Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Folkert Jan op juni 26, 2015, 15:17:32 PM

Waar komt Milaan in dit verhaal eigenlijk weer weg?

Van vijf berichten hoger.  Maar zolang de chip niet is uitgelezen zal niemand het ooit zeker weten.
Herman van der Meer

Max Berlijn

DE chip?, heeft die die dan?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Koelman

#332
Citaat van: Max Berlijn op juni 27, 2015, 08:20:43 AMDE chip?, heeft die die dan?

Grote kans van wel. Maar niemand heeft het aangedurfd om een eventueel/vermoedelijk aanwezige chip uit te lezen terwijl de pelikaan in het parkje in Callantsoog zat, terwijl het op die plek vermoedelijk wel mogelijk was. Want stel je voor dat de vogel een 'dierentuinchip' zou blijken te hebben, dan zou de soort van menig soortenlijstje moeten worden gestreept...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Ja, want een beetje vogelaar heeft een chiplezer thuis.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: Rob Koelman op juni 29, 2015, 18:56:25 PM
Citaat van: Max Berlijn op juni 27, 2015, 08:20:43 AMDE chip?, heeft die die dan?

Grote kans van wel. Maar niemand heeft het aangedurfd om een eventueel/vermoedelijk aanwezige chip uit te lezen terwijl de pelikaan in het parkje in Callantsoog zat, terwijl het op die plek vermoedelijk wel mogelijk was. Want stel je voor dat de vogel een 'dierentuinchip' zou blijken te hebben, dan zou de soort van menig soortenlijstje moeten worden gestreept...  :wacko:

Een gemiste kans dus Rob om je losse flodders eens gestalte geven. Maar trollen is natuurlijk veel leuker   O0 doe ik ook liever  ;)
Wietze Janse

August

Citaat van: Rob Koelman op juni 29, 2015, 18:56:25 PM
Citaat van: Max Berlijn op juni 27, 2015, 08:20:43 AMDE chip?, heeft die die dan?

Grote kans van wel. Maar niemand heeft het aangedurfd om een eventueel/vermoedelijk aanwezige chip uit te lezen terwijl de pelikaan in het parkje in Callantsoog zat, terwijl het op die plek vermoedelijk wel mogelijk was. Want stel je voor dat de vogel een 'dierentuinchip' zou blijken te hebben, dan zou de soort van menig soortenlijstje moeten worden gestreept...  :wacko:
Heb begrepen dat het wel een plan was maar het kon of mocht uiteindelijk niet .ivm Wetgeving hoe het precies zat weet ik niet. Weten de locals waarschijnlijk wel wat meer over
August van Rijn

Rob Koelman

Citaat van: Max Berlijn op juni 27, 2015, 08:20:43 AMDE chip?, heeft die die dan?

Citaat van: Rob Koelman op juni 29, 2015, 18:56:25 PMGrote kans van wel. Maar niemand heeft het aangedurfd om een eventueel/vermoedelijk aanwezige chip uit te lezen terwijl de pelikaan in het parkje in Callantsoog zat, terwijl het op die plek vermoedelijk wel mogelijk was. Want stel je voor dat de vogel een 'dierentuinchip' zou blijken te hebben, dan zou de soort van menig soortenlijstje moeten worden gestreept...  :wacko:

Citaat van: snwja3 op juni 29, 2015, 20:49:19 PMEen gemiste kans dus Rob om je losse flodders eens gestalte geven. Maar trollen is natuurlijk veel leuker   O0 doe ik ook liever  ;)

Waaruit maar weer eens overduidelijk blijkt dat menig vogelaar niet open staat voor een kritische houding ten aanzien van zeldzaamheden van twijfelachtige herkomst. De vogel is immers ongeringd, dus wild! Nou Wietze, als jij deze graag op jouw lijstje wilt hebben staan, veel plezier er mee...
Met vriendelijke groet, Rob

snwja3

Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 12:17:11 PM
Citaat van: Max Berlijn op juni 27, 2015, 08:20:43 AMDE chip?, heeft die die dan?

Citaat van: Rob Koelman op juni 29, 2015, 18:56:25 PMGrote kans van wel. Maar niemand heeft het aangedurfd om een eventueel/vermoedelijk aanwezige chip uit te lezen terwijl de pelikaan in het parkje in Callantsoog zat, terwijl het op die plek vermoedelijk wel mogelijk was. Want stel je voor dat de vogel een 'dierentuinchip' zou blijken te hebben, dan zou de soort van menig soortenlijstje moeten worden gestreept...  >:D

Citaat van: snwja3 op juni 29, 2015, 20:49:19 PMEen gemiste kans dus Rob om je losse flodders eens gestalte geven. Maar trollen is natuurlijk veel leuker   O0 doe ik ook liever  ;)

Waaruit maar weer eens overduidelijk blijkt dat menig vogelaar niet open staat voor een kritische houding ten aanzien van zeldzaamheden van twijfelachtige herkomst. De vogel is immers ongeringd, dus wild! Nou Wietze, als jij deze graag op jouw lijstje wilt hebben staan, veel plezier er mee...


Grappig die steeds weer terugkerende door jou opgelegde conclusies (of lees losse flodders) ........ hoef mijn boodschap toch niet 2x uit te leggen?
Wietze Janse

Rob Koelman

#338
Citaat van: snwja3 op juni 30, 2015, 13:17:25 PMGrappig die steeds weer terugkerende door jou opgelegde conclusies (of lees losse flodders) ........ hoef mijn boodschap toch niet 2x uit te leggen?

Je snapt het zelf blijkbaar nog steeds niet. Ik geef op dit forum mijn mening, daar is het tenslotte een forum voor. Je hoeft het daarbij niet met mijn mening eens te zijn. Iedereen mag zelf bepalen hoe hij/zij over een bepaald punt denkt. Dat jij niet kunt accepteren dat er mensen zijn die over bepaalde zaken een andere mening hebben dan jijzelf is jouw zaak...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 12:17:11 PM
...
Waaruit maar weer eens overduidelijk blijkt dat menig vogelaar niet open staat voor een kritische houding ten aanzien van zeldzaamheden van twijfelachtige herkomst. De vogel is immers ongeringd, dus wild! ...

In dat verband vond ik die reactie van Max wel grappig "De chip?, heeft die die dan?".
Alsof dat juist bij dit beest zo raar, of zelfs onbestaanbaar, zou zijn.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 13:25:18 PM
Citaat van: snwja3 op juni 30, 2015, 13:17:25 PMGrappig die steeds weer terugkerende door jou opgelegde conclusies (of lees losse flodders) ........ hoef mijn boodschap toch niet 2x uit te leggen?

Je snapt het zelf blijkbaar nog steeds niet. Ik geef op dit forum mijn mening, daar is het tenslotte een forum voor. Je hoeft het daarbij niet met mijn mening eens te zijn. Iedereen mag zelf bepalen hoe hij/zij over een bepaald punt denkt. Dat jij niet kunt accepteren dat er mensen zijn die over bepaalde zaken een andere mening hebben dan jijzelf is jouw zaak...

Jij geeft geen mening, maar bestempelt iemand als naief terwijl daar geen aanleiding toe is.
Die pelikaan kan wild zijn, die pelikaan kan ontsnapt zijn. Niemand weet het en volgens mij zegt ook niemand dat wel te weten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juni 30, 2015, 13:37:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 12:17:11 PM
...
Waaruit maar weer eens overduidelijk blijkt dat menig vogelaar niet open staat voor een kritische houding ten aanzien van zeldzaamheden van twijfelachtige herkomst. De vogel is immers ongeringd, dus wild! ...

In dat verband vond ik die reactie van Max wel grappig "De chip?, heeft die die dan?".
Alsof dat juist bij dit beest zo raar, of zelfs onbestaanbaar, zou zijn.

Doe alsof je dom bent. Jij pakt van de 2 interpetaties weer de meest onlogische, omdat dat lekker in je straatje past.
Max vraagt zich gewoon af of hij info gemist heeft. Een terechte vraag, omdat dit de eerste keer is dat gesteld wordt dat de vogel een chip heeft. (ik heb er overigens niet op gereageerd, omdat me wel duidelijk leek dat dit vanuit het idee komt dat de vogel wel ontspant MOET zijn en aangezien niet wilde pelikanen of geringt of gechipt moeten zijn en deze vogel niet geringt is deze vogel dus wel gechipt MOET zijn). Dit slaat natuurlijk nergens op, want uiteindelijk baseer je een feit op een aanname.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

caliprobola

#342
Laat ons duidelijk zijn, zowel de verwijzing naar Milaan (my fault, sorry hiervoor :-\ ) als de verwijzing naar een chip zijn misschien wat flauwe pogingen om grappig te zijn en daarmee wordt, bewust of onbewust, over dit geval de nodige twijfel gestrooid.

Maar in feite doet dat er niet toe. Er zijn intussen zo veel voorbeelden van met zekerheid ontsnapte roze pelikanen in NW-Europa en voorbeelden van dierentuinen waar deze soort gewoon vrij rond vliegt dat iedere waarneming van roze pelikaan in NW-Europa met meer dan de normale zin voor kritiek bekeken moet worden. Uit die verhalen blijkt ook telkens weer dat veel dieren geen ring dragen en zelfs niet noodzakelijk een chip.
Ik heb geen exact overzicht van die gevallen maar intussen moet dat aantal toch het aantal aanvaarde Nederlandse gevallen ferm overschrijden.
Opvallend is ook dat behalve dat ene ex uit Artis in 2005 zo wat alle NW-Europese gevallen betrekking hebben op adulte vogels, terwijl bij een invasie van roze pelikaan op Sardinië in het vroege voorjaar 2008 op 1 na alle 60+ exemplaren betrekking hadden op jonge vogels. In Europese zoos is >98% van de vogels adult (het houden van pelikanen is duur dus wordt de populatie beperkt). De beste papieren in Nederland worden dus gedragen door de vogel van het continentaal plat van 2001.
Overigens wordt de vogel van 2006 die aanvaard is in Nederland zowel in België, Duitsland als in de UK aanzien als een ontsnapt exemplaar. In de UK aanvaardde die vogel aangeboden vis (broodtest voor pelikanen zeg maar) en werd uiteindelijk verzwakt opgeraapt. Wie hem toen gemist heeft kan de vogel nu wellicht nog steeds gaan bekijken in het Curraghs Wildlife   Park.
Als er dan in 2014/2015 een waarneming is van een adulte vogel die gedurende een erg lange periode (7 maand) op een minder logische locatie als een klein parkvijvertje vertoeft en daarbij nog weinig tekenen van angst vertoont tegenover mensen, dan kan je toch moeilijk waarnemers verwijten dat ze weinig geloof hechten aan deze waarneming en stellen dat een ontsnapte vogel een onlogische keuze zou zijn? Dit is immers niet zomaar een aanname maar een logische gevolgtrekking uit een hele reeks van voorgaande gevallen terwijl de andere aanname er één lijkt die steeds beter onderbouwt dient te worden. Met andere woorden, ik wordt niet heet van een adulte roze pelikaan, tenzij hij een kleurring/antenne heeft die de herkomst ontegensprekelijk aantonen.

snwja3

#343
Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 13:25:18 PM
Citaat van: snwja3 op juni 30, 2015, 13:17:25 PMGrappig die steeds weer terugkerende door jou opgelegde conclusies (of lees losse flodders) ........ hoef mijn boodschap toch niet 2x uit te leggen?

Je snapt het zelf blijkbaar nog steeds niet. Ik geef op dit forum mijn mening, daar is het tenslotte een forum voor. Je hoeft het daarbij niet met mijn mening eens te zijn. Iedereen mag zelf bepalen hoe hij/zij over een bepaald punt denkt. Dat jij niet kunt accepteren dat er mensen zijn die over bepaalde zaken een andere mening hebben dan jijzelf is jouw zaak...

De pot verwijt de ketel ....
Heb hier geen reacties over herkomst van mij gezien, toch leg je mij een mening in de mond.
En ben jij niet degene die geen andere mening kan accepteren, vanwaar anders steeds jou zo felle (persoonlijke) reacties?
Wietze Janse

HPM

#344
Citaat van: Folkert Jan op juni 30, 2015, 15:27:34 PM
Citaat van: HPM op juni 30, 2015, 13:37:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op juni 30, 2015, 12:17:11 PM
...
Waaruit maar weer eens overduidelijk blijkt dat menig vogelaar niet open staat voor een kritische houding ten aanzien van zeldzaamheden van twijfelachtige herkomst. De vogel is immers ongeringd, dus wild! ...

In dat verband vond ik die reactie van Max wel grappig "De chip?, heeft die die dan?".
Alsof dat juist bij dit beest zo raar, of zelfs onbestaanbaar, zou zijn.

Doe alsof je dom bent. Jij pakt van de 2 interpetaties weer de meest onlogische, omdat dat lekker in je straatje past.
Max vraagt zich gewoon af of hij info gemist heeft. Een terechte vraag, omdat dit de eerste keer is dat gesteld wordt dat de vogel een chip heeft. (ik heb er overigens niet op gereageerd, omdat me wel duidelijk leek dat dit vanuit het idee komt dat de vogel wel ontspant MOET zijn en aangezien niet wilde pelikanen of geringt of gechipt moeten zijn en deze vogel niet geringt is deze vogel dus wel gechipt MOET zijn). Dit slaat natuurlijk nergens op, want uiteindelijk baseer je een feit op een aanname.

Ik heb van beide interpretaties niet de meest onlogische gekozen, maar degene die zo mooi in het door Rob geschetste straatje paste. Perfect fit. Dat vond ik grappig. Dat schreef ik ook: "grappig".
Maar nu je zelf zegt dat je er niet op hebt gereageerd toen die chip er sprake kwam omdat je wist wat de stand van zaken was en daarom wel begreep hoe het bedoeld was, is het natuurlijk extra grappig dat Max er wél op regeerde en dat zou best op de andere interpretatie kunnen wijzen.

En wat de wildheid van dat die knobbelneus betreft: zoals het nu is kan inderdaad niemand zeggen of hij ontstnapt was of niet. Persoonlijk zou ik liever gehad hebben dat hij een ring had gehad, ook al zou dat een kweekring zijn. Niet omdat het dan duidelijk zou zijn of hij wild of ontsnapt was, maar omdat dan de herkomst duidelijk zou zijn, waardoor ook zijn omzwervingen op hun plaats zouden vallen. Omdat kennelijk niemand pogingen heeft gedaan om een eventuele chip af te lezen moeten we het nu doen met een ongeringde tamme pelikaan die vrijwel voortdurend in een eendenvijvertje rondhing.


Overigens zijn er ook pelikanen in gevangenschap die niet zijn gechipt. Misschien ook wel ongeringd.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Overigens zijn er natuurlijk voorbeelden van wilde Roze Pelikanen (vogel in de haven van Skala Kalloni op Lesbos wellicht het bekendste) die uit vrije wil besloten dat gevoerd worden een goede reden was om op dezelfde plek te blijven en zeer tam te worden. Verder goed om het inhoudelijk te houden en niet teveel elkaar standpunten toe te dichten. Wietze zo weet ik toevallig is bepaald geen 'believer' in een wilde afkomst van de vogel van Callantsoog. Beetje vreemd dan om min of meer van hem te eisen het tegenovergesteld standpunt te verdedigen ... Dat vertroebelt de discussie. Laten we het hebben over argumenten voor/tegen een wilde herkomst van de vogel, niet over hoe slim/stom het is een bepaald standpunt aan te hangen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Ik zie net dat er vandaag weer een pelikaan in Zwitserland is gezien.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op juni 30, 2015, 18:48:15 PM
Ik zie net dat er vandaag weer een pelikaan in Zwitserland is gezien.

Sommige mensen zien ze dichter bij huis: http://waarneming.nl/waarneming/view/103944167
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juli 02, 2015, 10:01:37 AM
Citaat van: HPM op juni 30, 2015, 18:48:15 PM
Ik zie net dat er vandaag weer een pelikaan in Zwitserland is gezien.

Sommige mensen zien ze dichter bij huis: http://waarneming.nl/waarneming/view/103944167

Dan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AM
Dan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

En nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788
Edwin Schuller

Rob Koelman

Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AMDan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

Citaat van: Edwin Schuller op juli 07, 2015, 10:33:13 AMEn nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788

Die laatste wordt gemeld als kleine pelikaan (Pelecanus rufescens)...
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2015, 12:46:54 PM
Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AMDan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

Citaat van: Edwin Schuller op juli 07, 2015, 10:33:13 AMEn nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788

Die laatste wordt gemeld als kleine pelikaan (Pelecanus rufescens)...
Was eerst gemeld als Roze
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:33:49 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2015, 12:46:54 PM
Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AMDan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

Citaat van: Edwin Schuller op juli 07, 2015, 10:33:13 AMEn nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788

Die laatste wordt gemeld als kleine pelikaan (Pelecanus rufescens)...
Was eerst gemeld als Roze
Heeft iemand trouwens een grotere versie van die foto op de Dutch bird alerts? Ik kan het zo niet goed zien en vraag me af of het niet nog bijvoorbeeld een jonge Kroeskop zou kunnen zijn?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jacob Molenaar

Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:36:34 PM
Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:33:49 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2015, 12:46:54 PM
Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AMDan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

Citaat van: Edwin Schuller op juli 07, 2015, 10:33:13 AMEn nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788

Die laatste wordt gemeld als kleine pelikaan (Pelecanus rufescens)...
Was eerst gemeld als Roze
Heeft iemand trouwens een grotere versie van die foto op de Dutch bird alerts? Ik kan het zo niet goed zien en vraag me af of het niet nog bijvoorbeeld een jonge Kroeskop zou kunnen zijn?
http://waarneming.nl/waarneming/view/104110755
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

laatvlieger

Citaat van: Jacob Molenaar op juli 07, 2015, 13:38:01 PM
Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:36:34 PM
Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:33:49 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 07, 2015, 12:46:54 PM
Citaat van: HPM op juli 02, 2015, 10:22:53 AMDan zal hij toch heimwee hebben gekregen naar zijn knusse vijvertje.

Citaat van: Edwin Schuller op juli 07, 2015, 10:33:13 AMEn nu in Limburg? -> http://waarneming.nl/waarneming/view/104107788

Die laatste wordt gemeld als kleine pelikaan (Pelecanus rufescens)...
Was eerst gemeld als Roze
Heeft iemand trouwens een grotere versie van die foto op de Dutch bird alerts? Ik kan het zo niet goed zien en vraag me af of het niet nog bijvoorbeeld een jonge Kroeskop zou kunnen zijn?
http://waarneming.nl/waarneming/view/104110755
Nog steeds slecht te zien, maar lijkt idd een Kleine Pelikaan
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Citaat van: laatvlieger op juli 07, 2015, 13:47:55 PM

Nog steeds slecht te zien, maar lijkt idd een Kleine Pelikaan

Gelukkig. Hoe kleiner de pelikaan hoe kleiner de kans op ontsnapping. Toch?

Verder onder 'Zeldzaamheden in Nederland' of een eigen topic?
Herman van der Meer

HPM

Waarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op juli 09, 2015, 11:57:48 AM
Waarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?

Grappig, ik had mezelf die vraag ook al gesteld. Alleen zat ik iets meer te denken in de richting van "Waarom wordt een Afrikaanse Woestijngrasmus wel gezien/aanvaard als wild en een Kleine Pelikaan niet?".
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juli 09, 2015, 12:03:04 PM
Citaat van: HPM op juli 09, 2015, 11:57:48 AM

Waarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?

Grappig, ik had mezelf die vraag ook al gesteld. Alleen zat ik iets meer te denken in de richting van "Waarom wordt een Afrikaanse Woestijngrasmus wel gezien/aanvaard als wild en een Kleine Pelikaan niet?".

Uiteraard speelt de gedachte aan Afrikaanse grasmussen (en tapuiten) bij mij ook mee.

Het enige verschil tussen Roze en Kleine Pelikaan is dat de eerste wel en de tweede niet in de WP broedt.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op juli 09, 2015, 11:57:48 AM
Waarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?

Geen idee,
Er is wel een duidelijk verschil. Van beide soorten is niet bekend dat ze vagrancy potential hebben. Echter van kleine pelikaan zijn bewezen ontsnapte vogels in Nw Europa gezien en van die grasmus niet.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013