Welke gans vliegt hier?

Gestart door yemrev, februari 17, 2014, 09:37:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

yemrev

In Het Twiske 14.02.2014. Twee ganzen in de vlucht gefotografeerd. Een gewone grauwe gans en een ander die daar wel wat op lijkt, maar een duidelijk ander kop met zwarte snavel heeft. Wat is dit? Bastaard?

Groet,
Dick Vermeij
Groet, Dick.

joostheeremans

Dick, het zijn geen ganzen maar eenden. Wil je het antwoord of wil je zelf nog verder zoeken?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jaapdegans

Met vriendelijke groeten,

Jaap de Gans

Zeldzame waarnemingen: zwarte ibis, zeearend, arendbuizerd, pestvogel, stolzmanns braamsluiper, bruine klauwier, sperweruil, bonapartes strandloper, buffelkopeend, witoogeend, dwerggans, roodhalsgans, ruigpootbuizerd, flamingo, koereiger

DKoppenol

Kijk goed naar het mannetje. Prachtige foto voor determinatie wat dat te gaat.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

yemrev

Oeps! Even niet goed opgelet. Sorry. Maar als het dan eenden zijn zouden het volgens mij (archief en vogelgids) inderdaad wel eens krakeenden kunnen zijn!

In ieder geval alvast  dank voor de reacties
Groet
Dick
Groet, Dick.

OlivierO


Jos Welbedacht

Vreemd beest, iig dat mannetje... de kop van een Wintertaling, maar de vleugels van een Krakeend... rui?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

yemrev

Nee, zeker geen wintertaling, die heeft toch een halve groene kop?

Dick
Groet, Dick.

DKoppenol

Citaat van: Jos Welbedacht op februari 18, 2014, 22:20:13 PM
Vreemd beest, iig dat mannetje... de kop van een Wintertaling, maar de vleugels van een Krakeend... rui?

ik ben dus niet de enige... Ik dacht dat ik wel gek zou zijn, maar die kop van het mannetje vond ik erg vreemd. In de ANWB totaal geen tekening van kunnen vinden... Ik dacht ook al aan Wintertaling, maar die kleuren kloppen ook dan weer niet.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Joostlaan

Citaat van: yemrev op februari 18, 2014, 22:30:29 PM
Nee, zeker geen wintertaling, die heeft toch een halve groene kop?

Dick

Nee het is geen wintertaling, maar het patroon op de kop hoort niet bij de krakeend man die ik ken.
Groeten,

Joost van der Laan

Jos Welbedacht

Die Wintertaling-achtige koptekening zit in wel meer eenden. Ik heb op dit forum wel bepaalde hybrides langs zien komen die dat ook hadden, terwijl er geen Wintertaling bij hun geboorte betrokken was. Krakeend heeft dat ook wel wat (google bv. op "Gadwall flight"), maar ik vind het op de foto van dit topic wel vrij duidelijk. Aan de andere kant ook weer niet duidelijk genoeg om te spreken van een echte Wintertaling kop. Het lijken mij inderdaad Krakeenden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Het zijn natuurlijk 100% krakeenden maar die ene kop is wel raar inderdaad. Doet me ook wel denken aan sommige smienten die zo'n groene veeg kunnen hebben en dan nog weleens voor hybride worden versleten. Misschien zit zoiets diep verscholen in veel eenden (van het type Anas) en komt dat af en toe bij een enkeling naar boven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OlivierO

Inderdaad krakeenden, maar ofwel is de man niet helemaal zuiver, ofwel is er hier iets anders aan de hand waar ik geen kennis van heb.
Een vergelijkbare foto via google:



Hier is de "winteralingkop" niet te zien. Iemand die dit kan uitleggen?

KorHaan

Citaat van: OlivierO op februari 19, 2014, 13:57:58 PM
Inderdaad krakeenden, maar ofwel is de man niet helemaal zuiver, ofwel is er hier iets anders aan de hand waar ik geen kennis van heb.
Een vergelijkbare foto via google:



Hier is de "winteralingkop" niet te zien. Iemand die dit kan uitleggen?



Ik zie verder niets dat niet zuiver zou zijn voor die man. De kleuren van de spiegel - zwart, wit en kastanjebruin - zitten keurig op de plek waar ze horen te zitten. De rest van het verenkleed klopt ook als een bus. Ik denk dat Guus een goed punt heeft want dit is verder gewoon een 100% Krakeend.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


PS: ik heb geen link in je bericht.

OlivierO

De foto, niet in een link, want dat laat die site blijkbaar niet toe.

http://i1.treknature.com/photos/6688/krakeend__anas_strepera_4.jpg

Ik heb die koptekening die aan een wintertaling doet denken (met andere kleuren) nog nooit gezien bij een krakeend, vandaar. Voor de rest een prima krakeend, inderdaad.

KorHaan

403 - Forbidden  :o :rolleye: ?


krijg ik nu.

OlivierO

Citaat van: KorHaan op februari 19, 2014, 19:47:17 PM
403 - Forbidden  :o :rolleye: ?


krijg ik nu.

Pff. Upload naar tinypic dan maar ...


KorHaan

Bedankt, Olivier.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo