Welke boomkruiper?

Gestart door augustvansteensel, februari 24, 2014, 23:26:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

augustvansteensel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81945935
onzeker Taigaboomkruiper - Certhia familiaris gezien op 2014-02-24 Winterswijk - Bekendelle
Foto's:






Te weinig ervaring met boomkruipers. welke heb ik hier?  Taiga, kortsnavel en gewone komen voor in het gebied.
bij voorbaat dank A.S van Steensel
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Guus Peterse

In Bekendelle komen gewone en kortsnavel voor. Kortsnavel is ondersoort van taigaboomkruiper en daarmee kun je dus inderdaad stellen dat taigaboomkruiper er voorkomt, maar niet OOK taigaboomkruiper want de taigaboomkruipers in Bekendelle zijn allemaal kortsnavels.
Welke dit is, daarvoor zou ik toch graag een wat betere, meer opgelichte foto willen zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

augustvansteensel

#2
Citaat van: guusp op februari 25, 2014, 00:16:02 AM
In Bekendelle komen gewone en kortsnavel voor. Kortsnavel is ondersoort van taigaboomkruiper en daarmee kun je dus inderdaad stellen dat taigaboomkruiper er voorkomt, maar niet OOK taigaboomkruiper want de taigaboomkruipers in Bekendelle zijn allemaal kortsnavels.
Welke dit is, daarvoor zou ik toch graag een wat betere, meer opgelichte foto willen zien.

Ahh, dankje! Dat wist ik nog niet!
Ik heb meer foto's toegevoegd en de foto opgelicht, zie de waarneming.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

augustvansteensel

Is het niet te zien?
Of is dit topic een beetje verscholen ;)
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Ik zal vanavond nog 's goed kijken August... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

augustvansteensel

Hij is dus ondetermineerbaar?
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

frankneijts

Citaat van: augustvansteensel op maart 01, 2014, 13:14:12 PM
Hij is dus ondetermineerbaar?

Valt wel mee... 8) Weliswaar is het 'treedje' op p4 niet te zien (en dus geen 'bakje') maar dat kan best aan de wat matige kwaliteit van de foto's liggen. Het overlapkenmerk van treedjes op p8/p7/p6 is echter op foto 3 bij de waarneming goed te zien en is duidelijk pro Kortsnavel. Aanvullende (minder 'spijkerharde') kenmerken als witte onderzijde (inc. benedenflank en anaalstreek), vorm van de treedjes (rechthoekig zonder spitse einden) en lengte achternagel (vooral foto 3: langer dan achterteen) zijn allemaal pro Kortsnavel.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

augustvansteensel

Citaat van: frankneijts op maart 01, 2014, 22:51:59 PM
Citaat van: augustvansteensel op maart 01, 2014, 13:14:12 PM
Hij is dus ondetermineerbaar?

Valt wel mee... 8) Weliswaar is het 'treedje' op p4 niet te zien (en dus geen 'bakje') maar dat kan best aan de wat matige kwaliteit van de foto's liggen. Het overlapkenmerk van treedjes op p8/p7/p6 is echter op foto 3 bij de waarneming goed te zien en is duidelijk pro Kortsnavel. Aanvullende (minder 'spijkerharde') kenmerken als witte onderzijde (inc. benedenflank en anaalstreek), vorm van de treedjes (rechthoekig zonder spitse einden) en lengte achternagel (vooral foto 3: langer dan achterteen) zijn allemaal pro Kortsnavel.

Ahh, super! Heel leerzaam! Bedankt!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!