kalkbekertje

Gestart door A Kreffer, maart 04, 2014, 19:12:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Is hiervan op zicht nog meer te zeggen? Lijkt op witdeksel kalkbekertje. Wat mij opviel is dat het groeit op levend blad (Mansoor).
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82121559
Witdekselkalkbekertje - Craterium minutum gezien op 2014-03-04 Den Haag - De Uithof
Foto's:




bij voorbaat dank Anja Kreffer

Henri van Dodeweerd

Lijkt mij goed. Zo zag ik ze een tijdje geleden ook.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

A Kreffer

Dank je Henri!

Kan jij ook iets zeggen over levend blad waarop het staat. Tot nu toe zag ik het alleen op dood , afgevallen blad.

Mvrgr Anja

grietaf

In ieder geval prachtige foto's!
Ik zal dit topic verplaatsen naar de Myxomyceten.
Grieta.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: A Kreffer op maart 04, 2014, 19:53:54 PM
Dank je Henri!

Kan jij ook iets zeggen over levend blad waarop het staat. Tot nu toe zag ik het alleen op dood , afgevallen blad.

Mvrgr Anja

Geen idee! Ik zag het ook op dood afgevallen blad en stukjes schors op de grond. Wacht dus voor bevestiging nog even op een expert.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

A Kreffer

Dank Grieta, voor je opmerking over de fotoos!

De soort is goedgekeurd op waarneming, nu nog graag een reactie op levend of dood blad!

Ik tuinier min of meer ecologisch en er ligt rond dat Mansoor veel dood blad, gaat dat dan makkelijk over op levende bladeren?

Ben benieuwd.




Gert Kremer

Hallo Henri,
Het slijm (Plasmodium) kruipt overal over om voedsel te zoeken. Ik "'kweek" weleens in een Boterkuipje en dan gaat het tegen de wand omhoog. Ze moet wat doen voor het eten.  ;D
...
Maar Marian kan dat beter uitleggen, als ze dat wil natuurlijk. ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Slijmzwammen leven als ze nog een plasmodium zijn van dood organisch materiaal. Op een gegeven moment is het tijd om vruchtlichamen te gaan vormen en waar ze dat doen maakt niet uit, kan zelfs plastic zijn zoals Gert al zegt. Zeker in kweekbakjes zie je wel vaker dat ze op zo'n moment een hogere/drogere plek opzoeken.
Groeten,
Martin

A Kreffer

Dank Gert en Martin, leuk om te weten van slijmzwammen!
groet Anja








Marian Jagers

Ik meen te hebben gelezen dat ze vooral leven van bacterien, gisten, schimmelsporen en (dood) organisch materiaal. Sommige lusten ook schimmels.
Rottende planten zitten vol bacterien, het is er vochtig en vandaar dat slijmzwammen hier vaker te vinden zijn (wij wonen ook graag dicht bij de supermarkt).
Slijmzwammen beginnen overigens als micro-organismen (eencelligen zonder celwand).
Groeten Marian

Gert Kremer

Citaat van: Gert Kremer op maart 05, 2014, 18:34:39 PM
Hallo Henri,
Het slijm (Plasmodium) kruipt overal over om voedsel te zoeken. Ik "'kweek" weleens in een Boterkuipje en dan gaat het tegen de wand omhoog. Ze moet wat doen voor het eten.  ;D
...
Maar Marian kan dat beter uitleggen, als ze dat wil natuurlijk. ;)

nou...komt allemaal goed.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.