Hallo Steven
Ik heb voor mijn Nikon ED50 een 40x wide oculair aangeschaft (prijs rond 300 euro). Daar ben ik erg tevreden mee. Ik laat vaak mijn Kowa met zoom thuis en heb dan een lekker lichte scope bij me. Het heeft ook wel nadelen. Je blikveld is niet echt ruim met 40 x. Maar in situaties als aan het wad, in de lauwersmeer, langs grote plassen enz kom je met 40x een heel eind. En de ED50 geeft gewoon een kraakhelder beeld, ik vind het echt een superding. Ook met 40x, wat de maximale vergroting is, blijft het beeld helder en scherp. Ik weet dat veel ED50 gebruikers kiezen voor de 27x, dat is een goed alternatief. Maar zelf vind ik 40x wel zo prettig.
De Fieldscope ED82 is volgens mij een erg zwaar ding, zou ik niet zo snel voor kiezen.
Ik heb bij Rooijmans in Budel ( een echte aanrader, goede service, je kan meerdere scopen naast elkaar uitproberen, en echt scherpe prijzen) de Nikon EDG geprobeerd. Ik vond het beeld echt heel goed. Maar qua bediening niet prettig. Het zoom oculair moet je draaien aan een smalle ring. En ook deze scope is qua gewicht weer aan de zware kant. De nieuwe Monarch ziet er veelbelovend uit. Lijkt ook een goed prijs/kwaliteit verhouding. Hij wordt al een tijdje aangekondigd, maar wanneer die nou echt op de markt komt?
Mijn advies zou zijn om vooral heel veel scopen uit te proberen. Veel vogelaars hebben daar geen enkel probleem mee. Schiet eens mensen aan als je in het veld bent. Met jouw budget heb je een paar opties. Toch nog even doorsparen en dan een scope aanschaffen waar je rustig 10 jaar mee verder kan. Ik heb zelf uiteindelijk de Kowa 773 met een 25-60 wide zoom oculair aangeschaft en ben daar echt super blij mee. De Swarowski ATX65 is iets duurder dan 1500 maar is ook een goede kandidaat (mooi compact, niet zo zwaar, goede optiek). Een tweede optie is een goede 2dehand. De Swarowvski Habicht AT80 bijvoorbeeld is een prima ding en wordt nog wel eens aangeboden. De derde optie is nog even doorgaan met de ED50 en hier een ander oculair voor aanschaffen.
Maar zoals gezegd, beslis niet te snel, probeer veel telescopen uit.
Succes.
Marco