Op photinia rotundifolia

Gestart door bertus2, februari 11, 2014, 17:03:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

bertus2

Hoi Mensen,


Vandaag zag ik in een photinia struik een boel mijnen/gallen. De bladeren waren over vrijwel het gehele oppervlakte van de plant omgekruld. Op de site bladmineerders kan ik de waardplant echter niet vinden in het overzicht. Heeft iemand een idee wat of welke soort de veroorzaker kan zijn?









Groetjes Bert

vriendelijke groet

Bert Haamberg

fluitenier

De waardplant is mij niet helemaal duidelijk, maar in het Gallenboek heb ik alleszins niks gevonden onder de naam Photinia.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

bertus2

Hoi Bart,


De Nederlandse naam van photinia is glansmispel, de soort wordt in Nederland regelmatig in tuinen aangeplant. Een aantal jaren geleden werkte ik bij een kweker, welke de soort bij mijn weten voornamelijk uit Italie haalde. Voorlopig dus nog een raadsel welke soort voor de rare vervorming verantwoordelijk is.


Groetjes, Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

henkjanvdkolk

Ik vraag me af of dit wel een gal is. Waren er meer blaadjes met deze vervorming? Heb je gekeken naar larven, luizen of schimmelachtige structuren binnenin de 'gal'?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

bertus2

Ha Henk Jan.

De hele struik zit onder, maar ik heb verder niet naar de details gezocht. Wat ik wel zie is dat andere struiken dit verschijnsel niet hebben. Ik zal er morgen nog eens goed naar kijken. Groeten Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg