nog een schorpioenvlieg

Gestart door vanmiddelkoop, februari 13, 2014, 09:54:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/81706950
Schorpioenvlieg spec. - Panorpa spec. gezien op 2012-06-13 France - Soultzeren
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Henri van Dodeweerd

#1
Panorpa vulgaris volgens mij. Zie de grote wortelvlek. Bij de P. communis moet die kleiner zijn.

PS Arp verbetert me wel als ik er naast zit ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

vanmiddelkoop

Vast bedankt  :blink:
Het lukt mij niet om ze uit elkaar te houden.
Groeten Betty

Arp

Ja, is goed, maar verder naar het zuiden gaat de vlieger niet meer op, dan wordt het verschil met o.a. meridionalis op vleugeltekening te hachelijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arp op februari 13, 2014, 13:35:49 PM
Ja, is goed, maar verder naar het zuiden gaat de vlieger niet meer op, dan wordt het verschil met o.a. meridionalis op vleugeltekening te hachelijk.

Weet je toevallig of er ergens een sleutel is voor de (nederlandse) panorpa's?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

vanmiddelkoop

Henri en Arp Bedankt!!
Vr. groeten Betty

Arp

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 13, 2014, 13:43:48 PM
Weet je toevallig of er ergens een sleutel is voor de (nederlandse) panorpa's?
Niks recents. Ik meen dat de Belgen met iets bezig waren, maar heb het nog niet gezien.

Begin eens met de links in de soortinfo van Panorpa spec., dan kom je een heel eind.

De twee documenten van Pierre Tillier zijn een absolute aanrader - moet je zeker bij hem opvragen!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arp op februari 13, 2014, 14:13:00 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 13, 2014, 13:43:48 PM
Weet je toevallig of er ergens een sleutel is voor de (nederlandse) panorpa's?
Niks recents. Ik meen dat de Belgen met iets bezig waren, maar heb het nog niet gezien.

Begin eens met de links in de soortinfo van Panorpa spec., dan kom je een heel eind.

De twee documenten van Pierre Tillier zijn een absolute aanrader - moet je zeker bij hem opvragen!

Ik hoop me binnenkort er een keer in te gaan verdiepen. Helaas nu nog behoorlijk druk met studie en werk.

Ik ben helaas niet zo goed in Frans. Zijn die artikelen in het engels? En kunnen de contacten in het engels?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

John Bouwmans

Met de google-vertaalfunctie krijg je de site gewoon in het Nederlands; een enkele keer wel wat krom. Ik laat Frans altijd automatisch vertalen, want dat is niet mijn sterkste taal  ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Pierre begrijpt/schrijft uiteraard prima Engels :) De publicaties zijn in het Frans, maar zelfs als je daar niet doorheen komt (desnoods met een vertaalprogramma) zijn de publicaties zeer de moeite waard vanwege de afbeeldingen. Hetzelfde geldt voor de Duitse publicaties over communis/vulgaris.

Maar lees ook gewoon eens door de oude forumtopics heen, ik meen me te herinneren dat het meeste daar wel de revu gepasseerd is en die zijn gewoon in het Nederlands ;) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ik heb in dit berichtje even wat links naar het Duitse forum gerepareerd (de topics daar zijn zelf nog steeds "beschadigd" sinds een forumupdate vorog jaar, maar misschien repareer ik dat nog een keer).

Ook heb ik onderaan diverse foto's toegevoegd die linken naar mijn plaatjes op WATW, waar onder de plaatjes ook het nodige aan uitleg wordt gegeven.

Volgens mij moet je uitgaande van dat berichtje en de links daarin eigenlijk alles kunnen vinden om de Nederlandse soorten op naam te krijgen - voor zover mogelijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arp op februari 13, 2014, 15:48:29 PM
Ik heb in dit berichtje even wat links naar het Duitse forum gerepareerd (de topics daar zijn zelf nog steeds "beschadigd" sinds een forumupdate vorog jaar, maar misschien repareer ik dat nog een keer).

Ook heb ik onderaan diverse foto's toegevoegd die linken naar mijn plaatjes op WATW, waar onder de plaatjes ook het nodige aan uitleg wordt gegeven.

Volgens mij moet je uitgaande van dat berichtje en de links daarin eigenlijk alles kunnen vinden om de Nederlandse soorten op naam te krijgen - voor zover mogelijk.

Geweldig. Ik ga er een keer naar kijken!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jorgen

Citaat van: Arp op februari 13, 2014, 14:13:00 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 13, 2014, 13:43:48 PM
Weet je toevallig of er ergens een sleutel is voor de (nederlandse) panorpa's?
Niks recents. Ik meen dat de Belgen met iets bezig waren, maar heb het nog niet gezien.

De tabel en verspreidingskaarten van Koen Lock zijn in 2010 gepubliceerd in de bulletin van de KBVE. Je kan het artikel wel bij hem opvragen.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Jorgen op februari 17, 2014, 15:06:32 PM
Citaat van: Arp op februari 13, 2014, 14:13:00 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 13, 2014, 13:43:48 PM
Weet je toevallig of er ergens een sleutel is voor de (nederlandse) panorpa's?
Niks recents. Ik meen dat de Belgen met iets bezig waren, maar heb het nog niet gezien.

De tabel en verspreidingskaarten van Koen Lock zijn in 2010 gepubliceerd in de bulletin van de KBVE. Je kan het artikel wel bij hem opvragen.

Hoe en waar kan ik die opvragen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arp

Ach ja, die kende ik wel natuurlijk - is een prima stuk :duim: Leunt wel wat zwaarder op het genitaal. Met de artikelen van Pierre erbij heb je meer referentie voor de vleugeltekeningen.

Lock, Koen (2010) Distribution maps and identification key of the Belgian scorpionflies, hangingflies and snowfleas (Mecoptera) - Bulletin S.R.B.E./K.B.V.E., vol.146(3), pp.75-81 - niet online, zie website srbe-kbve
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arp op februari 17, 2014, 18:33:22 PM
Ach ja, die kende ik wel natuurlijk - is een prima stuk :duim: Leunt wel wat zwaarder op het genitaal. Met de artikelen van Pierre erbij heb je meer referentie voor de vleugeltekeningen.

Lock, Koen (2010) Distribution maps and identification key of the Belgian scorpionflies, hangingflies and snowfleas (Mecoptera) - Bulletin S.R.B.E./K.B.V.E., vol.146(3), pp.75-81 - niet online, zie website srbe-kbve

Dank je, Arp. Ik ga het artikel gelijk opvragen!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Inmiddels het artikel gekregen. Ziet er leuk uit!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd