Soort, microsoort of ondersoort.

Gestart door RonJMBerkhout, februari 17, 2014, 12:43:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

arjan.kop

Mag ik ook? Ik begin nu, na wat meer leeswerk, wel heel benieuwd te worden naar hoe de ideeën erover op het moment zijn.

Rense Haveman

Citaat van: arjan.kop op februari 24, 2014, 21:01:14 PM
Mag ik ook? Ik begin nu, na wat meer leeswerk, wel heel benieuwd te worden naar hoe de ideeën erover op het moment zijn.

stuur me via pm even je mailadres!
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Inmiddels heb ik een proof van het artikel - vrijwel in de vorm waarin het in NJB is verschenen - op internet geplaatst: https://www.researchgate.net/publication/255708030_Freakish_patterns_-_species_and_species_concepts_in_apomicts
Groet! Rense

havikskruiden!

nick

#33
Ik ben er achter gekomen dat het standpunt van wrn.nl, zoals dat in het eerste post van dit topic onder de aandacht gebracht is, niet erg consequent in de praktijk wordt gebracht. Lang niet alle braam-(micro)soorten worden momenteel als ondersoort behandeld, sommigen krijgen een 'volwaardige' soort-status, anderen worden inderdaad als ondersoorten behandeld.


Ik ben al geen voorstander van het als ondersoorten behandelen van de bramen, maar om dit dan ook nog eens inconsequent te doen is natuurlijk helemaal onzin. een klein beetje zoekwerk heeft me al de volgende braam-soorten doen vinden die een volwaardige soortstatus op deze site krijgen, in tegenstelling tot het beleid waar de meeste andere 'soorten'aan zijn opgeofferd :
Rubus egregius, R.chloocladus, R. loehrii, R, braeukeriformis, R.conothyrsoides, R.guestphalicus, R. hastiferus, R.ignoratus, R.imbricatus, R.lobatidens, R.montanus, R.siekensis, R. ubericus, R. vanwinkelii


er zijn er vast nog wel een paar.


Graag alle bramen over 1 kam scheren, dus niet deze inconsequentie! dus of allemaal als soorten behandelen, of allemaal als ondersoorten.
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

RutgerB

Ik zal deze wijzigen naar ondersoort. Ik had dit consequent willen doen, maar mogelijk ben ik er een paar vergeten of zijn er later bijgekomen waar er niet aan gedacht is.

RutgerB


peterv

Citaat van: Rutger Barendse op augustus 18, 2015, 20:26:59 PMzijn er later bijgekomen waar er niet aan gedacht is.
dat is het waarschijnlijk, ik heb van tijd tot tijd bramen toegevoegd maar me niet druk gemaakt over dit soort zaken.
Peter Venema

Rense Haveman

Citaat van: peterv op augustus 18, 2015, 21:05:03 PM
Citaat van: Rutger Barendse op augustus 18, 2015, 20:26:59 PMzijn er later bijgekomen waar er niet aan gedacht is.
dat is het waarschijnlijk, ik heb van tijd tot tijd bramen toegevoegd maar me niet druk gemaakt over dit soort zaken.

;D
Groet! Rense

havikskruiden!