Braamsluiper Culemborg in te voeren als taxon margelanica > blijkt Blythi!

Gestart door Vincent Hart, maart 03, 2014, 21:54:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Voor de liefhebber is de (vermoedelijke/mogelijke/waarschijnlijke/eventuele) Stolzmanns Braamsluiper nu in te voeren als het taxon margelanica:
http://waarneming.nl/soort/view/258117

Conform de door de IOC gehanteerde taxonomie voor braamsluipers (zie http://worldbirdnames.org/n-babblers.html) is margelanica op Waarneming.nl een ondersoort van Woestijnbraamsluiper, Sylvia minula.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Ik dacht de berichten rond de verschillende Braamsluipers deze winter redelijk gevolgd te hebben maar ik heb volgens mij nergens gelezen waarom er bij de vogel van Culemborg gedacht wordt aan een mogelijke margelanica. Is dit nog niet gedeelde informatie uit het onofficiele circuit of heb ik ergens iets gemist?
Wellicht weet ook iemand te vertellen waarom er sprake is geweest van een radiostilte rondom deze vogel?

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Over het waarom heb ik in het (semi-)openbare circuit alleen op Garry's Facebook iets inhoudelijks gelezen, maar dat er aan dit taxon gedacht wordt was toch al even duidelijk uit de discussie op de DB-site?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Hoi Michel, idd onder de foto van Co vd Wardt op DB-site staat eea, en op de geluidengallerij op DB-site staat ook iets hierover
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jvdlaan

@Allen: De vogel wordt iig weer gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/82107611
@Bas: ik zag jou tronie ergens op een foto bij iemand in een tuin ;-)

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

pdeknijff

Het wordt zo wel heel erg complex met de naamgeving van braamsluipers.
Waarom wordt er afgeweken van de officiele nederlandse naamgeving.
Die commissie is er niet voor niets.


Dezelfde vogel werd en wordt onder drie of vier verschillende namen ingevoerd ondanks het feit dat er nog geen sprake is van een zekere determinatie. Deze zal hopelijk snel met behulp van DNA plaatsvinden, en als mijn vermoedens kloppen (het hoe en waarom volgt later, na het afronden van het lab werk), en het blijkt margelanica te zijn, dan is in Nederland de enige juiste naam Sylvia althea margelanica.


Ook alle andere waarnemingen van interessante braamsluipers zijn nogal chaotisch ingevoerd. Van een paar vogels weten we nu, dankzij DNA onderzoek, welk taxon ze zijn. Van een groter aantal vogels blijft de juiste identificatie altijd ongewis. De aanduiding Sylvia althea / minula ssp. (Braamsluiper/ Vale Braamsluiper spec.) is dan de enige correcte en maakt het later terugvinden een stuk handiger.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jos Welbedacht

Als we de naamgeving echt goed willen hebben, dan is het: Sylvia althaea / minula ssp., met ae ipv e  ;) . De onjuiste spelling wordt al vaak gebruikt, dus laten we het in de kiem smoren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Waar kunnen we de officiële Nederlandse naam voor margelanica vinden, Peter?

M.b.t. de taxonomische status: Op Waarneming.nl (want op Observado) is gekozen om de taxonomische indeling van de IOC te volgen. Sylvia minula margelanica is daarmee voor dit taxon de juiste naam op W.nl.

En dat de vogel onder zoveel verschillende namen wordt ingevoerd, is mijns inziens eerder een gevolg van de onduidelijkheid die er nog is m.b.t. de taxonomie van braamsluipers, en verschillende taxonomische inzichten/snelheid van doorvoeren van nieuwe inzichten in het algemeen, en onduidelijke en diffuse berichtgeving m.b.t. de (mogelijke) identiteit van de Culemborgse braamsluiper en het langdurig stilhouden van het nog aanwezig zijn van die vogel in het bijzonder ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterlindenburg

Hoe zit het eigenlijk met de Katwijkse braamsluiper van een aantal jaar terug? Die leek erg op minula (destijds) en was qua uiterlijk veel afwijkender van onze eigen braamsluiper dan al die beestjes die daarna zijn langs gekomen.
groet Peter

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2014, 11:53:15 AM
Waar kunnen we de officiële Nederlandse naam voor margelanica vinden, Peter?

M.b.t. de taxonomische status: Op Waarneming.nl (want op Observado) is gekozen om de taxonomische indeling van de IOC te volgen. Sylvia minula margelanica is daarmee voor dit taxon de juiste naam op W.nl.


Precies! uiteindelijk zal het ook op waarneming.nl en observado goed komen, want IOC neemt onderzoek uit de gehele wereld mee bij naamgeving. Maar enige vertraging daarin is soms wel eens prettig. En om chaos en taxonomische onenigheid te voorkomen hebben we ooit de keuze voor de IOC lijst gemaakt.

Voor Nederlandse naamgeving houden we de lijst van Peter Vercruijsse (i.s.m. André van Loon) aan. Die ook is toegespitst op de IOC lijst. Dat er nu voor Stolzmanns Braamsluiper is gekozen is in dat opzicht niet zo handig en ook niet volgens de afspraak. Maar dat trekken we tzt ook wel weer recht.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Misschien nog handig om ook hier te melden dat sommige bewoners wat moeite hebben met de constante stroom bewonderaars. Vanochtend werden de 3 aanwezigen door 1 van de bewoners op de foto gezet met de melding dat als wij in de richting van het huis aan de Schaepmanlaan 1 zouden kijken deze meneer de politie zou bellen.
Later werd dat wel weer wat afgezwakt maar het is in ieder geval duidelijk dat het sommige mensen wat begint te irriteren.

Het lijkt me goed als bezoekers daar enigszins rekening mee houden. De Braamsluiper zit regelmatig ook in die tuin overigens

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

Arnoud van den Berg via Facebook "tail length too short for margelanica (NB: rectrices were worn) but grey upper-tail coverts, pale plumage with perhaps yellowish tinge, and dark eye ring make it different from the halimodendri as we know it from 2006-7 at Vinkhuizen. There is a lack of reference for biometrics of blythi, halimodendri and margelanica, so it's now just a matter of wait and see what Peter's DNA results will be."
https://www.facebook.com/arnoud.vandenberg.35
dus nog veel onzeker

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pdeknijff

Je hebt gelijk Vincent, ik loop op de feiten vooruit!
De IOC indeling is in veel opzichten erg vreemd en eigenlijk op niets (of erg weinig) gebaseerd, maar als het jullie leidraad is, dan klopt het.


De vogel van Katwijk is inderdaad een goede kandidaat voor minula, maar of het ooit hard gemaakt kan worden?
Het wachten is op Leader, en wellicht bremgt dat goed nieuws.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

cursorius



Voor Nederlandse naamgeving houden we de lijst van Peter Vercruijsse (i.s.m. André van Loon) aan. Die ook is toegespitst op de IOC lijst. Dat er nu voor Stolzmanns Braamsluiper is gekozen is in dat opzicht niet zo handig en ook niet volgens de afspraak. Maar dat trekken we tzt ook wel weer recht.


Niet meer aan sleutelen, prachtige naam: Stolzmanns Braamsluiper!! Alleen door de naam verdient ie al soortstatus ;-)

Phil

Wat mij betreft wordt het verhaal van mijnheer Leader direct on-line gezet zodra het manuscript publicabel is, zoals ook met goede wetenschappelijke literatuur gebeurt. Niet wachten tot de volgende DB op de mat rolt. Nu is het aktueel. En aangezien DB niet voor de losse verkoop is, lijkt het me ook geen nadeel te zijn voo het tijdschrift zelf.
Groet, Phil

Ben Wielstra

Wel, er is ook de mogelijkheid het online te zetten voor acceptatie. Ook dat is gebruikelijk. En laten we eerlijk zijn, er zijn zat bladen die de boel graag willen publiceren.

Vincent Hart

Citaat van: Vincent Hart op maart 04, 2014, 11:53:15 AM
[...]Culemborgse braamsluiper en het langdurig stilhouden van het nog aanwezig zijn van die vogel in het bijzonder ...
Ik begrijp dat het vermoeden van 'stilhouden' van de vogel hoogstwaarschijnlijk op een misverstand berust.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ealblas

#18
Feit is dat de braamsluiper van Culemborg tussen 22 januari en circa 28 februari niet in ingevoerd op waarneming.nl of op de DB-site, zodat ik in de veronderstelling verkeerde dat de vogel weg was. Pas toen Arnoud een geluidsopname van de vogel invoerde van 26 februari werd mij duidelijk dat de vogel er nog zat. Ik kan het ontbreken van enige waarneming gedurende ruim 5 weken niet verklaren.
Eric Jan Alblas

arnoud.vandenberg

Citaat van: ealblas op maart 05, 2014, 15:03:29 PM
Feit is dat de braamsluiper van Culemborg tussen 22 januari en circa 28 februari niet in ingevoerd op waarneming.nl of op de DB-site, zodat ik in de veronderstelling verkeerde dat de vogel weg was. Pas toen Arnoud een geluidsopname van de vogel invoerde van 26 februari werd mij duidelijk dat de vogel er nog zat. Ik kan het ontbreken van enige waarneming gedurende ruim 5 weken niet verklaren.


De verklaring is dat al die tijd blijkbaar niemand heeft gezocht. Pas op 26/2 kreeg ik van twee verschillende kanten te horen dat de bewoonster had bericht dat ze de vogel gewoon nog elke dag zag en ik ben er die middag direct heengegaan (gemeld op de DB-site: geluidengalerij). De bewoonster vertelde me die dag dat ze extra zou opletten op faeces en via Arjen hoorde ik later dat ze de volgende dag reeds succes had en wat had opgeraapt. Daarna werd het pas echt interessant, vooral toen ze ook nog bleek mee te willen werken met een ringer. Zonder DNA zou de kans immers groot zijn dat het altijd een discutabele 'winterbraamsluiper' zou blijven maar met een zekere determinatie in het verschiet is de belangstelling uiteraard groot.


Steven Wytema

Citaat van: Ben Wielstra op maart 04, 2014, 23:24:06 PM
Wel, er is ook de mogelijkheid het online te zetten voor acceptatie. Ook dat is gebruikelijk. En laten we eerlijk zijn, er zijn zat bladen die de boel graag willen publiceren.
Ik wil niet voor de bladen spreken (ik weet niet of zij nog andere belangen hebben), maar ik kan me voorstellen dat als (de draft van) een artikel al online is geplaatst, dat het gros van je abonnees het dan al heeft gelezen. Dan is de interesse in zo'n artikel natuurlijk (veel) minder groot en vul je de pagina's die het artikel zou innemen liever met iets anders.


Ik kan me ook voorstellen trouwens dat Leader liefst een goed, overdacht ((peer-)reviewed) artikel publiceert dan zijn draft online te zetten zodat iedereen erop kan schieten nog voor het gepubliceerd is.
Maar goed, ik kan ook niet voor Leader spreken.

Steven Wytema


migratorius

Het is volgens mij ongebruikelijk artikelen on-line aan te bieden voordat er een definitieve versie is (d.w.z. van tekst en afbeeldingen — de opmaak is geen onderdeel van de inhoud). Van tijdschriften met peer-review zijn regelmatig "in press" artikelen te lezen, maar de eerste draft die naar de reviewers is gestuurd (gelukkig) níet.

JanHein

Ben Wielstra

Ik ben wel eens bij een artikel op ik geloof arxiv.org terecht gekomen dat op dat moment nog niet geaccepteerd was (een systematisch artikel van McCormack dat later in Plos One is verschenen). In sommige vakgebieden is dat volgens mij best gebruikelijk het zo aan te pakken. Je hebt dan zelfs al een doi nummer. Zelf zou ik het niet doen, maar het kan wel. Bij dit braamsluiper gedoe is het natuurlijk suf dat sommige mensen het blijkbaar al gelezen hebben en de boel een beetje een eigen leven gaat leiden.

thomas u

Kan iemand nu een kort en bondig verlelag maken van of deze in culemborg nu een vale / Siberische /stolzmanns is... En hoe deze ondersoorten nou precies in elkaar zitten?
Alvast bedankt thomas

Klaas van Dijk

Citaat van: Ben Wielstra op maart 05, 2014, 18:03:25 PMIk ben wel eens bij een artikel op ik geloof arxiv.org terecht gekomen dat op dat moment nog niet geaccepteerd was (een systematisch artikel van McCormack dat later in Plos One is verschenen). In sommige vakgebieden is dat volgens mij best gebruikelijk het zo aan te pakken. (..).

Zie bijvoorbeeld http://arxiv.org/abs/1312.6812 en http://raphazlab.wordpress.com/2013/12/26/open-science-to-settle-stripy-controversy/ en https://pubpeer.com/publications/B02C5ED24DB280ABD0FCC59B872D04

Groetjes, Klaas

(Disclaimer: heeft niets te maken met Braamsluipers / braamsluipers).

Edwin Russer

Citaat van: thomas u op maart 05, 2014, 18:52:25 PM
Kan iemand nu een kort en bondig verlelag maken van of deze in culemborg nu een vale / Siberische /stolzmanns is... En hoe deze ondersoorten nou precies in elkaar zitten?
Alvast bedankt thomas


Thomas, ingewikkelde materie, hier kun je er meer over lezen,


http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=10618&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

migratorius

Citaat van: thomas u op maart 05, 2014, 18:52:25 PM
Kan iemand nu een kort en bondig verslag maken van of deze in culemborg nu een vale / Siberische /stolzmanns is... En hoe deze ondersoorten nou precies in elkaar zitten?
Nee! En nog 's nee!

Iets langer?

De exacte verspreiding/begrenzing van de vormen binnen het braamsluiper-complex is onduidelijk. Of de genetische verschillen te correleren zijn met de diverse vormen is onduidelijk, vooral in Centraal-Azië.

Op basis van DNA is een indeling te maken in drie groepen:
curruca (Braamsluiper, Europa),
minula (Woestijnbraamsluiper, Xinjiang)
althaea (Humes Braamsluiper, Centraal Azië). Binnen althaea zijn vier groepen:
- blythi (Siberische, taiga)
- halimodendri (Vale, vnl. steppes in Kazahkstan)
- margelanica (Stolzmanns, Mongolië/Noord-China)
- althaea (Humes, Centraal-Aziatische gebergten).
In principe zijn deze groepen op kleedkenmerken en afmetingen wel (enigszins) te onderscheiden. Helaas/Natuurlijk lijkt er intergradatie tussen deze vormen op te treden (zowel op basis van verenkleed als op basis van DNA), waarbij die tussen minula en margelanica (die niet zo nauw verwant lijken) het interessantst is. Onduidelijk is bovendien wat er precies voor "vale braamsluiper" in Zuid-West-Azië (Turkmenistan, Afghanistan) zit.

(2) Braamsluipers zijn trekvogels, waardoor veel exemplaren in musea zijn gevangen op een plek waar ze niet broeden. Van sommige vormen is onduidelijk of ze wel voorkomen waar dat verondersteld wordt. Waar welke vorm overwintert is ook interessant en onduidelijk: alles wat je leest is namelijk verouderd.

(3) In West-Europa zijn al vaker vogels gevangen die gek genoeg qua DNA het meest bij een vogel uit Noord-China (broedvogel? trekvogel?) lijken te passen, maar het DNA is anders dan van Stolzmanns (de vorm die je daar verwacht): bovendien zijn de vogels te klein.

(3) Er zijn interessante verschillen in de zang en de roep te vinden (luister maar 's naar de vogels op xeno-canto.org), maar het is nog niet duidelijk in hoeverre die significant zijn.

"Jaja, maar wat is nou die vogel in Culemborg?"

• roept als een vogel in Mongolië (waar margelanica voorkomt)
• heeft een vleugelvorm die op de althaea-groep past, maar lijkt te klein voor margelanica
• heeft geen duidelijke oogring (past op margelanica)
• waar hij qua DNA bij past weten we (misschien?) binnenkort

JanHein

laatvlieger

Citaat van: migratorius op maart 05, 2014, 20:28:26 PM
Citaat van: thomas u op maart 05, 2014, 18:52:25 PM
Kan iemand nu een kort en bondig verslag maken van of deze in culemborg nu een vale / Siberische /stolzmanns is... En hoe deze ondersoorten nou precies in elkaar zitten?
Nee! En nog 's nee!

Iets langer?

De exacte verspreiding/begrenzing van de vormen binnen het braamsluiper-complex is onduidelijk. Of de genetische verschillen te correleren zijn met de diverse vormen is onduidelijk, vooral in Centraal-Azië.

Op basis van DNA is een indeling te maken in drie groepen:
curruca (Braamsluiper, Europa),
minula (Woestijnbraamsluiper, Xinjiang)
althaea (Humes Braamsluiper, Centraal Azië). Binnen althaea zijn vier groepen:
- blythi (Siberische, taiga)
- halimodendri (Vale, vnl. steppes in Kazahkstan)
- margelanica (Stolzmanns, Mongolië/Noord-China)
- althaea (Humes, Centraal-Aziatische gebergten).
In principe zijn deze groepen op kleedkenmerken en afmetingen wel (enigszins) te onderscheiden. Helaas/Natuurlijk lijkt er intergradatie tussen deze vormen op te treden (zowel op basis van verenkleed als op basis van DNA), waarbij die tussen minula en margelanica (die niet zo nauw verwant lijken) het interessantst is. Onduidelijk is bovendien wat er precies voor "vale braamsluiper" in Zuid-West-Azië (Turkmenistan, Afghanistan) zit.

(2) Braamsluipers zijn trekvogels, waardoor veel exemplaren in musea zijn gevangen op een plek waar ze niet broeden. Van sommige vormen is onduidelijk of ze wel voorkomen waar dat verondersteld wordt. Waar welke vorm overwintert is ook interessant en onduidelijk: alles wat je leest is namelijk verouderd.

(3) In West-Europa zijn al vaker vogels gevangen die gek genoeg qua DNA het meest bij een vogel uit Noord-China (broedvogel? trekvogel?) lijken te passen, maar het DNA is anders dan van Stolzmanns (de vorm die je daar verwacht): bovendien zijn de vogels te klein.

(3) Er zijn interessante verschillen in de zang en de roep te vinden (luister maar 's naar de vogels op xeno-canto.org), maar het is nog niet duidelijk in hoeverre die significant zijn.

"Jaja, maar wat is nou die vogel in Culemborg?"

• roept als een vogel in Mongolië (waar margelanica voorkomt)
• heeft een vleugelvorm die op de althaea-groep past, maar lijkt te klein voor margelanica
• heeft geen duidelijke oogring (past op margelanica)
• waar hij qua DNA bij past weten we (misschien?) binnenkort

JanHein
En dan hebben we het waarschijnlijk alleen over mitochondriaal DNA?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Klaas van Dijk

Citaat van: migratorius op maart 05, 2014, 20:28:26 PM(...). Iets langer? (...). JanHein

Zeer bedankt voor je heldere en uitvoerige uiteenzetting.

Het artikel New insights into the intricate taxonomy and phylogeny of the Sylvia curruca complex (Urban Olsson, Paul J. Leader, Geoff J. Carey, Aleem Ahmed Khan, Lars Svensson  & Per Alström, Molecular Phylogenetics and Evolution 67, 2013, 72–85) vond ik trouwens erg de moeite waard.

Groetjes, Klaas

migratorius

Citaat van: laatvlieger op maart 05, 2014, 20:52:51 PMEn dan hebben we het waarschijnlijk alleen over mitochondriaal DNA?
Ja, maar als ik dat ook nog moet uitleggen wordt de korte samenvatting helemaal lang en neemt de kans op het verkondigen van onzin navenant toe!

JanHein