Promoten van zeldzame, recent waargenomen, soorten

Gestart door Botervlieg, februari 16, 2014, 20:30:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Waarneming word groter en groter en steeds meer mensen weten de site & de bijbehorende sociale media kanalen te vinden.

Op het board van de vogels is regelmatig discussie over het "verstoren" van zeldzame soorten. Er komen enorm veel mensen op een zeldzame soort af.
Dat er zoveel mensen op zeldzaamheden af komen leidt ook tot irritatie bij andere waarnemers.

Die discussie gaan we hier niet voeren. (Dus ook niet "ja maar, ik wil alleen maar zeggen... verder niets"). Daarvoor kun je terecht:
- Over vervagen, verstoren enz.
- Hoe voorkomen we verstoring

Op het paddenstoelen board is een topic over het automatisch vervagen van waarnemingen ivm plukgevoeligheid.
- Automatisch vervagen van enkele pluk-soorten

Bij andere boards zie ik met enige regelmaat voorbij komen dat soorten voor de zekerheid op vervagen of verborgen worden gezet uit voorzorg ook al is soms nog niet helemaal zeker om welke soort het gaat of dat het om die bijzondere/zeldzame soort gaat.

Kortom: er wordt steeds meer verborgen en er zijn steeds meer zorgen over (mogelijke) verstoring of vernieling van waargenomen soorten.

Desondanks staat nog altijd op de voorpagina welke zeldzaamheden er recent zijn gemeld en waarneming verspreid die informatie over zeldzaamheden ook (afhankelijk van de soort, meestal betreft het vogels) razendsnel op de sociale media. Het komt wel voor dat dit gebeurt zelfs nog voor er zekerheid is of het die zeldzame soort betreft. Bijv omdat er nog geen bewijs (foto) is.

Op facebook heeft waarneming momenteel 2.843 volgers, op twitter heeft waarneming 5.988 volgers. Een bericht op één of beide kanalen komt dus bij een flinke doelgroep terecht. Zeker op twitter is de retweet-knop zo aangeklikt. Een lopend vuurtje is er niets bij. De verspreiding van zulk nieuws gaat dan razendsnel.

Mocht er om wat voor reden dan ook een moment zijn dat een waarnemer of admin de waarneming alsnog wil vervagen of verbergen, dan ben je eigenlijk gelijk al te laat.
Los van het argument "bescherming" zijn er nog andere redenen te bedenken waarom je misschien juist de zeldzaamheden niet (teveel) moet promoten. Bijvoorbeeld het waarnemerseffect.
Waarnemers die alleen nog zeldzame soorten waarnemen of alleen voor het lijstje 1x de gewone soorten registreren op 1 januari en verder niet. Is het niet juist goed en mooi om te laten zien dat Nederland zoveel moois heeft, ook gewoon in tuinen, wijken en steden. Soorten die misschien niet zeldzaam zijn maar wel mooi of met een leuk of bijzonder verhaal? Zodat het niet meer een strijd is om de mooiste foto of de zeldzame soort, maar dat er meer 'rust' komt en mensen gewoon kunnen genieten van wat er op hun pad komt. Als de beheerder van de facebook/twitter van waarneming zelf die kennis niet heeft, kunnen admins hem/haar wellicht van die informatie voorzien. Of misschien kan er een topic geopend worden waarin waarnemers als ze een nieuwtje hebben dat kunnen plaatsen waarna waarneming kan besluiten om dat via de sociale media te verspreiden.

Zo'n grote site als waarneming heeft toch een soort - tja hoe kan ik dat goed benoemen - voorbeeldfunctie. Waar staat waarneming voor (niet wat doen ze maar waar staan ze voor) en wat straalt waarneming uit. Welke houding neemt "Waarneming" aan en welke gedrag volgt daarop van het publiek.

Is het wenselijk dat waarneming zeldzaamheden via de voorpagina van de site en/of via sociale media blijft verspreiden?

Bovenaan dit topic staat een poll. Als je gestemd hebt dan kun je de uitslag zien.
Mocht je gestemd hebben en van mening veranderen, je kunt je keuze aanpassen.

Edit n.a.v. het bericht hieronder van Hisko:
Dit is een persoonlijke vraag van mij. Dus niet vanuit waarneming. Of waarneming iets doet met deze discussie en/of de uitslag van de poll is dus onbekend.

Citaat van: hiskodevries op februari 16, 2014, 20:35:58 PM
Even voor de goede orde dit is een privé initiatief welke zonder overleg is geplaatst.

Groetjes, Marleen

hiskodevries

Even voor de goede orde dit is een privé initiatief welke zonder overleg is geplaatst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Er zijn voor- en nadelen van het promoten van zeldzaamheden. Voordelen zijn bijvoorbeeld dat veel meer mensen actief zijn geworden in de natuurwereld en het invoeren van waarnemingen. Ik denk dat iedereen dat kan beamen. Dat er mensen zijn die dat niet zo zien, ben ik me van bewust. Natuurbeleving is voor iedereen anders, de een kan van de huismus in de tuin genieten, de ander heeft een andere soort kick nodig (Bruine Klauwier).

De nadelen zijn voornamelijk te vinden in de topics over verstoring enzo. Ook dit heeft een beetje met natuurbeleving te maken. Vergeet niet, deze discussie is er ALTIJD geweest, ook toen er minder mensen actief waren. Alleen nu wordt die discussie keer op keer opgerakeld door nieuwelingen of doorzetters (vind ik een iets positievere benaming van moraalridders) waardoor deze steeds vaker voorkomen.

Ik denk überhaupt dat de voorpagina anders moet. Minder promoten van zeldzaamheden (het past overigens toch niet meer op de voorpagina ;) ), en meer terugkoppelen van wat er met de data kan. Dat kan Hisko niet in zijn eentje doen, dat kost veel te veel tijd. Maar een fanatieke groep vrijwilligers die met de gegevens van waarneming.nl kunnen 'spelen' en daar trends uit kunnen presenteren, opmerkelijke dingen aanstippen, aandacht vragen voor, soort van de maand, kalender 'wat kan ik verwachten' en dat soort dingen. Zo kan de focus wat meer worden verlegd van zeldzaamheden naar wetenschap, en bovendien: de zeldzaamheden komen wel via andere kanalen!
(misschien kan de zeldzaamheden pagina wel ergens naar een andere plek, dan gaat ie niet verloren ;) )
Thijs Fijen

hiskodevries

Thijs, klopt. Ik loop al een tijdje te denken hoe de startpagina anders kan. Was ook van plan om daar input van gebruikers te gaan vragen, maar dat is doorkruist door de poll.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Melchior van Tweel

Ik heb me hier nooit zo aan gestoord. In mijn visie is waarneming er voor echte twitchers, beginners en mensen die elke huismus noteren. Voor iedereen dus eigenlijk.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Thijs Fijen

Hisko, als je wilt sparren dan weet je me te vinden.
Andere gebruikers hebben natuurlijk ook een mening, maar bedenk dat de forum-bezoekers niet per se representatief zijn voor de waarneming.nl-gebruikers. Helemaal niet op het waarneming.nl board.
Thijs Fijen