winterkonig met zwarte buik

Gestart door s.booi, februari 25, 2014, 20:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

s.booi

hallo,

graag wou ik deze vogel even met jullie delen.
heel opmerkelijk de pik zwarte buik graag jullie mening niewe mutatie?

mvg Sipke Booi

Jeroen Nagtegaal

Die moet denk ik een keer goed gaan poetsen. Lijken mij enkel verkeerd zittende veren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jfbouwmeester

 ;) Hoi Sipke,
Je  zou  eigenlijk het het geluk moeten hebben dat je de vogel nog een paar keer kon fotograferen. Dit om uit te sluiten, dat het gewoon nat is of dat het een vuile plek op zijn buik betreft.
Zwart als mutatievorm is tamelijk onwaarschijnlijk maar niet geheel uit te sluiten. In geval van mutatie zou ik de andere tekening op de vogel toch ook donkerder van kleur verwachten.
Jan Bouwmeester.
jfbOUWMEESTER

s.booi

Hoi.
nieuwe foto's moet wel lukken deze vogel zit bij ons op het werk dit is zijn territorium.
Hij is daar een nest aan het bouwen. Deze vogel is me nog niet eerder opgevallen daar.

mvg sipke

R.Gjaltema

Het lijkt mij toch gewoon zwart te zijn hoor ipv nat.
Interessante vogel. Komende dagen nog maar wat foto, s maken sipke

jfbouwmeester

 ;) Op de eerste foto lijkt het toch schaduw, veroorzaakt door het feit dat hij zijn vleugel net omhoog houdt. Maar ik ben heel benieuwd naar nieuwe foto's.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Lowieke

Schaduw, natte of verkeerd zittende veren zie ik niet, enkel een diepzwarte buik. Apart beestje.
Jeroen.

jfbouwmeester

 ;) In de avicultuur komt de zwartbuikmutatie ook voor ik meen bij het loodbekje of het zilverbekje.
groeten,
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Joostlaan

Lijkt me inderdaad iets in deze richting: http://www.allevogels.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=148

Volgens mij in ieder geval geen schaduw of natte veren.
Groeten,

Joost van der Laan

frankneijts

Ik denk dat je tegen de donkere donsveertjes aan kijkt en dat de bruine contourveren op de buik door wat-dan-ook (rover met 2 of 4 poten?) zijn verdwenen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

s.booi

heren, hier nieuwe foto`s

hij is echt zwart!

mvg Sipke

jfbouwmeester

. :rolleye:Gaaf, dan is dit de winterkoning met de mutatie "zwartbuik"  :duim:

Er is een nadeel, deze mutatie gaat in de natuur gewoon weer verloren, behalve als hij dominant blijkt te vererven.
Niet tegenstaande een heel leuke waarneming.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rob S

#12
Als het een gen mutatie is dan is deze of dominant of beide ouders zijn drager. Mogelijk zijn er andere verklaringen die niet genetisch overdraagbaar zijn.

edit: spontaan piebald effect? Gen aan dat normaal uit staat.
Groeten

Rob Schaareman

jfbouwmeester

Beste Rob,

als beide ouders drager zijn, dan noemt men dat recessief verervend. Hiernaast is nog de mogelijkheid van geslachtsgebonden vererving. En hiernaast is nog de mogelijkheid dat het een modificatie betreft en dan is het niet verervend mar ontstaan door externe factoren.

Zou het dominant vererven, dan komt het direct bij een deel van de nakomelingen weer te voorschijn. Als het dan binnen de populatie geen nadelen heeft(bijv. zwartbuik wordt niet eerder gepakt door een roofvogel) dan heb je kans dat deze mutatie in het wild blijft bestaan.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

s.booi

Hallo,

Als de factor dominant is dan zullen we het zien, hij heeft al nesten in zijn territorium dus wie weet zie ik de jongen wel weer om vliegen komende maanden.

Ik zal het in de gaten houden, inderdaad een leuke waarneming

gr sipke


Henri van Dodeweerd

Citaat van: s.booi op maart 25, 2014, 22:07:13 PM
Hallo,

Als de factor dominant is dan zullen we het zien, hij heeft al nesten in zijn territorium dus wie weet zie ik de jongen wel weer om vliegen komende maanden.

Ik zal het in de gaten houden, inderdaad een leuke waarneming

gr sipke

Voer je de waarneming ook in, Sipke? Als je dat al doet is het misschien handig om de foto's van de waarneming hierheen te linken. Via de knop 'determineren via het forum' kun je zo de linkjes naar de foto's kopieren en deze in je reactie plakken. Dit scheelt dan weer serverruimte.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

KorHaan

#16
Citaat van: frankneijts op februari 26, 2014, 16:12:29 PM
Ik denk dat je tegen de donkere donsveertjes aan kijkt en dat de bruine contourveren op de buik door wat-dan-ook (rover met 2 of 4 poten?) zijn verdwenen..



Ik haal nog even deze quote aan.

Ik krijg bij die eerste nieuwe foto toch sterk de indruk, dat er gewoon contourveren verdwenen zijn; de lichte keelveren liggen iets 'hoger' dan de donkere borstveren, en je ziet langs de gehele onderkant een oplichtend randje van contourveren die aan de andere zijde van de vogel zitten. Vooralsnog ben ik het met Frank eens, dus.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jeroen Nagtegaal

Geheel eens met Ronald (en Frank). Lijkt me dus geen kleurafwijking.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Als de nieuwe foto's inderdaad ca. 'n maand later zijn gemaakt is het wel wat vreemd dat er nog weinig veertjes lijken te zijn aangegroeid. Wellicht is er dus inderdaad sprake van een mutatie (o.i.d.) maar dan één die invloed heeft op de bevedering: een soort 'naaktbuik-mutant' dus.. 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jfbouwmeester

Ik heb de foto eens vergroot en dan zouden de borst en buikveren door de een of andere onbekende oorzaak afgebroken kunnen zijn en dat we dan het donkerder dons overhouden. Als de veren daar geplukt waren dan hadden ze binnen een maand terug geweest.

Toch hoop ik dat de waarnemer, "zijn" vogels en hun nakomelingen de komende maanden in de gaten blijft houden.

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

R.Gjaltema

Toch lijkt het mij sterk dat de veertjes allemaal afgebroken zijn.
Want alles is precies strak afgelijnt. En ook zwart tussen de pootjes.
Als het wel zo is hoe is dit dan gebeurt. Door een 2 of 4 potig beest lijkt mij ook niet. Dan zou het nooit zo strak afgelijnt zijn en ook niet zo mooi tussen de pootjes. Mischien in een tondeuse gevlogen ;D
Is het trouwens zeker dat als je de topjes van een winterkoning er af knipt je een zwarte vogel over houdt. Zou dat niet eerder grijs zijn? Heb zelf vroeger met blackface zebravinken gekweekt. Ook daarvan zijn vogels die door de mutatie kortere bevedering krijgen. Het kan alle kanten uit.
Ik ken de waarnemer persoonlijk. Hij zal zeker de jongen als die er komen in de gaten houden. En mischien nog eens proberen wat scherpere foto, s te maken van het verenkleed. Leuke en vreemde waarneming sipke.

R.Gjaltema

Zo te zien zijn er meer winterkonings met een soortgelijke zwarte kont.
http://waarneming.nl/waarneming/view/75523165

s.booi

Heren,

Ik ga deze vogel zeker in de gaten houden. En hoop nog wat mooie foto's van deze vogel zien te maken.
Ook ik heb zebravinken, en wat reinder zecht kan ik me wel in vinden want in de zebravinken heb je ze ook al met zwarte buiken.

Gr sipke

jfbouwmeester

Het gaat mij nu dagen. Het komt weleens voor dat tijdens het broedproces/paartijd, 1 van de partners bij de ander de aarsveren weg gaat pikken. Gewoon irritant, de ander zitten irriteren. Misschien worden deze veertjes wel als nestmateriaal gebruikt?
Juist bij zebravinken heb ik het weleens gehad, in een groep bij elkaar dat je een pikorde kreeg. Waarbij de laagste in rangorde het flink bij de aarsbevedering moest ontgelden. Maar dat is in een kooi, dus er is geen vluchtmogelijkheid.

De winterkoning van ons onderwerp leeft in de vrije natuur, heeft dus een vlucht mogelijkheid. Misschien accepteert onze winterkoning het gewoon dat de partner dominant gedrag vertoont? :'(

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Hoe het dan ook gebeurt: het is in elk geval wel duidelijk, ook met de nieuwe foto's (knap gevonden Reinder!), dat het géén kleurmutatie (dus niet vergelijkbaar met bijv. Zwartbuik-Zebravinken Sipke!) betreft maar een 'bevederingsprobleem'. Op alle relevante foto's is duidelijk te zien dat er bruinachtige contourveren ontbreken en je op het 'naakte' dons kijkt.
De oorzaak die Jan aangeeft is de moeite waard om nader te bekijken: wellicht schuilt hierin (of iets vergelijkbaars) de oorzaak. Zal straks 's in BWP kijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

R.Gjaltema

Opzich zit er wel wat in wat frank zegt. Maar ik kan mij alleen niet voorstellen dat het dons van een winterkoning zo gitzwart is. Ook hetgeen wat jan bedacht had lijkt me sterk. Een geplukte vogel door een andere is nooit zo mooi strak afgelijnt. Ook zou je verwachten dat je de huid van de vogel kon zien als dit dons was. Als een zebravink bij mij onder z, n kont geplukt was zag je altijd ook de naakte huid er doorheen. Ik zal binnenkort ook eens desbetreffende vogel bezoeken. En foto, s maken en met de telescoop bekijken. Ik hou de mogelijkheid van een kleurmutatie toch nog open. Het blijft een interessante vogel.

jfbouwmeester

Er zijn vogelsoorten met een donkere lichaamskleur plus dat op de onderkant niet in het volle licht valt. Je krijgt dan een soort schaduw effect. Dit tezamen kan het nog aanwezige dons, zwart doen lijken.
Hoewel ik een kleurmutatie leuker vind, verwacht ik toch dat het een bevederingsprobleem betreft. Immers de witte keelvlek is dik bevederd en de donkere buik is toch een aardig laagje dunner. De meeste dons zal daar nog wel zitten maar de contourveren zijn weg. Overigens zijn er ook vogels die zichzelf plukken.
Trouwens het vrouwtjes konijn plukt zichzelf ook om een warm dons nestje te maken voor haar jongen.

het is dus afwachten geblazen. :wub:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Citaat van: jfbouwmeester op maart 27, 2014, 18:47:27 PM
Er zijn vogelsoorten met een donkere lichaamskleur plus dat op de onderkant niet in het volle licht valt. Je krijgt dan een soort schaduw effect. Dit tezamen kan het nog aanwezige dons, zwart doen lijken.
Hoewel ik een kleurmutatie leuker vind, verwacht ik toch dat het een bevederingsprobleem betreft. Immers de witte keelvlek is dik bevederd en de donkere buik is toch een aardig laagje dunner. De meeste dons zal daar nog wel zitten maar de contourveren zijn weg. Overigens zijn er ook vogels die zichzelf plukken.
Trouwens het vrouwtjes konijn plukt zichzelf ook om een warm dons nestje te maken voor haar jongen.

het is dus afwachten geblazen. :-*

Jan Bouwmeester

Als die missende buikveertjes nu ergens een warm nestkommetje vormen moet de vogel in kwestie een wijfje zijn. Immers maken mannetjes alleen maar de buitenconstructie van hun nesten en doen wijfjes de binnenhuisarchitectuur.. Overigens kan ik in BWP niks vinden over enig gedrag bij Winterkoningen dat het verenverlies (al of niet gevolgd door recycling) op de buik zou verklaren
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jfbouwmeester

BWP, wat betekend deze afkorting?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com