Vragen over vleermuizen waarnemen met de detector

Gestart door Botervlieg, maart 07, 2014, 17:19:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik wil graag weer met de batdetector op pad. Graag zou ik weten bij welke omstandigheden ik dat het beste kan doen.

Ik bedoel:
- Wat zijn de minimale omstandigheden waarbij ze vliegen?
- Wat zijn goede omstandigheden waarbij ze zeker vliegen?
- Wat zijn de beste/ideale omstandigheden?

En dan denk ik aan temperatuur, tijdstip(pen), locaties enzovoort.
Het gaat mij om de (voor mij) algemeenste soorten, dus gewone dwergvleermuis, ruige dwergvleermuis, rosse vleermuis, watervleermuis en laatvlieger.

Oh en nog een ander vraagje.
Als de vleermuizen in winterslaap zijn, kun je ze beter niet zoeken ivm verstoring.
Ik vroeg mij af. Stel je loopt dan met een batdetector langs een bunker (dus niet er in, dus geen verstoring van licht) kun je de vleermuizen dan eventueel op de detector horen, terwijl ze dus "winterslapen"? En geeft dat dan ook verstoring?

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Citaat van: M. Baltus op maart 07, 2014, 17:19:48 PM
Ik wil graag weer met de batdetector op pad. Graag zou ik weten bij welke omstandigheden ik dat het beste kan doen.

- Wat zijn de minimale omstandigheden waarbij ze vliegen?
- Wat zijn goede omstandigheden waarbij ze zeker vliegen?
- Wat zijn de beste/ideale omstandigheden?
En dan denk ik aan temperatuur, tijdstip(pen), locaties enzovoort.

Stel je loopt dan met een batdetector langs een bunker (dus niet er in, dus geen verstoring van licht) kun je de vleermuizen dan eventueel op de detector horen, terwijl ze dus "winterslapen"? En geeft dat dan ook verstoring?


De minimale omstandigheden waarop gefoerageerd wordt variëren per soort, maar op avonden met temperaturen van 10 graden en hoger maak je een redelijke kans vleermuizen tegen te komen. Dit weekeind is er in ieder geval een behoorlijke kans op gewone en ruige dwergvleermuizen. Meest ideaal is verder weinig of geen wind (tot grofweg 4 Bft) en geen neerslag.

Gewone dwergvleermuizen kun je overal tegenkomen, maar momenteel zijn de meest kansrijke plekken beschutte, groene plekken (parken, begraafplaatsen, groensingels, etc) in dorpen en steden.

Vleermuizen in winterslaap kun je niet horen, niet met een batdetector en niet met het blote oor. Ze snurken niet...  ;D Wel worden tijdens de winterslaap vleermuizen af en toe wakker en kunnen dan gaan rondvliegen in het winterverblijf. Ze zijn dan met een batdetector te horen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Dank je wel, Rob.  ;D

Vanaf mijn balkon kan ik zomers de gewone dwergvleermuis voorbij zien komen (en horen op de detector).
Ik had afgelopen dagen al geprobeerd, maar hij/zij was/waren er (nog) niet.

Ik ga zeker van het weekend weer proberen, Leuk! Kan niet wachten!

Citaat van: Rob Koelman op maart 07, 2014, 18:51:02 PM
Vleermuizen in winterslaap kun je niet horen, niet met een batdetector en niet met het blote oor. Ze snurken niet...  ;D
;D

Ik begrijp het.

Bedankt voor je uitleg.  :duim:

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

#3
Citaat van: M. Baltus op maart 07, 2014, 18:57:33 PMIk ga zeker van het weekend weer proberen, Leuk! Kan niet wachten!

Gisteravond zijn op tien locaties verspreid over het hele land (oké, het noorden komt er wat bekaaid van af) rondvliegende gewone dwergvleermuizen waargenomen:
http://waarneming.nl/soort/view/387?from=2014-03-06&to=2014-03-06&prov=0
http://waarneming.nl/soort/maps/387?from=2014-03-06&to=2014-03-06

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Hallo Rob,

Ik zie het ja!
Nou ik ga het gewoon straks nog eens proberen.  ;D

Ik vraag me wel eens af hoeveel het er zijn. Ik hoor er altijd maar 1 tegelijk. Is het er dan ook echt maar een?
Want dan tja, als die even een keertje een ander rondje vliegt ofzo, dan denk je al snel "ze zijn er niet".

Leuk, ik heb echt reuze zin in het nieuwe vleermuis-seizoen  ;D

(Ps. Rob, ik heb je een pb/pm gestuurd)

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Ja!!! Zojuist de gewone dwergvleermuis op de detector!

http://waarneming.nl/waarneming/view/82224269
Gewone Dwergvleermuis - Pipistrellus pipistrellus gezien op 2014-03-08 Haarlem - Houtvaartkwartier

Geluiden:
http://waarneming.nl/sound/1/25621.mp3

Toelichting:
Geluid opgenomen met mijn mobiel vanaf de detector. De detector stond op 45kHz. Meerdere keren op de detector gehoord. De vleermuis ook zien vliegen.

Arthur

ik heb de afgelopen nachten een automatische detector (Batlogger) aangehad. Uit de analyse blijkt dat er, grofweg, alleen het eerste uur na zonsondergang activiteit is. In mijn geval vooral gewone dwerg en een enkele ruige dwergvleermuis. Over een paar weken zal de activiteit wel verder toenemen.
Groeten, Arthur