roerdomp moeite ademen?

Gestart door redjered23, april 07, 2014, 13:38:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

http://youtu.be/2wDBuytHq4U

Het viel mij op dat deze vertraagde afgespeelde beelden van een vliegende roerdomp lieten zien dat hij om de twee vleugelslagen z'n snavel open deed. Ik neem aan dat dat voor de ademhaling is, is dat normaal? bij vliegende reigers is mij dat nooit opgevallen. Aangezien het beest ervoor zittend in een open veld af en toe braakneigingen had, maar er niets uit kwam, zou het wellicht om een ziek exemplaar kunnen gaan, ook het zitten in een open veld is niet echt gewoon voor roerdompen lijkt me. Aan de andere kant zag ik hem ook een baltsroep doen ook al was dat zacht, wat een ziek dier niet zo snel zal doen lijkt me.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Oenanthe

Geen vogel zal tijdens de vlucht zijn snavel openen om naar adem te happen want daarmee bederven ze hun eigen stroomlijn en dat maakt het vliegen alleen maar moeilijker. Roerdompen ademen hun keelzak vol voordat ze beginnen te baltsroepen. Misschien heb je een mannetje gefilmd dat zo bezeten is van de balts dat hij ook tijdens de vlucht al voorbereidingen treft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

redjered23

#2
Hoe lang duurt dat volblazen dan? Doen ze dat inademen niet vliegend dan ook met open bek? Als ik naar het bovenstaande filmpje kijk is het silhouet anders dan het gewone silhouet en heeft hij een bobbel op zijn keel, die overigens niet groter wordt tijdens het vliegen, dus dat opblazen lijkt me niet echt succesvol, mocht hij dat tijdens de vlucht doen. Ik kan me wel voorstellen dat het de adempijp tijdens het vliegen vernauwt en daarom moeilijker ademt. toen ik enkele minuten later langs de dijk liep waar achter hij geland was liep hoorde ik een roerdompbrul.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Oenanthe

Roerdompen baltsen bij mijn weten niet in de vlucht. In Vogels heeft ooit een fotoreportage gestaan van een baltsende roerdomp die eerst zijn keel volpompte en toen begon te hoempen. Hoe lang dat volpompen duurt weet ik ook niet. Ik denk ook niet dat jouw roerdomp zich serieus aan het voorbereiden was op een baltssessie tijdens de vlucht. Soms staan vogels zo stijf van de hormonen dat ze doorgaan met baltsen ook al zijn ze daar niet serieus mee bezig. In het vroege voorjaar heb ik meegemaakt dat zojuist geringde vogels er al zingend vandoor gingen. Ze konden blijkbaar gewoon niets anders en dat zou ook wel eens het geval kunnen zijn bij wat jij gefilmd hebt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips