Holletje van ?muis of knaagdier?

Gestart door Mark27, maart 06, 2014, 13:25:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Ik zou graag willen weten van welke soort dit is. Ik vond de ingang van een holletje in de oever van het Wilhelminakanaal.
Misschien niet eens van een Zoogdier??
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82156582
onzeker Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2014-03-06 Wilhelminakanaal - Tilburg West
Foto's:


bij voorbaat dank Mark Schellekens

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Rob Koelman

Zou goed van een klein zoogdier ('muis', bijvoorbeeld een veldmuis) kunnen zijn. In dat geval loopt het 'holletje' over een grotere afstand in de vegetatie door ('tunneltje'). Keutels in zo'n tunneltje kunnen soms iets meer vertellen over de soort of de soortgroep (bijvoorbeeld 'woelmuis spec') die het tunneltje heeft gemaakt.

Tip: bij foto's van dit soort sporen altijd even de diameter vermelden / een referentieobject (euromunt o.i.d.) meefotograferen. Dat geeft wat meer aanwijzingen dan een foto van een gat met een onbekende diameter...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Mark27

Hoi Rob,

Bedankt voor de info. Ik al morgen eens gaan kijken of ik het tunnenltje nog kan vinden....
Zal niet meevallen, ik heb de ingang niet gemarkeerd voor mezelf.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Rob Koelman

Citaat van: Mark27 op maart 06, 2014, 21:01:46 PMIk al morgen eens gaan kijken of ik het tunnenltje nog kan vinden.... Zal niet meevallen, ik heb de ingang niet gemarkeerd voor mezelf.

Als het veldmuizen betreft zal het niet moeilijk zijn om op de plek van de waarneming meer van dit soort gangetjes te vinden.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Mark27

Ik heb het holletje teruggevonden. Opening was c.3,5cm breed. Geen keuteltjes gevonden, wel zag ik dat de gang schuin de grond in ging dus geen "tunnel" van gras in het gras.

Groet,

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Rob Koelman

Citaat van: Mark27 op maart 07, 2014, 13:20:25 PMOpening was c.3,5cm breed. Geen keuteltjes gevonden, wel zag ik dat de gang schuin de grond in ging dus geen "tunnel" van gras in het gras.

Past goed bij holletje van een veldmuis. Biotoop (grasland) klopt ook. Maar 100% zeker is het allemaal niet bij zo'n los holletje zonder keutels.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Mark27

OK bedankt. Ik zet hem op onzekere Veldmuis.

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens