Kakkerlak bij bloemist.

Gestart door harry60, maart 04, 2014, 22:56:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Via FB vroegen ze aan mij welke kakkerlak dit is.
Gevonden bij een bloemisterij.

BVD Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Hoi Harry,

Istie gevangen? Hoe groot is deze? Is de bloemisterij in NL/BE of elders op de wereld?

Het lijkt me een nimf van iets gevleugelds, maar ik kan er absoluut geen Periplaneta in herkennen. Niks wat we vaak in NL tegenkomen.

Deze foto heeft veel gelijkenis en staat te boek als "Hissing cockroach" waarbij ik dan vermoed dat ze een Gromphadorhina bedoelen, maar daar geloof ik helemaal niks van. Als deze in Colorado vrijlevend gezien is (?!?) dan zou je misschien aan een Parcoblatta ofzo kunnen denken, maar met die naam ik vind ik ook geen dubbelgangers...

Omdat in de bloemenhandel redelijk veel uit Zuid-Afrika komt heb ik daar even zitten zoeken, maar ook niet echt iets overtuigends gevonden.

Dus ik kan 'm even niet inkoppen.

Ik zou'm dolgraag opkweken om duidelijker te krijgen wat het is, dus alstie beschikbaar is dan graag.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Uhmpf - ik zit weer eens geheel niet op te letten ... dacht dat ik "Boulder" gelezen had bij die foto op Flickr en had automatisch doorgeschakeld naar Boulder, Colorado, USA.  Maar er  staat dus Boulders en als je langer kijkt dan de neus lang is, dan staat er bovendien ook gewoon dat het Zuid-Afrika is (Dido Valley, Western Cape, ZA).

Dat zal dus toch de goede hoek zijn om te zoeken.

In dat geval zou het wel eens een Temnopteryx kunnen zijn (?)

Heeft de bloemist contacten/import uit Zuid-Afrika of zelfs Western Cape?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

In Nederland bij een bloemist tegen gekomen en het is niet mijn foto.
Ze hebben het beestje buiten gezet heb ik gelezen...

Bedankt voor deze informatie Arp.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Dit beest komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik dit beest eerder hier op waarneming gezien.

Alleen wat het was en waar en ... etc  :huh: :huh: :huh:
Ik heb gezocht op het forum, maar niet gevonden.

Groetjes, Marleen

Arp

De volgende heel graag bewaren (of deze terugvinden - overleeft het buiten toch niet, naar ik aan mag nemen)  ;D

@Marleen: Het is een markant beest. Lijkt oppervlakkig wel wat op nimfen van "onze" grote exotische kakkerlakken uit het genus Periplaneta of op de "Hissing Cockroaches" die vaak als huisdier worden gehouden, maar is het beide niet. Misschien zat er iets vergelijkbaars bij die bende kakkerlakken die iemand vorig jaar (ofzo?) in een stadsparkje gedumpt had (in Zeeland ergens meen ik) ??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Het is vooral het halsschild wat ik zo "herkenbaar"  vind. Sorry dat ik het verder even niet weet hoe/wat/waar het was.
Ik zal er nog diep over nadenken of ik het mij herinner, maar op dit moment weet ik het even niet.

Groetjes, Marleen

harry60

Ze krijgen planten van allerlei continenten dus daar komen we niet veel verder mee.
Ze zouden wel kijken of ze de volgende keer het exemplaar kunnen bewaren, dus wie weet Arp ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Citaat van: harry60 op maart 06, 2014, 00:04:50 AM
Ze zouden wel kijken of ze de volgende keer het exemplaar kunnen bewaren, dus wie weet Arp ?

Misschien sowieso goed om even wat voorlichting te geven (over exoten enz) om die beesten liever niet - hoe goed bedoelt ook - de natuur in te gooien.
Of bij twijfel even bewaren, foto maken en het hier vragen?

Groetjes, marleen

Arp

Tussen de weinige plaatjes van de kakkerlakken die destijds in Etten-Leur waren losgelaten zit ook niks vergelijkbaars.

Heb net weer hoofdschuddend een paar van de nieuwsberichtjes daarover langs zien komen - wat een waanzinnig slechte berichtgeving (en overheidsreacties) ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Lijkt iets op een jonge Madagaskar sissende kakkerlak, Gromphadorhima portentosa.

Arp

Ja, dat was ook één van mijn eerste gedachtes, en ook die Afrikaan op Flickr wordt zo genoemd (zie boven ergens), maar die is het (imho) toch niet:

Gromphadorhima heeft een ander halsschild en langs het abdomen liggen duidelijk zwart getekende stigma's. Ook is de tekening op de segmenten juist donkerder aan de achterrand ipv aan de voorrand. Verder heeft deze al langere vleugelkapsels dan een Gromphadorhima ooit zal hebben.

Ik blijf voorlopig het meest in Temnopteryx geloven. Ik weet even niet meer precies wat ik vorige week bij elkaar gescharreld had, maar de plaatjes die je daarvan vindt op internet komen dicht in de buurt, vooral ook qua bouwvorm en lengte (kort) van de (achter)poten etc. Ze zijn wel iets wittiger, maar ze zijn allemaal van één soort: T. phalerata of "Cape Zebra Cockroach" (voor zover de ID juist is). In Pickers field guide staat (op pagina 46) te lezen dat er in ZA maar liefst 7 (endemische) Temnopteryx-soorten zijn en dat ze in het algemeen een "black and yellow striped abdomen" hebben (foto dame en nimf op op pagina 47) . De Zuid-Afrikaanse foto van Flickr die "Hissing Cockroach" genoemd wordt (maar dat niet is) past perfect in dat "plaatje" en die lijkt weer genoeg op het beest van dit topic dat ik er wel vertrouwen in heb dat het heel goed één van die 7 soorten zou kunnen zijn.

De laatste jaren zijn er bovendien toch aardig wat exoten langsgekomen die kennelijk met bloemen uit Zuid-Afrika waren aangevoerd, dus begint ook het verband Bloemisterij->Zuid-Afrika steeds plausibeler te lijken.

Tot zover plusminus mijn redenen om vorige week daarop uit te komen ... maar ik wil met alle plezier gecorrigeerd worden, want het is van mij goeddeels ook maar een slag in de lucht  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Citaat van: M. Baltus op maart 05, 2014, 09:13:36 AM
Dit beest komt mij bekend voor. Volgens mij heb ik dit beest eerder hier op waarneming gezien.

Alleen wat het was en waar en ... etc  :huh: :huh: :huh:
Ik heb gezocht op het forum, maar niet gevonden.

Groetjes, Marleen

http://vroegevogels.vara.nl/Categorieen.1003.0.html?&view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=8&thread_uid=38776  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#13
Ah kijk, daarom is de afmeting erbij toch ook echt wel handig (voor zover juist ingeschat).

Vorige week had ik al met een schuin oog naar Aptera fusca zitten kijken, maar alles wat ik snel ervan tegenkwam was meer effen/donkerder.

Maar deze "Aptera fusca" op commons lijkt weer als twee druppels water op de "Hissing" van Flickr. Opvallend verschil met het beest van dit topic (c.q. dus vroege vogels) zijn de stippen in de heldere randen van de thoraxsegmenten.

Op VV lijken ze overtuigd dat het een Hissing is. Ik denk dat dus niet (zie hierboven). Maar met 4cm (hoe groot is de stikker onder de vaas waar het beest inzit?!?) ligt een Blaberidae in de richting van Aptera dan wel meer voor de hand dan mijn suggeste van Temnopteryx hierboven. Die zullen inderdaad ook trager zijn.

P.S. Wat wel errug irriteert zijn de lange vleugelkapsels - mede een reden dat ik Aptera snel had laten afvallen. Nu dus zoeken naar een vergelijkbare Blaberidae (uit ZA?) met gevleugelde vormen (!)   .... hmmpf 90 soorten in 20 genera ...
P.P.S. Okay, ondanks de naam zijn de mannetjes van Aptera fusca kennelijk wel gevleugeld, maar kleiner (tot 3cm) ... en dan zijn er nog die stippen langs de randen ...
P.P.P.S. De enige andere Aptera zou (volgens wikipedia) Aptera munda moeten zijn, die bekend is uit het hoge noordwesten van ZA (Richtersveld). Eens nagaan in welk gebied de bloemkwekerijen zitten.
Een andere exoot op waarneming, die ook met bloemen meegekomen was, is deze Spilostethus crudelis die bekend is uit het zuid-westen van de Kaap en Drakensberg. Dat is dus meer A.fusca gebied.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#14
Kan misschien toch iemand die toegang heeft tot Facebook of Vroege Vogels navragen hoe groot het beestje nou min of meer precies was aan hand van die sticker onder de vaas?

P.S. Done ... heb me met wat pijn en moeite zelf aan kunnen melden bij VV, de interface geeft me enigszins het gevoel dat ik digibeet ben :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Is inderdaad dezelfde.. aangezien dat ik Janny van FB ken :)
Ze had de afmeting al vermeld op FB maar kon dat haast niet geloven ?

Hopelijk kunnen ze dat bepalen via de sticker op de vaas :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning