'Boze' ereprijs ??Met 'Luchtje'...

Gestart door Rien Ondersteijn, februari 11, 2014, 18:51:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81686387
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-02-11 Zaltbommel - Stadswallen
Foto's:


















Toelichting:
Is dit bosereprijs met een 'luchtje'?D.w.z.vele kenmerken hiervan[tapijt vormend-rondom behaard-gesteelde bladen-klein steunblaadje-overal wortelend] echter rijkere bloeistengel-nog geen volgroeide vruchten en niet echt roze bloem.
bij voorbaat dank Rien Ondersteyn
Groene groe[n]tjes.Rien.

Grada Menting


Rien Ondersteijn

Deze is rondom behaard!!Gesteeld blad.Wortelend als 7-blad en 10 keer langer als spaghetti ..
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Ik denk inderdaad Bosereprijs, ook vanwege bladvorm en lange bladstelen. De bloemen kunnen idd ook blauw zijn (ik heb ze zelfs wel eens wit gezien). Overigens kan Gewone ereprijs ook een stengel met haren rondom hebben, maar dan nog zijn de 2 rijen haren goed herkenbaar.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Het blijft een raar geval!!









Géen bramen...!
Wél havikskruiden !
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Zo-het 'rare' geval met een 'luchtje' is door Leni en Wout bekeken in Leiden.De beharing was niet genoeg rondom en de bloeistelen te lang en te rijk om 'm 'bos[boze]ereprijs te noemen. De gesteelde blaadjes waren wel opvallend. In de Flora van België wordt ie dan ook 'V.chamaedrys var.lamiifolia' genoemd en daar houden we t maar op.
Trouwens de tapijtvorming en overal wortelend was ook opvallend.
Met groe[n]tjes.
Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Hmmm, ok, ik ben erg benieuwd hoe de rijpe vruchten er uit zien. Verder merk ik op dat de varieteit lamiifolia reeds genomd wordt in de door mij alom gewaardeerde driedelige heukels van meer dan 100 jaar oud. Daarover staat mbt lamiifolia: bladen groot, diep ingesneden, de bovvnste duidelijk gesteeld, hartvormig-eirond, in den steel uitlopend.
Dan is er nog een varieteit pilosa in 1910  B) stengel rondom behaard met 2 sterkere haarlijsten. Geheele plant krachtiger.

Ik ben benieuwd of hybriden uitgesloten zijn, ook gezien de genoemde en door jouw waargenomen forse ex.
ik ben benieuwd naar rijpe vruchten.

verder geeft de heukels uit die tijd nog de opm bij V. montana: de inrichting der bloem met het oog op bestuiving is als bij V. chamaedrys en  ....de plant lijkt veel op V. chamaedrys,  zodat men haar op den eersten aanblik voor een teren vorm van deze zou kunnen aanzien. Bij het drogen wordt zij zwart
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Vind foto 7 wel heel erg gewone ereprijs, dus ik kan me wel vinden in de derminatie. Heb vaker dergelijke exemplaren gevonden met haren tussen de harenrijen, maar dan nog steeds zijn de rijen wel herkenbaar als zodanig....
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Neem aan dat je 7e van boven bedoelt. Die vind ik ook niet typisch. Daarbij zijn er wel veel kenmerken samen die afwijken. Bovendien vind ik de constatering dat iemand hem wel vaker zo gezien heeft niet erg steekhoudend. Tenzij deze wel nader onderzocht zijn en onomstotelijk als gwone zijn vast gesteld. De aziatische veldkers zou op deze wijze iig nooit anders zijn onderscheiden dan als varieteit   ;D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Laten we er vanuit gaan dat het een minder voorkomende chamaedrys is..zelf zou ik zeker nog rijpe vruchten en kleur bij drogen etc checken.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Citaat van: Windekind op februari 27, 2014, 20:40:45 PM
Neem aan dat je 7e van boven bedoelt. Die vind ik ook niet typisch. Daarbij zijn er wel veel kenmerken samen die afwijken. Bovendien vind ik de constatering dat iemand hem wel vaker zo gezien heeft niet erg steekhoudend. Tenzij deze wel nader onderzocht zijn en onomstotelijk als gwone zijn vast gesteld. De aziatische veldkers zou op deze wijze iig nooit anders zijn onderscheiden dan als varieteit   ;D

Nou, wat ik zeg is: ook gewone ereprijs heeft vaak haren tussen de rijen. En: montanus heeft duidelijk geen rijen, en deze plant wel.

Ik zeg niet dat dit gewone gewone is, wel? Maar het is duidelijk meer chamaedrys dan montanus, mijns inziens.
Groet! Rense

havikskruiden!

Windekind

Dat van de haren herken ik absoluut.. Ik vind de combinatie langgesteeld, kruipende groeiwijze, afwijkende bladvorm, fors formaat en (enigszins ) rondom behaard alleen zeker  frappant. V. montana in zuivere vorm is het m.i. zeker niet. ook niet.  Ik geef slechts aan dat ik het zeker op enkele punten nog zou checken, waaronder vruchten i.h.b. thats all. En verder zijn we het eens dat er minstens veel chamaedrys in zit.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Rense Haveman

Citaat van: Windekind op februari 27, 2014, 21:20:40 PM
Dat van de haren herken ik absoluut.. Ik vind de combinatie langgesteeld, kruipende groeiwijze, afwijkende bladvorm, fors formaat en (enigszins ) rondom behaard alleen zeker  frappant. V. montana in zuivere vorm is het m.i. zeker niet. ook niet.  Ik geef slechts aan dat ik het zeker op enkele punten nog zou checken, waaronder vruchten i.h.b. thats all. En verder zijn we het eens dat er minstens veel chamaedrys in zit.

Yep! Ben wel benieuwd.... Zal ook eens in d'oude Heukels kijken, en in de Belg..... En op internet neuzen....:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

hoi Iedereen!!
Ben effe weg geweest en zie een leuke stroom van reacties op die 'boze' ereprijs....Bedankt alvast allemaal!
Ben wel onder de indruk van die 'Ouwe Heukels'! Dus tóen was er al discussie... Zou wel wat meer willen weten van die var.'polita'
Trouwens over dat 'zwart worden': de gehele plant[en dat waren 'japen' want ze strekten zich ver uit] had een bruingroene kleur.
Veel plantendelen hadden volledig rondom beharing terwijl er ook delen waren met daarbij 2-rijïge beharing.
Ik wil jullie [en mezelf]nog wel graag bezig houden en vragen wat ik moet doen om de discussie levendig te houden: ze staat nog volop in Zaltbommel en das niet zo ver van St.Mich.Gestel.Zal ik wat halen en drogen? Ook de vruchten drogen of fotograferen?Oh ja: ook nog bedankt voor die afbeeldingen van de 'lamiifolia' maar 't lijkt alsof de 'Bommelse' plant veel langere bladstelen heeft dan de 'Lamiifolia' Ik hoor wel wat jullie me laten doen[Wie mee wil: welkom!]
Veul groe[n]tjes. Rien Ondersteyn.

Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'


Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins