Bizarre nachten

Gestart door acherontia, juni 08, 2007, 08:48:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

De laatste tijd de meest vreemde aantallen en soorten vlinders op licht (landelijk) maar zeker ook op de Zuidelijke Veluwe waar ik vooral actief ben. Gisteren voor de "grap" eens midden in een open berkenbos met enorme ondergroei van bosbes gaan lichten. Raarste soort voor die locatie was zonder meer Leucoma salicis, maar gezien de vele rupsen die ik midden in Ede in het voorjaar aantrof was het te verwachten. Daarnaast Angerona prunaria een vlinder die ik nog niet eerder op de droge heideterreinen van de Veluwe had gevangen. Maar vooral de letterlijk honderden Macaria brunneata's waren opvallend. Ook nu weer wijfjes van soorten waarvan ik normaliter eigenlijk uitsluitend mannetjes vang: Heliophobus reticulata, Furcula bicuspis, Panthea coenobita enzovoort. Ook leuk waren meerdere exemplaren van Pharmacis fusconebulosa dat terwijl er op die plek totaal geen varens aanwezig zijn, maar ik heb al langer het idee dat deze soort ook bosbes gebruikt als waardplant. Een soort die ook goed vloog was Zeuzera pyrina. Verder ook helaas tientallen teken.

Groeten,

Jeroen

Robert Heemskerk

wat een prachtig gebied is dat toch, met prachtige soorten..
Jammer dat ik er niet dichter in de buurt woon.

Die teken  kwamen toch niet op licht af?  :huh:
Waarschijnlijk zijn die ook in de nacht aktiever?
Heb je die gekregen door het lopen in het gras?


Elachista

Hier eveneens, gisteren 10 salicis op licht in een "ordinary garden". Bizar. Ik heb ook steeds meer Veluwe-beesten en zeldzame soorten worden hier zowat gewoon.
Daar ben ik wel blij mee, ik hoef er niet eens de tuin voor uit!
Te denken aan strigilata, nebulosa, alni etc. Vanavond zal ik weer op pad met dit maal twee lampen dus het zal me benieuwen. Het aantal macro's is nu ook, wat even geduurt heeft, steeds verder aan het stijgen met een gemiddelde van 80-100 soorten.
Groet,
Tymo

frankvb

ik ga komend weekeinde ook weer een poging wagen in de buurt van wageningen met mijn (helaas) wat primitieve lichtconstructie, benieuwd of ik nog wat leuks ga vinden... als het weer een beetje mewerkt natuurlijk ;-)

Jeroen, uit nieuwsgierigheid: met zuidelijke veluwe, welk stuk bedoel je dan? de Ginkelse heide e.o.?

groet
Frank
Frank

acherontia

#4
CiteerDie teken kwamen toch niet op licht af?

Nee geen teken op licht maar bosbesvegetatie is nog erger dan gras. Ook opvallend waren de vele boskakkerlakken op licht. Een soort die het dit jaar erg slecht lijkt te doen op de Veluwe, in vergelijking met andere jaren, is Costaconvexa polygrammata, gisteren slechts 1 exemplaar tegen normaal een tiental. Het lijkt er overigens op dat uberhaupt de walstrosoorten het slecht doen, of hun generaties uitstellen. Maar dat is allemaal heel relatief insecten kunnen nu eenmaal sterk fluctueren en zelfs een paar opeenvolgende goede/slechte jaren zeggen eigenlijk nog niets.

Veluwe beesten zijn overigens andere soorten dan eerder genoemde naar mijn smaak, kenmerkend voor de Veluwe zijn enkele bosbessoorten (Bijvoorbeeld: Lithomoia solidaginis) , eikensoorten (bijvoorbeeld: Minucia lunaris, Catacola sponsa, Drymonia velitaris, Cyclophora quercimontaria).  En de soorten die op de drogere heide voorkomen (Bijvoorbeeld: Rhyparia purpurata, Aporophyla lueneburgensis, Polymixis gemmea, Dyscia fagaria). Dat zijn volgens mij soorten die vooral of uitsluitend op de Veluwe voorkomen, er zijn er nog een aantal bijvoorbeeld Aglia tau.

Soorten als alni nebulosa en strigilata (die laatse ken ik alleen uit de duinen maar heb ik op de Veluwe nog nooit gezien) kennen een veel bredere verspreiding en zijn daarnaast wellicht hun areaal aan het uitbreiden.

Groeten,

Jeroen

acherontia

Citeerik ga komend weekeinde ook weer een poging wagen in de buurt van wageningen met mijn (helaas) wat primitieve lichtconstructie, benieuwd of ik nog wat leuks ga vinden... als het weer een beetje mewerkt natuurlijk ;-)

Jeroen, uit nieuwsgierigheid: met zuidelijke veluwe, welk stuk bedoel je dan? de Ginkelse heide e.o.?


Ik ben de laatste jaren samen met Dick Groenendijk vooral actief met licht op Planken Wambuis, stuur mij maar een PB met je telefoonnummer dan kan ik je bellen als we een keer gaan en kan je vast mee! (Bijvoorbeeld eind juni purperbeer vangen :) )

Jeroen

cora

Ik ben ook altijd een beetje jaloers dat ik in rotterdam woon en niet op de veluwe. Ik was er van de week en zag er al aardig wat overdag vliegen (nachtvlinders). Ik kan nog niet vergelijken of het een goed jaar is want ik ben dit jaar begonnen met nachtvlinderen. En ik moet zeggen in maart begonnen en tot nu al in totaal al 80soorten macro`s en micro`s in me tuin in rotterdam. Dus ik ben benieuwd hoveel soorten ik ga halen. Wat gisterenavond opvallend was dat de sporkenhoutspanner veel vliegt in mijn tuin.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

acherontia

Ieder gebied heeft zijn eigen leuke en aparte soorten, ook steden en parken in de drukke randstad! Ook in tuinen zul je verbaasd ziin wat je allemaal vangt. Veelal zelfs relatief veel van de minder waargenomen soorten omdat de frequentie van vangen in een tuin vaak hoog is. De Veluwe is uniek door haar omvang en diversiteit, daarnaast heeft de Veluwe ook mooie verbindingen met uiterwaarden, die ook hun eigen kenmerkende soorten kennen, waarvan je soms zwervers op de Veluwe tegenkomt.

Zo heb ik, jaren terug al een keer een wolfsmelkpijlstaart gevangen op de Veluwe midden op de hei. Onlangs zag ik nog op waarneming.nl een wolfsmelkpijlstaart voorbijkomen gevangen in de uiterwaarden bij Millingen. Dat is één van de paar plekken in Nederland waar jaarlijks rupsen te vinden zijn. Vorig jaar zaten er ook rupsen van de wolfsmelkpijlstaart in de middenberm van de A50 ter hoogte van knooppunt Ewijk (zag ze bijna dagelijks vanuit de auto zitten op weg naar huis vanuit mijn werk.... ).

Groeten,

Jeroen

Elachista

#8
Daar wel, hier niet  :P  Maar toch merk ik dat zowel Groningen als Friesland vele "nieuwe soorten" krijgt, en ook steeds meer zuidelijke soorten.
Vooral binnen de bebouwde kom, waar ook steeds meer sleedoorns worden aangeplant. Hierdoor zijn er soorten die zich beter kunnen vestigen, elders bij bosranden is het hier voornamelijk eik, berk en wilg. Bosbes groeit hier ook wel, maar voornamelijk in een gebied waar ik geen vergunning voor heb én waar nogal wat nare dingen gebeuren....dus daar kom ik liever niet zo graag :)

Elders heb ik wel een vergunning en dit is een erg dicht bos met veel naaldbomen (goed voor o.a. Thera firmata).

Gisteravond 97 soorten macro's met vrij normale soorten, de Noctua orbona moet ik nog even beter nakijken.

ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Atolmis rubricollis   ,   Zwart beertje   ~   250   ex
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Eilema sororcula   ,   Geel beertje   ~   25   ex
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Miltochrista miniata   ,   Rozenblaadje   ~   3   ex
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Spilosoma lubricipeda   ,   Witte tijger   ~   3   ex
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Drepana curvatula   ,   Beukeneenstaart   ~   2   ex
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Drepana falcataria   ,   Berkeneenstaart   ~   1   ex
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Tetheella fluctuosa   ,   Berkenorvlinder   ~   2   ex
COSSIDAE   ,   Houtboorders   :   Zeuzera pyrina   ,   Gestippelde houtvlinder   ~   7   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Alcis repandata   ,   Variabele spikkelspanner   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Bupalus piniaria   ,   Dennespanner   ~   10   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cabera exanthemata   ,   Bruine grijsbandspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cabera pusaria   ,   Witte grijsbandspanner   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Campaea margaritata   ,   Appeltak   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Colostygia pectinataria   ,   Kleine groenbandspanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Comibaena bajularia   ,   Gevlekte zomervlinder   ~   8   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cosmorhoe ocellata   ,   Blauwbandspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cyclophora albipunctata   ,   Berkenoogspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cyclophora linearia   ,   Gele oogspanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Deileptenia ribeata   ,   Satijnspikkelspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Dysstroma truncata   ,   Schimmelspanner   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Ectropis crepuscularia   ,   Gewone spikkelspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Electrophaes corylata   ,   Kleine wortelhoutspanner   ~   6   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Eupithecia lariciata   ,   Larixdwergspanner   ~   8   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Eupithecia tantillaria   ,   Fijnspardwergspanner   ~   4   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Gymnoscelis rufifasciata   ,   Zwartkamdwergspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hemithea aestivaria   ,   Kleine zomervlinder   ~   4   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hydrelia flammeolaria   ,   Geel spannertje   ~   4   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hydriomena impluviata   ,   Groenbandspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hypomecis punctinalis   ,   Ringspikkelspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hypomecis roboraria   ,   Grote spikkelspanner   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Idaea aversata   ,   Grijze stipspanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Jodis lactearia   ,   Melkwitte zomervlinder   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Ligdia adustata   ,   Aangebrande spanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomaspilis marginata   ,   Gerande spanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomographa bimaculata   ,   Tweevlekspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomographa temerata   ,   Witte schaduwspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria alternata   ,   Donker klaverblaadje   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria liturata   ,   Gerimpelde spanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria notata   ,   Klaverblaadje   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria signaria   ,   Larixspanner   ~   7   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Mesoleuca albicillata   ,   Brummelspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Opisthopgraptis luteolata   ,   Hagedoornvlinder   ~   4   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Parectropis similaria   ,   Witvlekspikkelspanner   ~   8   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Plagodis dolabraria   ,   Lindeknotsspanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Rhinoprora debiliata   ,   Bosbesdwergspanner   ~   1   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Rhinoprora rectangulata   ,   Groene dwergspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Scopula floslactata   ,   Roomkleurige stipspanner   ~   3   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Thera obeliscata   ,   Naaldboomspanner   ~   5   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Timandra comae   ,   Lieveling   ~   2   ex
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Xanthorhoe montanata   ,   Geoogde bandspanner   ~   10   ex
LYMANTRIIDAE   ,   Donsvlinders   :   Euproctis similis   ,   Donsvlinder   ~   4   ex
LYMANTRIIDAE   ,   Donsvlinders   :   Leucoma salicis   ,   Satijnvlinder   ~   4   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta leporina   ,   Schaapje   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta psi   ,   Psi-uil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Agrotis exclamationis   ,   Gewone worteluil   ~   3   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Autographa jota   ,   Jota-uil   ~   2   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Axylia putris   ,   Houtspaander   ~   6   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Craniophora ligustri   ,   Schedeldrager   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Deltote bankiana   ,   Zilverstreep   ~   25   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Deltote deceptoria   ,   Bonte marmeruil   ~   15   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Diarsia brunnea   ,   Bruine breedvleugeluil   ~   5   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Elaphria venustula   ,   Gemarmerd heide-uiltje   ~   10   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Euplexia lucipara   ,   Levervlek   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Herminia grisealis   ,   Boogsnuituil   ~   5   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Hypena proboscidalis   ,   Bruine snuituil   ~   3   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Lacanobia oleracea   ,   Groente-uil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Lacanobia thalassina   ,   W-uil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Macrochilo cribrumalis   ,   Stippelsnuituil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Moma alpium   ,   Gevlekte groenuil   ~   2   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Noctua orbona   ,   Zwartpuntvolgeling   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Noctua pronuba   ,   Huismoeder   ~   4   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Nycteola revayana   ,   Variabele eikenuil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Ochropleura plecta   ,   Haarbos   ~   3   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Oligia fasciuncula   ,   Oranjegeel halmuiltje   ~   2   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Oligia latruncula   ,   Donker halmuiltje   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Pechipogo strigilata   ,   Baardsnuituil   ~   2   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Phlogophora meticulosa   ,   Agaatvlinder   ~   2   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Protodeltote pygarga   ,   Donker marmeruiltje   ~   350   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Rivula sericealis   ,   Stro-uil   ~   25   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Rusina ferruginea   ,   Randvlekuil   ~   3   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Schrankia costaestrigalis   ,   Gepijlde micro-uil   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Trachea atriplicis   ,   Meldevlinder   ~   1   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Trisateles emortualis   ,   Geellijnsnuituil   ~   3   ex
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Xestia c-nigrum   ,   Zwarte c-uil   ~   2   ex
NOLIDAE   ,   Visstaartjes   :   Pseudoips prasinana   ,   Zilveren groenuil   ~   4   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Drymonia dodonaea   ,   Gestreepte tandvlinder   ~   5   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Furcula bicuspis   ,   Wilgenhermelijnvlinder   ~   3   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Glupisia crenata   ,   Populierentandvlinder   ~   1   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Leucodonta bicoloria   ,   Tweekleurige tandvlinder   ~   1   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Phalera bucephala   ,   Wapendrager   ~   2   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Pheosia gnoma   ,   Berkenbrandvlerkvlinder   ~   2   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Pterostoma palpina   ,   Snuitvlinder   ~   1   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Ptilodon capucina   ,   Kroonvogeltje   ~   1   ex
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Stauropus fagi   ,   Eekhoorn   ~   6   ex
PANTHEIDAE   ,   Donsuilen   :   Panthea coenobita   ,   Schijn-nonvlinder   ~   7   ex
SPHINGIDAE   ,   Pijlstaarten   :   Sphinx pinastri   ,   Dennepijlstaart   ~   2   ex
SPHINGIDAE   ,   Pijlstaarten   :   Deilephila elpenor   ,   Avondrood   ~   2   ex
Groet,
Tymo

han.endt

Mooi lijstje. De samenstelling komt me bekend voor. Ik had graag gisterennacht met die hoge temperatuur gegaan, maar er kwam helaas wat tussen. Nou maar hopen dat het vanavond en vannacht meevalt met het onweer.

Elachista

Ik meende dat het droog zou blijven. Vanavond zal ik weer even in de tuin vangen, dicht bij huis  :P  Een beetje afwisseling is soms wel zo prettig, anders zit je met het opruimen (ik moet al het materiaal op 1 fiets zien te houden, en dat inpakken kost wat tijd) en in de tuin zijn er weer hele andere soorten. Ligusterpijlstaarten zie ik bijvoorbeeld nooit in het bos zelf, maar er altijd buiten.

Laatste foto, de rechter is coenobita (schijnnonvlinder), waar in dit bovenstaande verhaaltje over gesproken is.
Groet,
Tymo

han.endt

#11
Leuke foto's.
Ik vind die Bonte Marmeruiltjes op de eerte foto wel leuk. Die heb ik hier nog niet gezien. En dan die Zwarte Beertjes die altijd naar boven wandelen :D.

Elachista

#12
Ik denk dat deceptoria ook wel bij jullie op de Veluwe zal verschijnen. Deze is zo algemeen aan het worden dat ik verwacht dat ze zich verder zullen uitbreiden.
Wat de zwarte beertjes (de "zwarte ventjes") betreft, dit is toch wel een van mijn favoriete vlinders....je ligt soms dubbel van wat ze allemaal uitspoken op dat doek.
Ze proberen te paren met alles wat los of vast zit, zelfs pijlstaarten!  :huh:
Die zijn natuurlijk ook veel te groot, maar als je kleinere "formaatgenoten" hebt, dan lukt het wel, zie de foto hieronder maar (gisteravond ook genomen)  :P

Eilema sororcollis.
Groet,
Tymo

han.endt

Ja dat ik heb ik eens gezien met een Zwart Beertje en Vierstipbeertje. Die zaten echt aan elkaar vast.

Robert Heemskerk

#14
Wauw!, heel erg mooi Tymo  :) , vooral zo'n wit kleed met al die mooie soorten..
Leuk om eens te zien!

Het zijn gewoon 'schilderijtjes' zo..

cekay

INDERDAAD PRACHTIG :rolleyes:

ben ik wel een beetje jaloers op :P  
met vriendelijke groet

Carl Nolte

cora

Zo dat is geweldig zeg zoveel op een doek. Ik had donderdagavond 33 soorten. Voormij een record in mijn tuin. Ik zou dit wel eens in het echt willen zien :wub:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

acherontia

#17
deceptoria zit al een paar jaar  op de Veluwe, maar lokaal..... Bekend tafereel inderdaad dat je schetst Tymo. Is het bij jou ook zo dat je nauwelijks walstrobeesten ziet in vergelijking met andere jaren, zelfs porcellus zie ik nauwelijks dit jaar.

Jeroen

Elachista

Ik heb nog geen walstrosoort gezien, vittata had ik ook wel verwacht. Niet dat ik die in grote aantallen vang, maar meestal wel een aantal. Ook tristata en rivata heb ik nog niet gezien dit jaar. D. porcellus ook niet, wel tijdens de vakantie in Duitsland. Daar deden de walstrosoorten het juist weer heel goed. Dit jaar lijken vooral de naaldboomsoorten het goed te doen. Notodonten die leven op wilg, daar zie ik ook maar weinig soorten van...of in hele lage aantallen.  
Groet,
Tymo

Elachista

En de check; het drukke huismoedertje blijkt toch orbona te zijn. Een leuke soort voor hier.
Groet,
Tymo

Elachista

#20
Hier komt deel 2, nu de soorten van de tuin van gisteravond.
Merkwaardig is hier maar 1 avondrood, terwijl 10-15 op een zomeravond normaal is.
Ook weer heel weinig tandvlinders, zoals Notodonta ziczac en de Pheosia's die zelfs weer ontbreken.
Nieuwe soorten voor de tuin waren coenobita en D. sannio, die ik zo niet verwacht had midden in een dorp. Zeker de laatste soort niet, heel apart.

Wel 97 macrosoorten, vergeleken met gisteren gelijk :lol:
[size=8]
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Atolmis rubricollis   ,   Zwart beertje
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Diacrisia sannio   ,   Roodbandbeer
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Eilema sororcula   ,   Geel beertje
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Miltochrista miniata   ,   Rozenblaadje
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Spilosoma lubricipeda   ,   Witte tijger
ARCTIIDAE   ,   Beervlinders   :   Spilosoma lutea   ,   Gele tijger
                  
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Ochropacha duplaris   ,   Tweestip-orvlinder
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Tethea ocularis   ,   Peppel-orvlinder
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Tethea or   ,   Orvlinder
DREPANIDAE   ,   Eenstaarten   :   Thyatira batis   ,   Braamvlinder
                  
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Apeira syringaria     ,   Seringvlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Biston betularia   ,   Peper-en-zoutvlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Bupalus piniaria  ,  Dennenspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Cabera pusaria   ,   Witte grijsbandspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Camptogramma bilineata   ,   Gestreepte goudspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Colostygia pectinataria   ,   Kleine groenbandspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Comibaena bajularia   ,   Gevlekte zomervlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Ectropis crepuscularia   ,   Gewone spikkelspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Epirrhoe alternata   ,   Gewone bandspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Eulithis mellinata   ,   Bessentakvlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Gymnoscelis rufifasciata     ,   Zwartkamdwergspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hemithea aestivaria   ,   Kleine zomervlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Hypomecis punctinalis   ,   Ringspikkelspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Idaea aversata   ,   Grijze stipspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Idaea dimidiata   ,   Vlekstipspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Idaea seriata   ,   Paardenbloemspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Ligdia adustata   ,   Aangebrande spanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomaspilis marginata   ,   Gerande spanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomographa bimaculata   ,   Tweevlekspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Lomographa temerata   ,   Witte schaduwspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria liturata   ,   Gerimpelde spanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria notata   ,   Klaverblaadje
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Macaria wauaria   ,   Zwarte w-vlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Opisthopgraptis luteolata   ,   Hagedoornvlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Ourapterix sambucaria   ,   Vliervlinder
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Peribatodes rhomboidaria   ,   Taxusspikkelspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Perizoma albulata   ,   Ratelaarspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Plagodis dolabraria   ,   Lindeknotsspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Rheumaptera undulata     ,   Gegolfde spanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Rhinoprora rectangulata   ,   Groene dwergspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Thera obeliscata   ,   Naaldboomspanner
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Timandra comae   ,   Lieveling
GEOMETRIDAE   ,   Spanners   :   Xanthorhoe montanata   ,   Geoogde bandspanner
                  
LYMANTRIIDAE   ,   Donsvlinders   :   Leucoma salicis   ,   Satijnvlinder
                  
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta aceris   ,   Bont schaapje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta alni   ,   Essenuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta leporina   ,   Schaapje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Acronicta psi   ,   Psi-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Agrotis exclamationis   ,   Gewone worteluil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Apamea crenata   ,   Variabele grasuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Apamea monoglypha   ,   Graswortelvlinder
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Apamea remissa   ,   Grauwe grasuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Autographa jota   ,   Jota-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Axylia putris   ,   Houtspaander
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Caradrina morpheus   ,   Morpheusstofuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Craniophora ligustri   ,   Schedeldrager
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Deltote bankiana   ,   Zilverstreep
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Deltote uncula   ,   Zilverhaak
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Diachrysia chrysitis   ,   Koperuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Diarsia brunnea   ,   Bruine breedvleugeluil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Diarsia mendica   ,   Variabele breedvleugeluil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Euplexia lucipara   ,   Levervlek
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Hadena bicruris   ,   Gewone silene-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Herminia grisealis   ,   Boogsnuituil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Hypena proboscidalis   ,   Bruine snuituil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Lacanobia oleracea   ,   Groente-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Mamestra brassicae   ,   Kooluil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Melanchra persicariae   ,   Perzikkruiduil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Moma alpium   ,   Gevlekte groenuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Mythimna comma   ,   Komma-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Noctua pronuba   ,   Huismoeder
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Ochropleura plecta   ,   Haarbos
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Oligia fasciuncula   ,   Oranjegeel halmuiltje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Oligia latruncula   ,   Donker halmuiltje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Oligia strigilis   ,   Gelobt halmuiltje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Pechipogo strigilata   ,   Baardsnuituil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Phlogophora meticulosa   ,   Agaatvlinder
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Polychrisia moneta   ,   Gelduil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Protodeltote pygarga   ,   Donker marmeruiltje
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Pyrrhia umbra   ,   Oranje o-vlinder
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Rivula sericealis   ,   Stro-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Rusina ferruginea   ,   Randvlekuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Trachea atriplicis   ,   Meldevlinder
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Xestia c-nigrum   ,   Zwarte c-uil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Xestia triangulum     ,   Driehoekuil
NOCTUIDAE   ,   Uilen   :   Zanclognatha tarsipennalis   ,   Lijnsnuituil
                  
NOLIDAE   ,   Visstaartjes   :   Pseudoips prasinana   ,   Zilveren groenuil
NOLIDAE   ,   Visstaartjes   :   Earias clorana   ,   Kleine groenuil
                  
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Drymonia dodonaea   ,   Gestreepte tandvlinder
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Furcula bicuspis   ,   Berkenhermelijnvlinder
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Furcula furcula   ,   Kleine hermelijnvlinder
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Gluphisia crenata     ,   Populierentandvlinder
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Notodonta dromedarius   ,   Dromedaris
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Phalera bucephala   ,   Wapendrager
NOTODONTIDAE   ,   Tandvlinders   :   Stauropus fagi   ,   Eekhoorn
                  
PANTHEIDAE   ,   Donsuilen   :   Panthea coenobita   ,   Schijn-nonvlinder
                  
SPHINGIDAE   ,   Pijlstaarten   :   Deilephila elpenor   ,   Avondrood[/size]
Groet,
Tymo