Hoofdmenu

bosmuisje

Gestart door feel4nature, september 23, 2005, 09:28:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

hallo mensen,

mn dochter vind altijd van alles, en deze keer in het bos was het weer raak.
toen ze wou weten wat het was heb ik haar verteld dat het een bosmuisje is....maar is dat wel waar?
het beestje was helemaal niet schuw, misschien was hij wel ziek of zoiets...
groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

en nog een fotootje
natuurlijk met groet, Ali.

laatvlieger

#2
Het is geen bosmuis. Het lijkt me een rosse woelmuis, maar als ie zo rustig is als dit beest lijkt me dat niet helemaal in orde. Ik heb ook wel eens zo´n apatisch beest meegemaakt. Ze zijn overigens niet heel erg schuw, en ik heb ze dit jaar in enorme aantallen gezien op huize Warmond.

Niet dat ik je nou bang wil maken, maar je moet toch altijd een beetje voorzichtig zijn met beesten (met name zoogdieren) die niet helemaal in orde lijken. Ze kunnen vaak lelijk van zich afbijten en kunnen soms ziekten bij zich dragen. Volgens mij wordt in Duitsland daarom afgeraden om Rosse woelmuizen op te pakken (hanta virus). Misschien is het beter om ze de volgende keer met handschoenen of met een bakje op te pakken. Of nog beter: ze gewoon te laten waar ze zijn (Maar ja, leg dat maar eens uit aan een kind... Met hoeveel beesten ik vroeger niet ben thuisgekomen..)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


feel4nature

tja, het is inderdaad lastig mn dochter te vertellen dat ze van beestjes af moet blijven want ze lijkt erg op dr mama, en ik kwam inderdaad ook met honderden beestjes thuis...
Maar goed, nu ik dat stuk over het hantavirus gelezen heb vind ik het niet meer dan noodzakelijk mn dochter te verbieden met muizen thuis te komen, en het liefst ook niet meer met andere dieren.

bedankt voor de tip mensen!

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

tekenaar

#5
Jonge (rosse) woelmuizen zijn wel vaker zo rustig, ook als ze helemaal gezond zijn.

De kans dat zoogdieren ziektes op ons overbrengen is veel groter als voor andere diergroepen (wij zijn immers ook zoogdieren en dus vatbaar voor 'algemene zoogdier-ziektes). Met insecten is die kans nihiel (afgezien van de bekende steek-en-prik problemen), en dat geldt ook voor vissen, amfibieen (handen wassen na hanteren maar dat i.v.m. huidafschijdingen die irritatie kunnen veroorzaken - maar geen ziektes).

Persoonlijk zou ik niet 'algemeen verbieden' om 'met beesten thuis te komen' maar leren om na beesten in handen te hebben gehad altijd eerst handen te wassen en nooit vingers in de mond te steken/eten. Verder van zoogdieren afblijven, daar ben ik wel mee eens. Maar, ook ik ben met heel veel beestjes thuisgekomen en ben er nooit ziek van geworden al is die kans natuurlijk wel aanwezig. Als scholier heb ik zelfs rosse woelmuizen en bosmuizen gekweekt in terrariums in mijn slaapkamer... (en de rest, maar dan gaat het of-topic).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

marijkehuysse

Citeer
De kans dat zoogdieren ziektes op ons overbrengen is veel groter als voor andere diergroepen (wij zijn immers ook zoogdieren en dus vatbaar voor 'algemene zoogdier-ziektes). Met insecten is die kans nihiel (afgezien van de bekende steek-en-prik problemen), en dat geldt ook voor vissen, amfibieen (handen wassen na hanteren maar dat i.v.m. huidafschijdingen die irritatie kunnen veroorzaken - maar geen ziektes).

Wat moeten we onder "algemene zoogdierziektes" verstaan?
Ik dacht dat de meeste ziekten vrij soortspecifiek waren, wat niet wil zeggen dat ze soms niet kunnen overgaan op een andere soort.
Voor insecten zou ik er de toevoeging "in Nederland" bijzetten, in de tropen moet je er wel degelijk voor oppassen. Tot alles verder opwarmt zijn we hier hopelijk safe.
Met teken moet je hier natuurlijk wel oppassen.
Vogels kunnen ook wel het een en ander overbrengen, vraag Minister Veerman maar eens!

marijke

tekenaar

Algemene zoogdierziektes:

weil, hanta, hondsdolheid (in NL alleen een heel enkele vleermuis?), lime (alleen via 'tussenpersoon' teken), 'vossen'lintworm...

Maar van in de trein zitten loop je nog steeds meer ziektes op dan van zoogdierenonderzoek...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Mark van Veen

CiteerAlgemene zoogdierziektes:

weil, hanta, hondsdolheid (in NL alleen een heel enkele vleermuis?), lime (alleen via 'tussenpersoon' teken), 'vossen'lintworm...

Maar van in de trein zitten loop je nog steeds meer ziektes op dan van zoogdierenonderzoek...
Ik zou de overdracht van ziektes niet bagataliseren (en niet overdrijven). Het Hantavirus geeft in het nabije buitenland redelijk wat besmettingen. Ik zelf zou muizen niet zonder noodzaak vastpakken en inderdaad goed handen wassen ed. na afloop en niet eten of drinken in de tussentijd. Een regel die overigens ook bij kinderboerderijen ingevoerd is.

Aan de andere kant is het idee dat van elke muis de virussen en bacterien afspringen natuurlijk ook belachelijk.
groet,

Mark van Veen

feel4nature

Citeer
Persoonlijk zou ik niet 'algemeen verbieden' om 'met beesten thuis te komen' maar leren om na beesten in handen te hebben gehad altijd eerst handen te wassen en nooit vingers in de mond te steken/eten.
inderdaad, en daar is ze al aardig in getraind, want we zijn ook echte zwammen-onderzoekers, en daar gelden de zelfde regels. altijd handen wassen!
het is natuurlijk zo dat ik een moeder ben en bezorgd hoor te zijn, maar ondanks de risicos van Lime, zijn we toch regelmatig in het bos, en ondanks het risico van de vosse-worm eten we nog wel bramen(die op ooghoogte groeien)
dus we zien wel wat we doen met zoogdieren.....handjes wassen en niet laten bijten...

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

marijkehuysse

en vergeet de huisdieren niet!