mijn eerste telescoop

Gestart door Jeroen75, februari 20, 2014, 12:31:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen75

Hallo forumleden,

Ik ben me aan het oriƫnteren op een telescoop, maar heb er wat moeite mee... Zoveel verschillende modellen, type-nummers, recensiesites en eigenschappen. Angled scope of niet, grote lens of kleine, zoomoculair of niet? Enz enz enz enz enz... Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen.

Ik woon sinds kort in een huis met een prachtig uitzicht over de velden (honderden meters), en ik wil de telescoop in eerste instantie op zolder achter het raam zetten om te observeren wat er allemaal in het veld zit. Daar heb ik nu een oude sterrenkijker staan, maar dat geeft geen mooi beeld. Waar dat dan precies aan ligt, weet ik niet als leek.

Verder wil ik natuurlijk ook met mijn telescoop het veld in. Met name het uitkijkplatform bij de Amerongse Bovenpolder is makkelijk aan te fietsen, dus ik verwacht daar regelmatig te vinden te zijn.

En als ik dan iets zie dat ik niet meteen thuis kan brengen, dan zou het super zijn als ik door de telescoop een foto kan maken die ik hier op waarneming.nl kwijt kan.

Omdat ik niet weet hoe fanatiek ik zal worden (is bij mij altijd een gok) wil ik niet meteen een top-of-the-line dure nieuwe telescoop aanschaffen. Waar moet ik op letten als ik de bovenstaande wensen mee wil nemen?

Ik houd Marktplaats in de gaten, maar ben toch bang om te bieden of zomaar een tweedehands scope te kopen. Vooral omdat de aangeboden scopes vaak vrij oud zijn, en er daarom geen recensies meer te vinden zijn om mezelf te overtuigen dat het een goede koop zou zijn. Bijvoorbeeld deze twee advertenties: het klinkt allemaal goed, maar ik vind het lastig om de afweging te maken.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m772302090-swarovski-habicht-at-80-hd-20-60-x-zoom-oculair.html
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m779136828-kowa-spotting-scope-tsn-821-angled.html

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt,
Jeroen

Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Wilfred

#1
De beiden scopes op Marktplaats waar jij aan refereert zijn al wat ouder maar nog steeds goede gewilde type's, vooral die Swaro Habicht HD.
Er is sinds eergisteren ook nog een Kowa 823 Prominar verschenen op MP, absoluut ook een zeer aantrekkelijk en hoogwaardig instrument met kleurgecorrigeerd Fluoriet glas (Prominar uitvoering). Op de website van de Twente vogelwerkgroep staan van beide scopes wel testen denk ik.
Wat betreft de ouderdom:
Over het algemeen zijn telescopes nauwelijks aan slijtage of ouderdom onderhevig en wordt er doorgaans zuinig mee omgesprongen. Dat ligt enerzijds aan het type mens wat zulke instrumenten bezit en anderzijds is dat noodzaak omdat je nu eenmaal niet kunt gooien en smijten met dergelijk glaswerk. Wel kan er natuurlijk een ongelukje mee gebeurd zijn maar dat verraad zich bijna altijd aan opvallende deuken of dutsen in de body.
Als je een scope via Marktplaats wil kopen zou ik die nooit ongezien en ongestest op laten sturen.
Beter is het om hem bij de verkoper aan huis te testen en te inspecteren door te controleren op beschadigingen aan glaswerk of body waarbij het glaswerk absoluut vrij moet zijn van krassen (op de body mag gerust een onschuldig krasje of schaafje zitten).
Verder de scope checken op losse onderdelen door even te schudden.
En last buit not least: hoe kijkt ie ? is ie goed en makkelijk scherp te stellen? werkt de zoom niet te zwaar? is de statief aansluiting nog in bruikbaar (niet dolgedraaid oid).

KorHaan

Die Swarovski Habicht 80 is een oud model, maar nog altijd fantastisch mooi. Ik zou meteen de verkoper mailen en afreizen naar Duiven om deze telescoop te gaan bekijken. Voor een eerste telescoop kun je niet beter scoren.

Als je niet weet hoe fanatiek je wordt met vogelen, is de eerste gedachte: dan liever geen dure nieuwe scoop. Dat lijkt logisch. Maar een heel goede tweedehands maakt het vogelen wel meteen een stuk prettiger. En dan word je gemakkelijker fanatiek, en je geniet meer van elke keer dat je er door kijkt.
Een goedkope telescoop kan wel eens snel gaan frustreren, en dan gun je jezelf dus niet eens de kans om fanatiek te willen worden.

De Swarovski is een zwaar model telescoop, maar voor statisch gebruik en niet al te lange afstanden lopen prima geschikt.
Vraag de verkoper of hij de telescoop op statief kan zetten, als hij dat heeft. (Ik neem aan van wel.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jeroen Nagtegaal

#3
Zelf jaren met een TSN 821 gewerkt en nog steeds gebruik ik hem als 2e telescoop naast mijn Swarovski ATS. Ondanks wat Wilfred zegt kunnen scoops wel slijten als je ze heel veel gebruikt. Zand en zout vinden ze niet fijn. Bij mijn kowa zit een spiegel ietsje los, waardoor bij het einde en begin van het scherstellen het beeld begint 'te lopen'. Let daar dus ook even op als je hem koopt. Verder is het handig om tegen de scoop in te kijken, dus verkeerd om. Met een lichte achtergrond kun je dan eventuele vlekjes inwendig vrij goed zien.

Verder zijn de prijzen voor een Kowa TSN 821 zo'n 500 euro en gaan die AT 80 HD rond de 7-800 euro weg.

Anderen trouwens ook problemen met Martkplaats? MP laad niet in zijn geheel, in FF worden foto's niet getoond. In IE geen problemen, behalve dat het IE is..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sybo

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2014, 20:14:32 PMAnderen trouwens ook problemen met Martkplaats? MP laad niet in zijn geheel, in FF worden foto's niet getoond. In IE geen problemen, behalve dat het IE is..

Gebruik FF, maar geen problemen met MP op dit moment.

Wilfred

De kowa 823 waar ik naar verwees stond eerder vandaag gereserveerd en is inmiddels verwijderd op MP.
Er staat ook nog altijd een Zeiss D85. Die moet wel te scoren zijn voor 700-800 euro.
Ook staat er nog een Leica Televid 62. Geen APO versie maar wel lekker compact voor in de fietstas en met een vergroting van 16x48 zeer goed bruikbaar in de Amerongse Bovenpolder, Blauwe Kamer, etc.  De vraagprijs van  500 is al heel acceptabel voor dit topmerk maar wellicht kun je daar nog wat af knabbelen.
De kowa 821 die er nog staat heeft met 750 euro een veel te hoge vraagprijs. Het is volgens mij geen prominar vrsie en bovendien heeft hij 2 losse occulairen met vaste waardes. Ik denk dat voor Jeroen een zoom te preferen is.
Ook staat er nog een Kowa tsn 1 voor eveneens een ridicule prijs van 800 euro. Een dergelijke oude kowa zou niet meer dan 200 tot 300 euro mogen kosten volgens mij.




Jeroen75

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb inmiddels contact gelegd met de verkoper van de Swarovski en die ga ik morgen bekijken.
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Wilfred

Citaat van: Jeroen75 op februari 21, 2014, 09:15:29 AM
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb inmiddels contact gelegd met de verkoper van de Swarovski en die ga ik morgen bekijken.


Goede aktie !
Als je dan richting Duiven gaat zou je (vooraf) ook nog af kunnen spreken met de verkoper van de Leica  Televid 62 in Wageningen wat min of meer op de route ligt.
Succes !

Jeroen75

Even een update: Ik heb de Swarovski AT80 HD telescoop gekocht, en hem aangevuld met een Manfrotto 055XPROB statief met 128RC kop. Die mooie set staat nu op zolder en morgen als het weer licht is, ga ik hem eens uitgebreid uittesten.

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal!
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Wilfred

Proficiat, een hele goede keus, ook het statief en de kop.