Hoofdmenu

klopt deze?

Gestart door Jacob Molenaar, februari 20, 2014, 14:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jacob Molenaar

Omdat hij niet goedgekeurd is en ik al twijfelde zou ik graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81839183
Gewone Zeehond - Phoca vitulina gezien op 2014-02-19 Vlieland - Richel
Foto's:


bij voorbaat dank.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

maurice.lahaye

Hallo Jacob,


Geduld, de zeezoogdieren admin (Hans Verdaat) zal er binnenkort wel eens een blik op werken. Met je determinatie lijkt mij niks mis, maar ik heb te weinig kennis van zeehonden om je waarneming goed te keuren.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jacob Molenaar

Citaat van: maurice.lahaye op februari 20, 2014, 15:53:19 PM
Hallo Jacob,

Geduld, de zeezoogdieren admin (Hans Verdaat) zal er binnenkort wel eens een blik op werpen. Met je determinatie lijkt mij niks mis, maar ik heb te weinig kennis van zeehonden om je waarneming goed te keuren.

Groet,
Maurice
admin
Ok, bedankt!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Merel

Het leken me in eerste instantie ook gewone zeehonden, maar het dier uiterst rechts lijkt mij een grijze zeehond. Grijze zeehonden krijgen in deze tijd van het jaar hun jongen en binnen 4 weken verkleurt de witte vacht naar donkergrijs. Het dier rechts lijkt nu precies in dat stadium van vacht wisselen te zitten. Ook al is het een jong dier, de toekomstige grote kegelsnuit is ook al duidelijk zichtbaar. De overige dieren lijken me wel gewone zeehonden.

De Richel bij Vlieland is een zandplaat waar veel grijze zeehonden hun jong krijgen. In de oostelijke helft van de Waddenzee vind je vaak meer gewone zeehonden. Maar houd er rekening mee dat op elke zandplaat in de Waddenzee kans is op gemengde groepen. Bekijk daarom als je foto het toelaat, altijd elk individu nauwkeurig. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Certhia

Voorste drie lijken me alledrie Grijze. Over de achterste durf ik geen uitspraak te doen
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Merel

Ik kan de snuit maar moeilijk inschatten, maar de vachtkleur (hoe variabel die ook is) duidt bij effen bruin voor mijn gevoel meer op gewone zeehond dan grijze. Misschien heeft Jacob nog wat meer foto's?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Mijn idee:
Linksachter > niet te zien, op kleur zou ik aan gewone denken.
Linksvoor en midden > Gewone
Rechts > Grijze onvolwassen

Maar Hans zal vanzelf wel langskomen en er wat over zeggen ;)
Douwe van der Ploeg

Jacob Molenaar

Het gekke is dat de waarneming van mijn broertje wel goedgekeurd is: http://waarneming.nl/waarneming/view/81842119
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

maurice.lahaye

Hallo Jacob,


Ik heb Hans aangespoord  :angel: .


Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merel

Een virtueel schopje gegeven? :P
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Hans Verdaat

 ;)  ben weer wakker geschud  ;D
mijn eerste reactie is allemaal grijze zeehonden. die waarneming van je broertje in revisie genomen.
kan er morgen beter naar kijken.
gr. Hans

maurice_tijm

Hoi Merel, Hans, anderen

Ik zet ook in op 3x Grijze Zeehond op basis van de brede rechte neuzen.

1 Zou er niet op basis van foto's een determinatie blad te maken te zijn van rustende zeehonden met alle vachtvariaties?
2 Valt er echt iets over de vachtkleur/soort te zeggen als de dieren opgedroogd zijn, los van de vorm van de kop?
3 Is er al een document met foto identificatie van liggende gewone en grijze zeehonden?

Als zo'n identificatieblad/literatuur er nog niet is maar wel mogelijk (er is nogal wat variatie), wil ik wel een voorzetje maken.
Aanvullend op de zoogdiergidsen, net zoals er foto-identificatie bladen zijn voor rustende vleermuizen en b.v. dit overzichtje voor zwemmende NLse knaagdieren http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=233024.msg1424804#msg1424804


Groet,

Maurice Tijm

Hans Verdaat

Hi Maurice Tijm,
is een lastige, maar er wordt al een tijdje aan gewerkt. In de UK is een foto ID programma voor zeehonden ontwikkeld op basis van uiterlijke kenmerken. Daar zijn ze in staat om individuele dieren terug te vinden op ligplaatsen op foto's. Om dat te kunnen moet je ook wat weten over de 3 vragen die jij stelt.
Je vragen zijn te beantwoorden door de meeste zeehonden experts. Maar het probleem zit in de individuele variatie + de tijd van het jaar + weersomstandigheden. Zeehonden vlak voor of na de verharing periode geven een ander beeld. Daarnaast is er, zoals altijd, lichtinval maar ook de factor stuifzand. De foto's van de Klapmuts van de Maasvlakte laten dat mooi zien. De combi van al die punten maakt het er niet makkelijker op. Daarom de 'veilige' keuze voor ID op basis van kopvorm / neusgaten.
Wat niet betekend dat ik geen voorstander ben om een poging te wagen, als je een voorzetje geeft dan graag. Zal ook mijn collega's in de zeehonden onderzoeksgroep eens vragen of ze weten of er al eens zoiets gepubliceerd is.
groet, Hans   

maurice_tijm

Hoi Hans,

Interessant! Zeker niet eenvoudig dus. Als je wat links hebt graag, zal hieronder een update posten! Al is het maar voor verdere discussie en betere bekendheid met de soorten onder de zoogdierliefhebbers hier op het forum.

Vind het wel heel leuk hoe we allemaal ongemerkt beter bekend raken met onze zoogdieren door dit forum. Het halve forum weet nu hoe je wezel/hermelijn, boom-/steenmarter of bos/huismuis uit elkaar kunt houden: toch leuk.

Groet

Maurice Tijm

ecotex

Denk dat de Zeezoogdier Admin (Hans Verdaat)gelijk heeft wat betreft Grijze Zeehond maar. links achter zal een raadsel blijven met deze foto! kleur , formaat past/komt overeen met twee andere dieren. rechte beest juv Grijs.


groet kees verschoor