Anolis carolinensis?

Gestart door DJHiker, februari 18, 2014, 00:18:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know if this is Anolis carolinensis?
It concerns this sighting
http://observado.org/waarneming/view/81802758
identification uncertain Green Anole - Anolis carolinensis observed at 2013-12-20 Cuba- Cienfuegos
Photos:


thanks in advance David Kohl
David Kohl

paulhoekstra

groeten,
Paul

DJHiker

Zou kunnen maar dan is het wel een exemplaar met heel weinig blauw.
A. carolinensis zoals ik eerst opperde is het in ieder geval niet want die schijnt op Cuba helemaal niet voor te komen.
Wel zou het de nauw daaraan verwante soort A. porcatus kunnen zijn.
Het lastige is dat -voor een niet-kenner althans- de variatie in uiterlijk binnen één bepaalde Anolis-soort vaak groter lijkt te zijn dan tussen verschillende soorten.
Bovendien zijn de foto's op de diverse sites (zoals Caribherp bijv.) vaak erg onduidelijk. Kortom, ik kan er weinig van maken en vermoed dat alleen een lokaal expert hier iets zinnigs over zal kunnen zeggen.
Ik ga kijken of ik misschien een reptielenforum uit de regio kan vinden die me hierbij verder kan helpen.
Groet,
David
David Kohl

ZLHaberham

Op die plek komen ze allebei voor, dus het is wat lastiger dan normaal, maar dit is inderdaad toch A. allisoni, een jong mannetje. Het verschil zit hem vooral in de ooropening; bij porcatus is die duidelijk en ovaal (zie die foto van dat vrouwtje uit Viñales dat je ook hebt geüpload), bij allisoni is de opening zelf rond, maar zit er een huidplooi achter waardoor er een ovalen kuiltje ontstaat. Dat zie je mooi bij dit beest. De blauwkleuring aan de kop is variabel bij allisoni, maar omdat dit nog een puber is zou dat later allemaal wel eens een stuk heftiger kunnen worden.

DJHiker

Dank je wel voor de correctie en de uitleg.
Nogmaals excuses voor de vertraagde reactie op al je antwoorden.
Met vriendelijke groet,
David
David Kohl