Waterhoen in bamboe.

Gestart door A Kuipers, maart 01, 2014, 12:49:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82026514
Waterhoen - Gallinula chloropus gezien op 2014-03-01 Tiel - Ridderweide
Toelichting:
Een exemplaar zit al 45 min. in de bamboestruik, zeker 2 meter hoog.
bij voorbaat dank A Kuipers

Determinatie is niet aan de orde, het is een zekere waterhoen, maar inmiddels zit ze of hij al meer dan anderhalf uur in de bamboestruik. op dit moment wordt er vlak bij haar/hem gevoetbald en met een hond gespeeld.
Kent iemand dit gedrag van een waterhoen? Zou het broedgedrag kunnen zijn?
Het ziet er voor mij heel vreemd uit.

Met groet
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Vincent Hart

Ja hoor, ze zoeken het wel vaker hogerop.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

A Kuipers

Hoi Vincent, oke, dus het zou broedgedrag kunnen zijn. In de tuin in de bamboestruik. Het meest logische vind ik het water omdat het hoofdzakelijk watervogels zijn, maken zij net als de meerkoet een nest op het water? Ik zie ze eigenlijk nooit op een nest zitten, hooguit vluchtend onder de oeverrand.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

Guus Peterse

Hoezo broedgedrag? Ik zie ze geregeld slapen in de boom. Volgens mij broeden ze inderdaad op het water.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: A Kuipers op maart 01, 2014, 16:38:44 PM
Hoi Vincent, oke, dus het zou broedgedrag kunnen zijn. In de tuin in de bamboestruik. Het meest logische vind ik het water omdat het hoofdzakelijk watervogels zijn, maken zij net als de meerkoet een nest op het water? Ik zie ze eigenlijk nooit op een nest zitten, hooguit vluchtend onder de oeverrand.

Waterhoenen maken kunnen op allerlei plekken nestelen. Vaak op de oever van een poel, vijver of ander water en/of in een pol riet, biezen of andere planten in het water maar soms ook wat hoger op in dichte struiken of zelfs nog hoger in bomen in oude nesten van andere (grote) vogels.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

A Kuipers

Guus, ik vroeg me af of het broedgedrag zou kunnen zijn. Deze klom vanochtend op een behendige manier via een andere struik tussen de bamboe (alsof dat vaker gebeurde) en heeft daar uren gezeten.
Ik heb geen idee of de waterhoen er vanmiddag nog zat, er werd behoorlijk gewerkt achter de plek waar de struik staat.

Dank voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀