Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2014

Gestart door frankmeer, maart 04, 2014, 18:30:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Als je wil kijken naar het verschil tussen claims en zekerheden en de mogelijke juistheid van claims, is het niet handig dat waarnemingen die (op verzoek van Admin) op onzeker zijn gezet niet in de fenologie verschijnen.
Zo wordt bijvoorbeeld in 2014 pas de zesde melding (12/4) van Wielewaal als eerste opgenomen. Eerdere waren op 24/3, 28/3, 2/4, 2/4 en 10/4. De meeste zijn wel vroeg, maar het zijn er teveel om zomaar te negeren.
Gelijk vragen om een waarneming op onzeker te zetten omdat het te vroeg lijkt is misschien toch niet zo'n goed idee als dat het enige argument is. Aangezien er jaarlijkse verschillen zijn kan eigenlijk alleen achteraf bepaald worden of vroege waarnemingen echt onwaarschijnlijk zijn.
Het is een probleem, want waarnemingen waarvan de waarnemer zelf niet zeker is zouden niet mee moeten doen. Maar hoe maak je het onderscheid tussen eigen en 'opgedrongen' onzekerheid?
Herman van der Meer

Guus Peterse

Toch een kwestie van vragen naar relevante kenmerken, denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JWH

Ik kwam afgelopen zondag nog een hele late Gekraagde Roodstaart tegen. Als ik het goed zie de laatste ooit gemeld! http://waarneming.nl/waarneming/view/95576866
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/96292306 Pas de 2e gedocumenteerde Visarend in december op W.nl. Vogel is ook vandaag nog aanwezig.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Wat de laatste ergens van is kan je op zijn vroegst in de loop van januari zeggen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar van zowel Visarend als Zwarte Ooievaar zijn op W.nl geen gedocumenteerde waarnemingen uit januari (noch februari overigens).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op december 03, 2014, 09:28:24 AM

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar van zowel Visarend als Zwarte Ooievaar zijn op W.nl geen gedocumenteerde waarnemingen uit januari (noch februari overigens).

Het jaar is nog niet voorbij en waarnemingen worden vaak enige tijd achteraf ingevoerd.
Pas dan weet je dus wat de laatste was.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op december 03, 2014, 09:32:14 AM
Citaat van: Vincent Hart op december 03, 2014, 09:28:24 AM

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar van zowel Visarend als Zwarte Ooievaar zijn op W.nl geen gedocumenteerde waarnemingen uit januari (noch februari overigens).

Het jaar is nog niet voorbij en waarnemingen worden vaak enige tijd achteraf ingevoerd.
Pas dan weet je dus wat de laatste was.

In principe moet je altijd zeggen "de laatst gedocumenteerde, gekend op wn.nl". Ik heb onlangs nog een waarneming uit 1996 ingevoerd. Niet dat die relevant is in deze vraag, maar ik geef maar aan dat niet iedereen zijn waarnemingen meteen invoert, ook niet perse dan wel een maand later; dat sommige mensen nog helemaal geen weet hebben van waarneming.nl en dus zodoende hun waarnemingen gewoon niet ingeven; dat sommige mensen hun historische waarnemingen wel beginnen in te voeren als ze eenmaal weet hebben van waarneming.nl, wat dus betekent dat het nog kan veranderen.  :angel:

Edit: Je hebt ook nog mensen die waarneming.nl of consoorten wél kennen maar het gewoon niet invoeren. Zo ken ik iemand die gemakkelijk al jaren de laatste vlinder van het jaar in haar regio in haar tuin heeft maar die nooit invoert.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Folkert Jan

Citaat van: HPM op december 03, 2014, 09:15:27 AM
Wat de laatste ergens van is kan je op zijn vroegst in de loop van januari zeggen.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op december 03, 2014, 09:15:27 AM
Wat de laatste ergens van is kan je op zijn vroegst in de loop van januari zeggen.

Door resultaten uit het verleden te bekijken kan je makkelijk inschatten of iets de laatste van het jaar of niet zal worden. Zijn op deze manier prima voorbeelden aangevoerd die waarschijnlijk ook de laatste zullen blijven. Maar dat kan je nu niet met zekerheid zeggen, net als dat je het in januari niet met zekerheid kan zeggen. De ingevoerde soorten op waarneming.nl zijn natuurlijk maar een steekproef van wat er in het echt allemaal nog rondvliegt zo laat in het jaar.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op december 03, 2014, 11:06:23 AM
Citaat van: HPM op december 03, 2014, 09:15:27 AM
Wat de laatste ergens van is kan je op zijn vroegst in de loop van januari zeggen.

Door resultaten uit het verleden te bekijken kan je makkelijk inschatten of iets de laatste van het jaar of niet zal worden. Zijn op deze manier prima voorbeelden aangevoerd die waarschijnlijk ook de laatste zullen blijven. Maar dat kan je nu niet met zekerheid zeggen, net als dat je het in januari niet met zekerheid kan zeggen. De ingevoerde soorten op waarneming.nl zijn natuurlijk maar een steekproef van wat er in het echt allemaal nog rondvliegt zo laat in het jaar.

Maar we hebben het hier alleen over de op Waarneming ingevoerde waarnemingen.
Dat niet alles wat rondvliegt, van zeer algemeen tot zeer zeldzaam, wordt ingevoerd op Waarneming is duidelijk. Dat zal ook nooit gaan gebeuren.

Bij eerste waarnemingen is het gemakkelijk. Als er niet achteraf een eerdere wordt ingevoerd is de eerste gedocumenteerde van het jaar gewoon de eerste, ongeacht wanneer dat is en ongeacht wat de datum in het verleden was.  Bij de laatste gedocumenteerde van het jaar moet je even wachten tot het jaar voorbij is, en ook daar is het niet van belang wanneer de laatste in eerdere jaren was.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Lijkt mij gewoon handig dit topic samen te voegen met het maandsoorten topic. Hoef je iets maar 1 keer te melden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Voor de fenologie is melden niet nodig, omdat waarnemingen die aan de voorwaarden voldoen automatisch in de overzichten worden opgenomen. Melden heeft dus wel nut om te stimuleren dat de waarnemingen snel worden goedgekeurd. En voor 'de leuk' natuurlijk, om er de aandacht op te vestigen dat een soort met zekerheid weer in het land is.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 06, 2014, 20:33:44 PM
nogmaals: zou http://waarneming.nl/waarneming/view/83905245 in het systeem mogen komen? Of is het een soort die niet in het topic hoort?

Uiteraard. Ik heb hem erin gezet samen met nog wat andere (typisch late) zomervogels die er nog niet in stonden. Nu volledig als het goed is. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen  :angel:
Frank van der Meer

frankmeer

Citaat van: Jacob Molenaar op december 01, 2014, 07:04:47 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2014, 21:26:18 PM
Nieuw record: http://waarneming.nl/soort/view/51
`
maar het is nog niet gedocumenteerd bart!  ;)

Voor Grauwe Klauwier blijft 25 november het meldingsrecord, in 2012 en nu dus ook in 2014. Alleen was er twee jaar geleden op de laatste datum van het verblijf documentatie, terwijl er voor dit jaar geen foto meer is van na de 23e...
Frank van der Meer

Vincent Hart

Herman heeft wel gelijk dat hier 2 zaken door elkaar lopen: Laatste dit jaar en laatste ooit. En dit topic is inderdaad bedoeld voor eerste/laatste van 2014.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Frank van der Meer

reneoving

http://waarneming.nl/waarneming/view/83210004

Vermeldenswaardig aangezien ik de waarneming niet in de tabel zag staan (wel bij fenologie).
Lijkt me de vroegst gedocumenteerde Fluiter ooit.

Gr.

frankmeer

Citaat van: reneoving op december 18, 2014, 14:57:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/83210004

Vermeldenswaardig aangezien ik de waarneming niet in de tabel zag staan (wel bij fenologie).
Lijkt me de vroegst gedocumenteerde Fluiter ooit.

Gr.

Yep, is er later bijgekomen en idd nu zelfs de vroegste aller tijden. ik heb hem erbij gezet.
Frank van der Meer

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Corstiaan Beeke