Bruinvissen zoeken

Gestart door Stefan v. Schaik, maart 01, 2014, 19:46:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hallo. Komende 2 dagen verblijf ik aan de Zeeuwse kust bij Westkapelle. Nu zag ik op waarneming.nl veel waarnemingen van bruinvissen in deze buurt en dit is een soort die ik graag wil zien. Kan iemand mij tips geven die deze kans vergroten. Bijvoorbeeld tijd, eb of vloed, hoe ver van het land af etc.
Ik hoor het graag.
Stefan van Schaik

grunsven

Geen idee of eb en vloed daar uitmaken. Afstand kan nogal varieren maar meestal niet heel dicht bij de kust.
Het belangrijkste is om een beeld te hebben van waar je naar moet zoeken. Bruinvissen zijn klein en je ziet ook maar een klein stukje, als er golven zijn is dat lastig te herkennen.
Bruinvis komt boven en gaat met het voorste deel van zijn lijf weer naar beneden. Het stuk wat je bovenwater ziet lijkt daardoor stil te staan er komt alleen een vinnetje langs (het lijkt alsof er iemand een wieltje met een vinnetje boven water steekt en dan weer naar beneden haalt). Dit filmpje laat dat mooi zien [size=78%]http://m.youtube.com/watch?v=v_puG063GOo[/size]
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Stefan v. Schaik

Heb de bruinvis afgelopen weekend dicht langs de kust gezien bij de vuurtoren van Westkapelle en vandaag nogmaals in de buurt van de pier van Scheveningen (Met foto!  ;D). Heel erg bedankt!
Stefan van Schaik