Top-of-Holland Vogeldag: zaterdag 3 mei 2014

Gestart door Martijn Bot, februari 27, 2014, 14:50:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

 
De ToH Vogeldag: een dag vogels kijken in al haar facetten! Fanatiek of rustig aan, alleen, in een team of onder begeleiding van deskundige gidsen, voor de prijzen of voor de lol, voor de soorten of om te leren, voor de foto's of voor de herinneringen: iedereen die iets heeft met vogels en vogels kijken, alsmede met de noordelijke drie provincies (de Top-of-Holland) is welkom. De ToH Vogeldag is in de loop der jaren uitgegroeid tot een begrip en tot één van de grootste vogelevenementen van het voorjaar! Dit jaar vindt de ToH Vogeldag plaats op ZATERDAG 3 MEI.

Er zijn twee manieren waarop je kunt deelnemen aan deze dag:

* "Soort van de dag"
Het traditionele recept waarmee de Vogeldag groot is geworden. Alleen of in een team aanmelden, lekker vogelen en met vereende krachten zo veel mogelijk leuke soorten vinden en zo mogelijk met elkaar delen. Het maakt niet uit waar of hoe lang je op pad gaat, zo lang je maar blijft binnen het werkgebied van de Top-of-Holland, oftewel de provincies Groningen, Friesland en Drenthe, en jouw bijzondere waarnemingen met ons deelt. De dag wordt om 19.00 uur gezamenlijk afgesloten met de feestelijke prijsuitreiking in Schierzicht (Lauwersoog-haven). Voor degene die het geluk of de wijsheid heeft om de beste soort van de dag te vinden, stelt onze sponsor www.fotosipkes.nl / www.verrekijkerwinkel.nl uit Groningen een prachtprijs beschikbaar: een Berno Classic C3570T carbonstatief plus statiefkop S6 ter waarde van €549,-!
Opgeven kan via mail (topofholland@gmail.com), onze Facebookpagina (www.facebook.com/topof.holland) of via de aanmeldknop op www.lauwersmeer.com (knop Top-of-Holland). Onthoud: je kunt alleen voor de prijs in aanmerking komen wanneer je je ook hebt opgegeven. Het doorgeven van de soorten kan telefonisch (06 20423772), via Twitter (zie hieronder), via Dutch Bird Alerts of via http://toh.waarneming.nl/ (installeer daarvoor ObsMapp op je smartphone).

* ToH Vogeldag excursie: de mooiste gebieden en de beste soorten!
Ook dit jaar is er weer de mogelijkheid om je op de Vogeldag onder begeleiding van ervaren gidsen rond te laten leiden langs de prachtigste gebieden alsmede de beste soorten in de Top-of-Holland. We maken een route langs de meest veelbelovende plekken voor schaarse en zeldzame vogels, maar kunnen meteen van de route afwijken wanneer er ergens een zeldzaamheid opduikt. We hopen zodoende op een daglijst met zo veel mogelijk zeer gewenste broed- en standvogels, maar ook enkele knallers, en zullen ondertussen natuurlijk ook zelf de ogen en oren open houden om zo te proberen goede soorten te vinden.

Voor deze excursie geldt dat je in principe voor eigen vervoer moet zorgen, maar we zullen onder de aanmelders uiteraard proberen om zo veel mogelijk te carpoolen. Mensen die niet over een eigen auto beschikken, kunnen in overleg bij één van de gidsen instappen. De excursie start om 8.30 uur vanuit Groningen (P&R Kardinge), duurt tot de afsluiting in Schierzicht (19.00 uur) en gaat door bij een minimum aantal van zes deelnemers. De kosten voor excursie bedraagt slechts €20,- per persoon. Aanmelden kan middels een email of een bericht via Facebook. Vermeld in de aanmelding alsjeblieft de contactgegevens (naam/namen, mailadres en mobiel nummer)

Onze vaste sponsor Inezia Tours (www.ineziatours.nl) verloot onder de deelnemers die ook aanwezig zijn op de afsluiting in Schierzicht enkele leuke prijzen; houd daarvoor www.facebook.com/topof.holland in de gaten!

En last but not least: voor de maker van de "Vogeldag - foto van de dag"  zal Scopac (www.scopac.co.uk) een telescoopdrager (Scopac plus) weggeven. Er is één voorwaarde: er mag geen vogel prominent en als hoofdthema op de foto staan! Leef je uit, wees creatief, en stuur je foto aan het eind van de dag gratis en vrijblijvend op naar topofholland@gmail.com!

Voor alle informatie, aanmelden en meer, houd de volgende bronnen in de gaten:
- Onze Facebookpagina: www.facebook.com/topof.holland "Like" ons en je blijft snel en compleet op de hoogte van alle ontwikkelingen.
- Twitter: @vogeldag
- www.lauwersmeer.com (o.a. puntenlijst en reglementen)
- Ons mailadres: topofholland@gmail.com

Graag tot ziens op zaterdag 3 mei 2014!

Martijn Bot
Bart-Jan Prak

Martijn Bot

Even omhoog trappen. Nog een week of vijf en dan mogen we weer. Als je in aanmerking wilt komen voor de prijzen, schrijf je dan wel in. De afsluitende "vette bek" is weer in Lauwersoog, maar daar hoef je niet te verschijnen om mee te mogen doen. Dat wil zeggen, tenzij je de gelukkige vinder bent van de soort van de dag en het carbonstatief ook daadwerkelijk wilt ontvangen.
Inschrijven kan via www.lauwersmeer.com, of anders door een mail naar topofholland at (@) gmail.com

Martijn Bot

Na FB ook maar weer eens een memo hier
Herken je één, meerdere of wellicht alle soorten op bijgevoegde foto? Dan zou ik me maar inschrijven voor de Top Of Holland-Vogeldag, want dat kan je zo maar een nieuw carbonstatief ter waarde van bijna 600 euro, aangeboden door Foto Sipkes Groningen, opleveren! Alle soorten zijn ooit gezien in de noordelijke drie provincies op of rond 3 mei, dus dat het kan is reeds bewezen!
Ergo: stuur een mail naar topofholland@gmail.com, kom alleen of met een team op 3 mei lekker vogelen in het noorden des lands en wellicht val je met de neus in de boter. En mocht het vogelend onverhoopt niet lukken, Scopac biedt de maker van de beste niet-vogelfoto een splinternieuwe telescoopdrager aan, terwijl Inezia Tours leuke hebbedingetjes verloot bij het afsluitende "vette bek" in Schierzicht in Lauwersoog.
Daarnaast is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de excursie. Mocht je óf niet bekend zijn met de soorten, óf niet weten wat je waar wanneer precies moet zoeken: het voltallige bestuur van ToH staat voor 20 euro p.p. de gehele dag voor je klaar, neemt je mee naar de beste gebieden en leidt je linea recta naar de beste soorten. Inschrijven kan via eerder genoemde mailadres.
Meer info vind je op www.lauwersmeer.com
Graag tot zaterdag 3 mei!

Martijn Bot

Nog minder dan twee weken, dan is de Vogeldag 2014. Mocht je willen meedoen, gratis en voor niets zelfstandig vogelend dan wel voor een vriendenprijsje met een excursie, kijk dan nu op www.lauwersmeer.com onder de knop Top-of-Holland en dan Vogeldag 2014 voor alle info, prijzen, opgeven,en inmiddels ook de spelregels en de puntenlijst!

Martijn Bot

Schrijft u nog even in (voor de dag, dan wel de excursie)? Het wordt ouderwets fris, maar naar het nu het lijkt wel zonnig: wat een luxe...!

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wumizusume

#6
Waar blijft de deelnemerslijst?  ;)

[edit: O, wacht, de inschrijving is nog niet gesloten....]

groeten,

Teus
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Folkert Jan

Waar is het voorspelspelletje?

Ik ga voor adouinsmeeuw in het jaap deensgat
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Schiet maar raak, de cap ligt klaar voor degene die de winnende soort raadt. En aarzel niet realistisch doch optimistisch te zijn, ik wil de combi van de woorden gestreepte+strandloper hiet NIET lezen!

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

Martijn Bot

Omdat (zoals altijd, eigenlijk) de aanmeldingen last-minute nog volop binnenkomen, kun je je nog aanmelden tot morgenmiddag, 18.00 uur. We zitten inmiddels op een kleine 150 deelnemers!

C.Dekker

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Rikstar

Ik twijfel tussen Steppenkiek in Noord/west Groningen of Terekruiter in de Keeg.
Ik ga voor de eerste.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Joostv

Ik hou het op een roodborstlijster op schier.


Groet, Joost

Breedbek

Begin mei is Blauwvleugeltaling tijd, mannetje in de Keeg
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Guus Jenniskens

Roodkopklauwier is misschien wel een beetje erg eenvoudig.uuuuh kortteenleeuwerik tp. :rolleye:
Met vriendelijke groet, Guus Jenniskens

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jildert


Martijn Bot

Citaat van: Jildert op mei 02, 2014, 10:15:49 AM
Kleinst Waterhoen In De Onlanden [Gr]...
Is eigenlijk inmiddels een broedvogel...

GijsB

En daarbij liggen de Onlanden natuurlijk in Drenthe en niet in Groningen.


Mijn voorspelling: Alpengierzwaluw bij de  Eemshaven
Gijs

Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Jos Welbedacht

Ik ga voor een vroege Grote Franjepoot in de Ezumakeeg-Zuid.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

Citaat van: Martijn Bot op mei 01, 2014, 21:05:29 PM
Schiet maar raak, de cap ligt klaar voor degene die de winnende soort raadt. En aarzel niet realistisch doch optimistisch te zijn, ik wil de combi van de woorden gestreepte+strandloper hiet NIET lezen!

Stekelstaartgierzwaluw. Zo dan?  :P
Frank van der Meer

DKoppenol

Ow het gaat om de winnende soort. Euhmm 3 Draaihalzen + 1 Morinel overvliegend....
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Martijn Bot

Citaat van: DKoppenol op mei 02, 2014, 12:45:47 PM
3 Draaihalzen + 1 Morinel overvliegend....
Dan sta je toch raar te kijken...

laatvlieger

Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 12:48:37 PM
Citaat van: DKoppenol op mei 02, 2014, 12:45:47 PM
3 Draaihalzen + 1 Morinel overvliegend....
Dan sta je toch raar te kijken...
Ja, vooral heel erg beteuterd, als je hoort dat wij net naar een Bergkalanderleeuwerik zitten te kijken...  ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

August

August van Rijn

August

Citaat van: laatvlieger op mei 02, 2014, 12:50:58 PM
Citaat van: Martijn Bot op mei 02, 2014, 12:48:37 PM
Citaat van: DKoppenol op mei 02, 2014, 12:45:47 PM
3 Draaihalzen + 1 Morinel overvliegend....
Dan sta je toch raar te kijken...
Ja, vooral heel erg beteuterd, als je hoort dat wij net naar een Bergkalanderleeuwerik zitten te kijken...  ;)
Kalanderleeuwerik vind ik eigenlijk ook goed hoor ;)
August van Rijn

DKoppenol

Tsja, er werd vorig jaar gewonnen met een Morinel + Streep.... 
En ik bedoelde dat die drie Draaihalzen niet tegelijk met die Morinel waren hoor. :P

Maar ik blijf liever bij mijn Groene Bijeneter! (alleen al om een wit voetje bij de organisatoren te halen  ;))
doe desnoods maar een Steppehoen
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl