wat voor rover is dit?

Gestart door yvdmaat, februari 16, 2014, 23:14:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvdmaat

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81662737
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2014-02-10 Lauwersmeer - Bantpolder
Foto's:


bij voorbaat dank Yvonne van der Maat

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 12:09:20 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2014, 11:45:15 AM
Citaat van: evertdirks op februari 16, 2014, 23:19:48 PM
klopt een buizerd.

Waarom geen ruigpootbuizerd?


Waarom wel?

Ik vroeg het eerst  ;)
Maar vooruit: ruige poten en donkere tekening op de buik doen mij deze soort niet direct uitsluiten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Het loopbeen is niet te zien en bij RPB is het juist de bevedering op het loopbeen waaraan de soort zijn naam dankt. De "ruige poten" op de foto is de bevedering van de broek en die heeft gewone Buizerd natuurlijk ook. De "donkere tekening op de buik" is niet die je bij een jonge Ruigpoot (lichte iris!) verwacht ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

yvdmaat

Ik kijk net even mijn andere waarnemingen na van in die buurt en zie dat ik ook een ruigpootbuizerd  niet ver daarvandaan heb gezien.
Ik sluit de mogelijkheid dus niet uit dat dit misschien wel dezelfde is.

Caspergr

Lastig beest. Toch neig ik meer naar een gewone buizerd, dan wel met een apart kleed. Heb je misschien meer foto's?

Jarinka

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 13:24:10 PM
Het loopbeen is niet te zien en bij RPB is het juist de bevedering op het loopbeen waaraan de soort zijn naam dankt. De "ruige poten" op de foto is de bevedering van de broek en die heeft gewone Buizerd natuurlijk ook. De "donkere tekening op de buik" is niet die je bij een jonge Ruigpoot (lichte iris!) verwacht ..
De donkere buik past niet bij een jonge Ruigpoot? Ik vind de vogel van Yvonne wel erg lijken op de juveniele vogels in de determinatiegids Buizerd/Ruigpootbuizerd, en neig daarom naar Ruigpootbuizerd.
Groeten, Jarinka Heijink

yvdmaat

Ik heb meerdere foto's maar allemaal in de zelfde positie.
Ga kijken of er iets tussen zit waar hij/zij de poten meer laat zien.

Vincent Hart

Ik neem aan dat Frank bedoelt dat de donkere buik van Yvonne's vogel niet past op een 1e winter ruigpootbuizerd. Vergelijk kleur en plek van de donkere vlek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

yvdmaat

Alle foto's even bekeken en misschien kunnen jullie iets met de toegevoegde (overigens zeer slechte) foto.
http://waarneming.nl/waarneming/view/81662737
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2014-02-10 Lauwersmeer - Bantpolder
Foto's:




bij voorbaat dank Yvonne van der Maat

Rikstar

#12
Het is en blijft voor mij een normale Buizerd :) De bruine buik waar iedereen het over heeft is bij lange na niet groot genoeg/loopt niet ver genoeg door.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Ik was in 1e instantie vooral benieuwd waarom dit volgens FJ een Ruigpoot zou zijn maar zijn argumentatie was niet erg sterk. Daarmee zeker niet gezegd dat dit géén Ruigpoot is maar ik had gehoopt op wat meer en/of hardere kenmerken daarvoor zoals bijv. de donkere oogstreep...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 18:34:38 PM
Ik was in 1e instantie vooral benieuwd waarom dit volgens FJ een Ruigpoot zou zijn maar zijn argumentatie was niet erg sterk. Daarmee zeker niet gezegd dat dit géén Ruigpoot is maar ik had gehoopt op wat meer en/of hardere kenmerken daarvoor zoals bijv. de donkere oogstreep...

Mijn argumentatie was niet sterk, maar ook zeker niet als sterk bedoeld.
Bedoeling van mijn post was een prikkel om een beetje discussie op gang te krijgen aangezien het antwoord van Evert niet vergezeld ging van enige argumentatie.

Voor mijzelf heb ik er het lichte iris kenmerk nu goed opgeslagen en daar dank ik Frank voor!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2014, 19:50:21 PM
Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 18:34:38 PM
Ik was in 1e instantie vooral benieuwd waarom dit volgens FJ een Ruigpoot zou zijn maar zijn argumentatie was niet erg sterk. Daarmee zeker niet gezegd dat dit géén Ruigpoot is maar ik had gehoopt op wat meer en/of hardere kenmerken daarvoor zoals bijv. de donkere oogstreep...

Mijn argumentatie was niet sterk, maar ook zeker niet als sterk bedoeld.
Bedoeling van mijn post was een prikkel om een beetje discussie op gang te krijgen aangezien het antwoord van Evert niet vergezeld ging van enige argumentatie.

Voor mijzelf heb ik er het lichte iris kenmerk nu goed opgeslagen en daar dank ik Frank voor!

Geen dank maar ook vermeld in de ANWB-gids: laatste opmerking onder 'herkenning', blz. 108, van Buizerd (want kenmerk geldt voor alle 'buizerden'..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

yvdmaat

Heren bedankt voor al jullie energie en tijd die jullie gestoken hebben in het determineren van "mijn" vogel.
Ik kan alleen maar wensen dat ikzelf in de toekomst ook zo gedetailleerd naar een vogel kan gaan kijken.

Groetjes
Yvonne

Frank van de Putte

Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 20:05:54 PM
Citaat van: Folkert Jan op februari 18, 2014, 19:50:21 PM
Citaat van: frankneijts op februari 18, 2014, 18:34:38 PM
Ik was in 1e instantie vooral benieuwd waarom dit volgens FJ een Ruigpoot zou zijn maar zijn argumentatie was niet erg sterk. Daarmee zeker niet gezegd dat dit géén Ruigpoot is maar ik had gehoopt op wat meer en/of hardere kenmerken daarvoor zoals bijv. de donkere oogstreep...

Mijn argumentatie was niet sterk, maar ook zeker niet als sterk bedoeld.
Bedoeling van mijn post was een prikkel om een beetje discussie op gang te krijgen aangezien het antwoord van Evert niet vergezeld ging van enige argumentatie.

Voor mijzelf heb ik er het lichte iris kenmerk nu goed opgeslagen en daar dank ik Frank voor!

Geen dank maar ook vermeld in de ANWB-gids: laatste opmerking onder 'herkenning', blz. 108, van Buizerd (want kenmerk geldt voor alle 'buizerden'..)

Ik snap het eigenlijk niet, wat bedoel je met "alle buizerden"? In de ANWB gids staat bij Buteo buteo; juvenielen hebben een lichte iris, adulten een donkere.
Maar bij de Ruigpootbuizerd staat helemaal niks over de kleur van de iris.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

Vincent Hart

Er zijn heel veel kenmerken die niet in de ANWB staan; Frank geeft de ANWB als bronvermelding voor het feit dat jonge Buizerds een lichte iris hebben, en vertelt daar zelf bij dat dat ook voor de andere Buteo's geldt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Frank van de Putte

OK, het wordt me al iets duidelijker, die iriskleur zegt dus slecht iets over de leeftijd van de vogel. Een lichte iris bij alle Buteo's; een juveniel.

Maar dat is dus geen onderscheidend kenmerk tussen Buizerd en RP Buizerd. Dat haalde ik namelijk uit de bijdragen hierboven...

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte