dwerggans?

Gestart door Jacob Molenaar, februari 25, 2014, 21:04:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Een vriend van me postte deze foto's en vroeg of het een dwerggans was. Ik kom er niet echt uit, jullie wel? Foto's zijn gemaakt in kinderdijk.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 25, 2014, 21:22:20 PM
Citaat van: DKoppenol op februari 25, 2014, 21:15:29 PM
:right:
Bedankt! Hele goeie soort voor dit gebied!

En hoe is hier een hybride of zelfs een wat afwijkende Kolgans uitgesloten? Zelfs op heel wat betere foto's dan deze blijkt dat nog wel 's problematisch te zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

Op basis van deze foto's zou ik hier geen Dwerggans van durven te maken.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

DKoppenol

Kortere hals, roze snavel, het wit reikt niet ver onder de snavel wat bij Kolgans wel het geval is en ook loopt het wit ver door over het hoofd.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

lupokatja

Citaat van: DKoppenol op februari 26, 2014, 09:21:40 AM
Kortere hals, roze snavel, het wit reikt niet ver onder de snavel wat bij Kolgans wel het geval is en ook loopt het wit ver door over het hoofd.

Is dat een rijtje uit het boekje of denk je dat ook echt te kunnen zien?

Lützen

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op februari 26, 2014, 09:21:40 AM
Kortere hals, roze snavel, het wit reikt niet ver onder de snavel wat bij Kolgans wel het geval is en ook loopt het wit ver door over het hoofd.

Boekjes- c.q. kletspraat Diedert.. 8)
* Halslengte is hier niet zichtbaar (ingetrokken) dus kun je al helemaal niet zien of die ook "korter" is.. Korter dan wàt trouwens?
* "Roze snavel" heeft nominaat Kolgans ook
* Door de onscherpte is de juiste begrenzing van het wit niet te zien nog afgezien van het feit dat "niet ver onder de snavel" en "ver door lopend" nietszeggende opmerkingen zijn zolang ze niet gekwalificeerd worden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DKoppenol

Nee, helemaal geen kletspraat. Ik heb plaatjes van Kolgans gegoogled en gezocht naar foto's in vergelijkbare houdingen. En ook deze vergeleken met de Grauwe Gans die je ook op deze foto hieronder kunt zien.
Roze snavel heeft idd juveniel of 2de winter Kolgans ook, maar volwassen niet.
Als de gans wit onder zn snavel zou hebben, zou je dat duidelijk kunnen zien ook al is de foto onscherp. Dus daarom kun je de conclusie trekken, dat het wit niet onder de snavel zit, dus punt voor Dwerggans.
Ook vind ik dat je de grootte van de gans wel kunt beoordelen adv grauwe en die vergelijken met Kolgans en dan zul je wel degelijk zien dat deze gans kleiner is dan kolgans.
2-0.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

Ook Kolganzen missen heel vaak wit onder de snavel, een beetje googlen op Anser albifrons levert dat bewijs in no time. Verder heeft ook adulte Kolgans een roze snavel alleen is die bij Dwerggans gewoonlijk dieper roze van kleur. Uiteraard is zoiets vaak lastig te beoordelen omdat dit onderhevig is aan lichteffecten en de kwaliteit van de foto's. Het formaat van de vogel zegt weinig vanwege de grote variatie wat dat aan gaat bij Kolgans.
Nogmaals voor alle duidelijkheid: op basis van deze foto's is hier geen zekere Dwerggans van te maken omdat je afwijkende Kollen (een zeer variabele soort) en mogelijke hybriden (erg lastig als zodanig te herkennen) niet kunt uitsluiten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Mijn vriend zegt zelf: Je ziet toch vrij duidelijk een geel oogringetje?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

JohanvantBosch

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 27, 2014, 07:01:55 AM
Mijn vriend zegt zelf: Je ziet toch vrij duidelijk een geel oogringetje?

Wat mij betreft zie je redelijk duidelijk een oog. Misschien komt dat door de aanwezigheid van een oogring, maar dat is op deze foto nauwelijks vast te stellen. Geel zie ik er niet in. Ik zie op deze foto eigenlijk niets dat richting Dwerggans wijst en Kolgans uitsluit.
Het is jammer voor je vriend, maar met deze foto's van deze vogel gaat t m niet worden.

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2014, 08:01:44 AM
Citaat van: Jacob Molenaar op februari 27, 2014, 07:01:55 AM
Mijn vriend zegt zelf: Je ziet toch vrij duidelijk een geel oogringetje?

Wat mij betreft zie je redelijk duidelijk een oog. Misschien komt dat door de aanwezigheid van een oogring, maar dat is op deze foto nauwelijks vast te stellen. Geel zie ik er niet in. Ik zie op deze foto eigenlijk niets dat richting Dwerggans wijst en Kolgans uitsluit.
Het is jammer voor je vriend, maar met deze foto's van deze vogel gaat t m niet worden.

..... en nogal wat Kolganzen hebben een "geel oogringetje"..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op februari 27, 2014, 08:16:07 AM

..... en nogal wat Kolganzen hebben een "geel oogringetje"..
Precies

OlivierO

Conlcusie? Ondetermineerbaar op basis van de gegeven informatie?

frankneijts

Dwerggans? of Kolgans? de waarnemer/invoerder mag kiezen.. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DKoppenol

Citaat van: DKoppenol op februari 26, 2014, 22:50:29 PM
Nee, helemaal geen kletspraat. Ik heb plaatjes van Kolgans gegoogled en gezocht naar foto's in vergelijkbare houdingen. En ook deze vergeleken met de Grauwe Gans die je ook op deze foto hieronder kunt zien.
Roze snavel heeft idd juveniel of 2de winter Kolgans ook, maar volwassen niet.
Als de gans wit onder zn snavel zou hebben, zou je dat duidelijk kunnen zien ook al is de foto onscherp. Dus daarom kun je de conclusie trekken, dat het wit niet onder de snavel zit, dus punt voor Dwerggans.
Ook vind ik dat je de grootte van de gans wel kunt beoordelen adv grauwe en die vergelijken met Kolgans en dan zul je wel degelijk zien dat deze gans kleiner is dan kolgans.
2-0.


Okee, dit was bij nader inzien toch bullshit. Ik moet toegeven dat ik even advocaat van de duivel wilde spelen. Ik zou het inderdaad op een onzekere Dwerggans houden of Kolgans natuurlijk. 'Van fouten kun je leren' en ik heb wel geleerd: niet te snel conclusies trekken.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

frankneijts

Citaat van: DKoppenol op februari 27, 2014, 18:51:02 PM

Okee, dit was bij nader inzien toch bullshit. Ik moet toegeven dat ik even advocaat van de duivel wilde spelen. Ik zou het inderdaad op een onzekere Dwerggans houden of Kolgans natuurlijk. 'Van fouten kun je leren' en ik heb wel geleerd: niet te snel conclusies trekken.

Ik zou willen dat je juist wat sneller conclusies trok i.p.v. advocaat van de duivel willen spelen..... >:D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Ik zou bij deze vogel/foto's aan de veilige kant gaan zitten en er een onzekere Kolgans van maken.