Kleurvormen bijenorchis

Gestart door klaas van haeringen, juni 08, 2007, 10:37:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

klaas van haeringen

Bij de bijenorchis valt het me op dat sommige planten lichtgekleurde bloemlippen hebben, naast de normale donkere "op een bij lijkende" lip. Gisteren vond ik een plant met twee verschillend gekleurde bloemlippen, heeft iemand hier een verklaring voor?

Groeten, Klaas

rhodos

CiteerBij de bijenorchis valt het me op dat sommige planten lichtgekleurde bloemlippen hebben, naast de normale donkere "op een bij lijkende" lip. Gisteren vond ik een plant met twee verschillend gekleurde bloemlippen, heeft iemand hier een verklaring voor?

Groeten, Klaas
Klaas,

omdat de evolutie van de bijenorchis nog niet afgeornd is komt hij in verschillende kleurvariaties voor.

Zo is een ondersoort die bicolor is d.w.z. 2 kleurig, ook de witte of gele vorm komt veelvuldig voor.

Wat jij laat zien is een soort die een afwijking in de sepalen heeft.
Die soort heeft als naam O. apifera var. friburgiensis

groeten,

Jan

lid van de WEO  

Pieter Pelser

Is de evolutie van een soort ooit afgerond?  :rolleyes:

Pieter

(sorry, beetje flauw)

han.endt

CiteerIs de evolutie van een soort ooit afgerond?  :rolleyes:

Pieter

(sorry, beetje flauw)
Als ie uitgestorven is?  :lol:  

Pieter Pelser

#4
CiteerAls ie uitgestorven is?

:duim:

rhodos

Citeer
CiteerAls ie uitgestorven is?

:duim:
Dat zeg je, maar de bijenorchis is een van de weinige orchideeen die zich zelf bestuifd. Hierdoor komt er nooit verjonging in de planten.
Op den duur zou het dus kunnen voorkomen dat de bijenorchis vanzelf uitsterft.

Jan

Pieter Pelser

#6
Hoi Jan,

Doet de Bijenorchis alleen aan zelfbestuiving of vindt er ook kruisbestuiving plaats? Als er alleen sprake van zelfbestuiving is, dan kan er inderdaad geen nieuwe genetische variatie ontstaan door uitwisseling van genetisch materiaal met andere individuen. Er kan echter nog steeds 'verjonging' plaats vinden door mutaties in de asexuele lijn zelf.

Groetjes, Pieter

rhodos

CiteerHoi Jan,

Doet de Bijenorchis alleen aan zelfbestuiving of vindt er ook kruisbestuiving plaats? Als er alleen sprake van zelfbestuiving is, dan kan er inderdaad geen nieuwe genetische variatie ontstaan door uitwisseling van genetisch materiaal met andere individuen. Er kan echter nog steeds 'verjonging' plaats vinden door mutaties in de asexuele lijn zelf.

Groetjes, Pieter
de bijenorchis laat zijn pollinea vallen en dat blijft dan hangen op een steeltje door de wind worden deze vervolgens op de stempel gedrukt.

Het komt wel eens voor dat een bijtje er eerder bij was met stuifmeel maar dan is het pollinea van een andere taxa.

Jan

klaas van haeringen

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik nog een bijenorchis (ook friburgensis) uit Duitsland met een platte lip, hoe wordt die vorm genoemd?

Groeten, Klaas

rhodos

CiteerBedankt voor jullie reacties! Hier heb ik nog een bijenorchis (ook friburgensis) uit Duitsland met een platte lip, hoe wordt die vorm genoemd?

Groeten, Klaas
Deze is het friburgensis type maar om je een idee te geven van de vormenrijkdom van de bijenorchis geef ik je hierbij een overzicht (bron Landwehr)
O. apifera var. aurita
O. apifera ssp. jurana
O. apifera ssp. jurana var friburgensis
O. apifera ssp. jurana f. botteronii
O. apifera ssp. jurana f. saraepontana
O. apifera var. trollii
O. apifera f. flavescens
O. apifera f. chlorantha
O. apifera var. bicolor.

Uit onderzoek ik gebleken dat de bloemen van O. apifera tijdens zijn "leven"  verschillende forma's kent. Zo is een plant gevonden met een bloem normaal en aan de zelfde plant ook een bloem met trollii kenmerken. Maar dezelfde plant gaf het jaar erop normale bloemen.

groeten,

Jan