Hoofdmenu

Kraanvogels

Gestart door jeroenroelofsen, februari 25, 2014, 13:12:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Die 96.000 voor Lac du Der vind ik eigenlijk toch wel laag. Had wel meer verwacht. Zeker als je kijkt naar het openingskaartje in dit document.
Daar wordt gesuggereerd dat alle wegen naar Lac du Der leiden.
Deel van de kraanvogels stopt wel in Diepholz, maar trekt ook door naar Lac du Der. Overige slaan Diepholz over en trekken rechtstreeks naar Lac du Der.

Vanwege het record eerder deze maand in Diepholz (net boven de 100.000) was mijn verwachting dat er in Lac du Der zowiezo veel meer een tussenstop zouden houden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Citaat van: jeroenroelofsen op november 11, 2014, 15:30:36 PM
Die 96.000 voor Lac du Der vind ik eigenlijk toch wel laag. Had wel meer verwacht. Zeker als je kijkt naar het openingskaartje in dit document.
Daar wordt gesuggereerd dat alle wegen naar Lac du Der leiden.
Deel van de kraanvogels stopt wel in Diepholz, maar trekt ook door naar Lac du Der. Overige slaan Diepholz over en trekken rechtstreeks naar Lac du Der.

Vanwege het record eerder deze maand in Diepholz (net boven de 100.000) was mijn verwachting dat er in Lac du Der zowiezo veel meer een tussenstop zouden houden.

Het gaat om het aantal wat tegelijkertijd aanwezig was, dus op 1 moment. Het record tot een paar dagen terug in Lac du Der was 83.000. Dat zegt niets over het totaal aantal Kraanvogels wat via Lac du Der doortrekt, dat kan 2 of zelf 3 keer hoger zijn. De suggestie op het kaartje dat letterlijk alle Kraanvogels via Lac du Der naar Spanje trekken is onjuist.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

Het 'probleem' is natuurlijk wel dat het schatten van zulke aantallen vogels bij elkaar niet voor iedereen is weggelegd.
Schattingen zijn veelal te hoog.
93.000 exemplaren bij Lac du der is niet verkeer http://eur.observation.org/soort/maps/19?from=2014-11-07&to=2014-11-11&count_ex=0&only_valid=0&grid=25000&kwart=0&st=&second_specie=
Ongetwijfeld zijn meer lokaties voor een kraanvogeltussenstop maar die worden misschien niet gedeeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

(Het wordt tijd voor een Franstalige versie van ObsMapp als ik die kaart zo bekijk...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Citaat van: Cygnus op november 11, 2014, 16:41:51 PM
Het gaat om het aantal wat tegelijkertijd aanwezig was, dus op 1 moment. Het record tot een paar dagen terug in Lac du Der was 83.000. Dat zegt niets over het totaal aantal Kraanvogels wat via Lac du Der doortrekt, dat kan 2 of zelf 3 keer hoger zijn.
Dat het een moment opname is dat snap ik, maar dat is in Diepholz niet anders.

Citeer
De suggestie op het kaartje dat letterlijk alle Kraanvogels via Lac du Der naar Spanje trekken is onjuist.
Dat verklaart denk ik beter waarom Lac du Der nog niet zo hoog was (relatief gezien).

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 11, 2014, 18:52:25 PM
(Het wordt tijd voor een Franstalige versie van ObsMapp als ik die kaart zo bekijk...).
Goed idee, hoe meer zielen hoe meer vreugd :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Wel weer geweldig dat ene eenzame blokje in het midden van de kaart van Frankrijk. Ons Tjitske!!!  :duim:  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Bart, obsmapp wordt veel door Fransen gebruikt. Sterker dat is het observado land met de meeste mobiele gebruikers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Sanders

Echt alleen Fransen of ook alle Nederlanders die daar op vakantie mobiel invoeren?
Gr,
Vincent Sanders

hiskodevries

Ik heb geen cijfers in mijn hoofd maar relatief veel natives.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Inmiddels zijn we voor 2014 de 1,5 M gepasseerd (hoogste aantal ooit) en ze druppelen nog steeds binnen!: http://waarneming.nl/soort/stats/19
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 23, 2014, 14:19:34 PMInmiddels zijn we voor 2014 de 1,5 M gepasseerd (hoogste aantal ooit) en ze druppelen nog steeds binnen!: http://waarneming.nl/soort/stats/19

Wel inclusief dubbeltellingen (neem ik aan). Veel groepen zijn door twee of meer waarnemers ingevoerd...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 23, 2014, 14:27:23 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 23, 2014, 14:19:34 PM
Inmiddels zijn we voor 2014 de 1,5 M gepasseerd (hoogste aantal ooit) en ze druppelen nog steeds binnen!: http://waarneming.nl/soort/stats/19

Wel inclusief dubbeltellingen (neem ik aan). Veel groepen zijn door twee of meer waarnemers ingevoerd...

Maar dat is altijd zo, dus als er niet meer (dubbeltellende) waarnemers zijn zullen er wel meer Kraanvogels zijn.
Overigens zijn ze dit najaar weer echt maar over een smal strookje van het land gekomen. We hebben te weinig oostenwind gehad.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 23, 2014, 14:19:34 PMInmiddels zijn we voor 2014 de 1,5 M gepasseerd (hoogste aantal ooit) en ze druppelen nog steeds binnen!: http://waarneming.nl/soort/stats/19

Citaat van: Rob Koelman op november 23, 2014, 14:27:23 PMWel inclusief dubbeltellingen (neem ik aan). Veel groepen zijn door twee of meer waarnemers ingevoerd...

Citaat van: HPM op november 23, 2014, 14:49:21 PMMaar dat is altijd zo, dus als er niet meer (dubbeltellende) waarnemers zijn zullen er wel meer Kraanvogels zijn. Overigens zijn ze dit najaar weer echt maar over een smal strookje van het land gekomen. We hebben te weinig oostenwind gehad.

Het kan heel goed zijn dat er dit jaar echt meer individuele kraanvogels zijn gezien dan in eerdere jaren, maar toch moet je ook de mogelijke invloed van het waarnemerseffect meenemen bij een analyse. In theorie kunnen er dit jaar significant meer waarnemers zijn die kraanvogels hebben ingevoerd dan in eerdere jaren. Dezelfde groepen kraanvogels kunnen dan door twee, drie of zelfs meer personen zijn ingevoerd, wat leidt tot een vertekening van het totale aantal dieren. Over een eventuele toename van het aantal personen dat vogelwaarnemingen invoert ken ik geen data, maar die kunnen vast wel gegenereerd worden...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Het aantal meldingen dit najaar is niet zo uitzonderlijk (en ontzettend veel minder dan voorjaar 2013), maar dit aantal meldingen komt normaal alleen in het voorjaar voor en dat geldt ook voor uitschieters in het totaal aantal getelde exemplaren. Het lijkt dus vooral een opmerkelijk kraanvogelnajaar te zijn, maar waardoor dat wordt veroorzaakt is niet zomaar te zeggen. Het gemiddeld aantal per waarneming is extreem hoog (700 in november). Misschien zitten er dus wel grote telfouten bij.
Voorjaar 2013 heb ik veel werk gestoken in het zo goed mogelijk bepalen van de werkelijke aantallen, maar dat ga ik nu niet weer doen.
Herman van der Meer

Cygnus

#44
Dat er sprake is van dubbeltellingen is wel duidelijk, totaal zijn er niet meer dan circa 300.000-350.000 exemplaren in de westelijke flyway. Die vliegen bovendien niet allemaal via Nederland naar het zuiden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

Citaat van: HPM op november 23, 2014, 15:40:34 PM
Het aantal meldingen dit najaar is niet zo uitzonderlijk (en ontzettend veel minder dan voorjaar 2013), maar dit aantal meldingen komt normaal alleen in het voorjaar voor en dat geldt ook voor uitschieters in het totaal aantal getelde exemplaren. Het lijkt dus vooral een opmerkelijk kraanvogelnajaar te zijn, maar waardoor dat wordt veroorzaakt is niet zomaar te zeggen. Het gemiddeld aantal per waarneming is extreem hoog (700 in november). Misschien zitten er dus wel grote telfouten bij.
Voorjaar 2013 heb ik veel werk gestoken in het zo goed mogelijk bepalen van de werkelijke aantallen, maar dat ga ik nu niet weer doen.
Herman, doe dat aub wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

Citaat van: HPM op november 23, 2014, 15:40:34 PMHet lijkt dus vooral een opmerkelijk kraanvogelnajaar te zijn, maar waardoor dat wordt veroorzaakt is niet zomaar te zeggen. Het gemiddeld aantal per waarneming is extreem hoog (700 in november). Misschien zitten er dus wel grote telfouten bij.
De belangrijkste reden is natuurlijk dat zich de hoogste aantallen ooit in de Diepholzer Moorniederung bevonden.
De beste trekdag qua aantallen in de westelijke trekbaan ooit viel dan ook nog eens toevallig op een zondag, dus met extra veel waarnemers. Ook diverse vogelaars in het Ruhrgebied zeggen nog nooit zo'n dag meegemaakt te hebben.

Dat je met zulke groepen telfouten maakt lijkt me duidelijk (ik maak zelf bij het tellen van groepen van >100 Kraanvogels een fout van minstens 10%): veel mensen zullen wel een slag in de lucht gemaakt hebben.

JanHein

jeroenroelofsen

Citaat van: HPM op november 23, 2014, 15:40:34 PM
Voorjaar 2013 heb ik veel werk gestoken in het zo goed mogelijk bepalen van de werkelijke aantallen, maar dat ga ik nu niet weer doen.
kan ik je daar bij helpen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

De kraanvogels zijn bijna allemaal op 9 november overgekomen. Hierbij een kaartje van die dag met de verspreiding in Nederland en Belgie.
De Diepholzer Moorniederung ligt in de rechterbovenhoek.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 25, 2014, 13:12:37 PM
Leuk zo'n kraanvogel piek, maar hoe zit dat nu tov andere jaren;

2014: 24-25 feb al ca 150.000 exemplaren*
2013: 2 pieken; 17-21 februari (ca 12.000 exemplaren*) en 4-5 maart (ca 900.000 exemplaren*)
2012: 1 periode met 2 pieken; 28-29 februari (ca. 3500 exemplaren*) en 1-6 maart (ca. 45.000 exemplaren*)
2011: 3 pieken; 19 en 26-27 februari (ca. 9000 exemplaren*) en 7-8 maart (ca 220.000 exemplaren*)
2010: 2 pieken; 25-26 februari (ca. 10.000 exemplaren*) en 3-4 maart (ca. 10.000 exemplaren*)
*aantal exemplaren is de som van alle waarnemingen, hier zitten vrijwel zeker dubbel tellingen tussen
Ook dit jaar lijkt het er weer op dat er 2 pieken zijn;
De eerste was rond 14-15 februari, echter waren het totaal aantal examplaren die op waarneming.nl gemeld werden niet heel hoog, 7028.

Vandaag (07-3-15) worden er ook veel kraanvogels ingevoerd. Het lijkt er dus op dat de 2e piek nu flink op gang komt. Zaak dus om in het oosten van Nederland goed de lucht in de gaten houden de komende dagen. Met dit mooie weer een goede gelegenheid om er even op uit te gaan.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jeroenroelofsen

Lijkt er op dat er nog een 3e piek is. Of wellicht is de 2e nooit helemaal afgelopen.
Neemt niet weg dat er gisteren al veel kraanvogels in werden gevoerd, en vandaag ook een groot aantal. Benieuwd wat er dit weekend nog volgt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 13, 2015, 16:59:11 PM
Lijkt er op dat er nog een 3e piek is. Of wellicht is de 2e nooit helemaal afgelopen.
Neemt niet weg dat er gisteren al veel kraanvogels in werden gevoerd, en vandaag ook een groot aantal. Benieuwd wat er dit weekend nog volgt.
Dit is eigenlijk nog steeds de "tweede piek", alleen is een groot deel daarvan over Duitsland gevlogen.

JanHein

Jaap Dijkhuizen

Jaap Dijkhuizen

michel.wissink

En morgen goed weer met een zuidoostelijke wind. De kansen nemen toe, denk ik.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Dorine

Vandaag was ik in de Hoegne (België) en echt de hele dag, van 10.30 tot 17.00 uur kraanvogels gehoord en vaak ook gezien.. Gaaf hoor als het de hele dag maar doorgaat.
Dorine van Asten
peregrines.nl

jeroenroelofsen

In Diepholz zijn dit weekend ruim 53.000 kraanvogels geteld dit weekend. Benieuwd of dat aantal komend weekend lager is. En de overtrekkende Kraanvogels dus (gedeeltelijk) daar vandaar komen.
Andere jaren was de trend altijd dat de aantallen nog groeiden tot begin november.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Dorine

Voor wie in het zuiden des lands woont, dit is vanavond door Starling op facebook gezet:


Deze avond zijn er naar schatting 40.000 Kraanvogels gaan slapen in de Hoge Venen. De vogels zijn zichtbaar vanaf het uitkijkplatform van Signal de Botrange. Voor wie graag dit uniek schouwspel wil zien, morgen voor dageraad post vatten op het uitkijkpunt geeft je de beste kansen. Veel succes!
Dorine van Asten
peregrines.nl

migratorius

Fikse trek over het oostelijke Ruhrgebied zondag en vandaag (zeker 16 000 vogels geteld in Bochum): daarvan krijg je in NL precies niets mee... maar nu zijn ze dus in de Hoge Venen.

JanHein

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0