Vogelen in Brabant

Gestart door Coen van Tuijl, februari 26, 2014, 21:21:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Coen van Tuijl

Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik graag in Brabant gaan vogelen. Helaas ben ik niet erg bekend met de mogelijke gebieden om goed te kunnen vogelen.
Misschien hebben jullie ideeën?
de doelsoorten, of soorten die er toch wel moeten voorkomen, zijn vooral: zwarte specht, zwarte mees, kuifmees, boomleeuwerik, goudvink, glanskop, goudhaan etc.
bij voorkeur ook wel een gebied dat goed per OV bereikbaar is.  :rolleyes:

Cheers, Coen
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

frankneijts

Citaat van: Coen van Tuijl op februari 26, 2014, 21:21:41 PM
Hallo allemaal,

Binnenkort wil ik graag in Brabant gaan vogelen. Helaas ben ik niet erg bekend met de mogelijke gebieden om goed te kunnen vogelen.
Misschien hebben jullie ideeën?
de doelsoorten, of soorten die er toch wel moeten voorkomen, zijn vooral: zwarte specht, zwarte mees, kuifmees, boomleeuwerik, goudvink, glanskop, goudhaan etc.
bij voorkeur ook wel een gebied dat goed per OV bereikbaar is.  ::)

Cheers, Coen

Hallo Coen,

Al die vogels die je noemt (en nog wel een paar meer zoals bijv. Nachtzwaluw, Havik, Wespendief, Mibo) zijn te vinden in een flink aantal grote bosgebieden behalve de Glanskop. Daarvan zit in Brabant hooguit een handjevol paartjes (misschien zelfs minder) in het uiterste noordoosten van de provincie. Alle andere claims berusten op verwisseling met de Matkop die in Brabant nog redelijk algemeen is.
De keuze voor een bosgebied kan willekeurig zijn en kun je laten afhangen van de bereikbaarheid en/of hoever het van jou vandaan is. Als het gebied maar afwisselend is betreffende structuur (bos + open (heide)gebied), houtsoorten (loof- en naaldbos), droog en nat (aanwezigheid van beekjes en/of vennen). Een goed voorbeeld is het landgoed De Utrecht e.o. bij Hilvarenbeek (onder Tilburg) dat een grote variatie kent van (oud) loofbos, flinke stukken naaldhout van diverse soorten, heideveldjes, vennen en een fraai beekdal v.d. Reusel. Niet onbelangrijk is ook de aanwezigheid van 'de Bockenreyder', één van de mooiste 'outdoor'-terrassen/café's van ons land  8) Succes en voor nadere bijzonderheden m.b.t. met name het zuidoosten van de provincie stuur je maar een PM-tje...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: frankneijts op maart 03, 2014, 09:08:22 AM



.... Niet onbelangrijk is ook de aanwezigheid van 'de Bockenreyder', één van de mooiste 'outdoor'-terrassen/café's van ons land....






;D Houd jij daar toevallig ook een terraslijstje van bij?  Ik heb wel eens overwogen om dat hier bij het Naardermeer op het terras van Stadszigt te doen, het fraai gelegen laafpunt van het NM bezoekerscentrum, om het nuttige met het aangename te verenigen... :P


Groetjes,


Ronald Sinoo

Coen van Tuijl

Hallo Heren,

bedankt voor de respons. Frank, De Utrecht is wel erg zuidelijk zeg, als je niet oppast sta je zo in België... en om eerlijk te zijn ben ik nooit zo bijzonder gevoelig voor terrasjes ;) maar nachtzwaluw en wespendief zijn wel erg leuke soorten om een keer voor op pad te gaan, in ieder geval bedankt voor de tip. wellicht komt dat terras wel een keer na/voor de nachtzwaluw en wespendief als ik daar naar toe ga ;)

het is overigens de loonse en drunese duinen geworden. is met OV nog wel redelijk bereikbaar. in de ochtend een groot deel van het bos doorkruisen richting de zandverstuiving. hoop toch wel de zwarte mees, zwarte specht, kuifmees en boomleeuwerik tegen te komen :D
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl