valt ook op als ik kijk naar het veertje waar ik eerder op doelde.

http://werkgroeproofvogels.nl/images/stories/takkeling/takkelingen_artikelen/T2006-1-068.pdf ken je vast ook wel en Tim van Nus is vast bereid om je te vertellen hoe groot de veertjes waren die hij destijds uit deze braakballen peuzelde (ook dus een Watersnip). Ik heb het e-mail adres van Tim wel (als je dat nodig mocht hebben).

Klaas

whmvb

Citaat van: klaas van haeringen op maart 07, 2014, 19:45:32 PM
De slag- en staartpennen worden met name door sperwer en havik geplukt; slechtvalk, torenvalk en kiekendieven slaan de vleugels en staart meestal over.

Deels klopt dat, maar mijn ervaring is dat ook de roofvogels die de prooi deels laten liggen toch altijd lichaamsveren in de braakballen hebben. Ook in de 39 braakballen van Blauwe kiekendief met vogelprooiresten die ik tot nu toe (ik ben nog bezig met deze partij) uitgeplozen heb, trof ik meestal grotere veren van buik, borst en flank aan. Slechts in 2 braakballen betrof het alleen die kleine veren die je ook op de foto ziet. Ik blijf dat een bijzondere zaak vinden.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

De structuur ('poederigheid', en dikte) en bruingrijze tint passen inderdaad misschien beter op Watersnip o.i.d. dan een zangvogel. Maar ik weet niet of dat ook geldt voor dit soort kleine veertjes.

Er is trouwens een rapport van Tim Brom ea (jaren80/90?) over het determineren van veren op basis van microscopische kenmerken. Dit wordt vaak gedaan om te achterhalen welke soort/genus in een vliegtuigmotor terecht is gekomen. Dan moeten ze het ook doen met enkele kleine fragmenten. Ik ben er niet echt in thuis, maar het zou hier wellicht een uitkomst zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat deze kleine veertjes in een braakbal komen. Stel dat de handpennen, armpennen, en de grotere dekveren eraf zijn geplukt, dan hou je een vleugelboegje over met dit soort kleine marginale dekveertjes. Ook vleugelbotten gevonden, of verteren die bij Blauwe Kiek?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Hoi Kees,

mooi dat je het idee dat het een Watersnip is ook ziet zitten. Tot het tegendeel bewezen is, houd ik het hierop. Allen hartelijk dank voor het meedenken.
Blauwe kiekendieven verteren de botten bijzonder goed, net als de meeste roofvogels. In de meeste braakballen vind ik alleen kleine restjes (muizentanden, halve kaken, stukjes bot) terug. Vogelbotten zijn dunner dan die van zoogdieren, dus die vind ik helemaal niet.
Uiteraard zullen de kleine dekveertjes op zo'n bijna kaal geplukt vleugeltje mee naar binnen gaan, maar zoals al eerder gezegd, ik vind vrijwel altijd (ook) veel grote lichaamsveren. Het blijft merkwaardig, maar goed...

Wim
Wim van Boekel