Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

leostegeman

Of de vogel ontsnapt is of niet, het lijkt me dat ie niet helemaal lekker is gezien het continu rondhangen op een akker en weing (of geen?) fourageeracties.

Maar so what???

Elke dag zijn er vele duizenden zielige vogeltjes, zoogdieren, vissen , insecten etc. die doodgaan of bijna doodgaan. Moeten die allemaal gered worden??? Of is zo'n grote pelikaan zieliger dan een kleiner vogeltje/zoogdier etc.????

Rob Koelman

Citaat van: leostegeman op oktober 21, 2014, 15:49:53 PMElke dag zijn er vele duizenden zielige vogeltjes, zoogdieren, vissen , insecten etc. die doodgaan of bijna doodgaan. Moeten die allemaal gered worden??? Of is zo'n grote pelikaan zieliger dan een kleiner vogeltje/zoogdier etc.????

Pelikanen zijn, net als bijvoorbeeld zeehonden, tot de verbeelding sprekende soorten (ook wel 'aaibare' soorten genoemd). Dat leidt er in de praktijk toe dat mensen een zieke of verzwakte pelikaan of zeehond al heel snel erg zielig vinden en een zieltogende zilvermeeuw meestal niet. Er wordt dus door de meeste 'dierenliefhebbers' duidelijk gediscrimineerd.

All animals are equal, but...
Met vriendelijke groet, Rob

MarcelHaas

De pelikaan zat er net (ik reed er net langs op weg naar huis) zielig bij in de harde slagregen en wind :angel:


Hij liep gisteren inderdaad wel te hinken, maar dat doe ik ook als ik mijn knie stoot...


Als een beest zichtbaar lijdt, vind ik het geen probleem om het beest proberen te vangen. In dit geval lijkt me dat absoluut niet nodig: hij vangt prima vis, vliegt nog goed en lijkt het hier nabij Callantsoog naar zijn zin te hebben (ik ook trouwens! ;D ) Maar ja, er spelen vaak emoties een rol. Vaak is het lokale bewoner die de Dierenambulance belt, omdat "zo'n exotische vogel zich vast niet in Nederland kan handhaven" (cf Sneeuwuil).

Stefan van Ettinger

 :(

Buurtbewoners die de dierenambulance bellen en meer van dat gewar in Callantsoog...
Bah, hoop dat ie snel het luchtruim kiest want hier heeft ie weinig rust.
Gelukkig liet de dierenambu het beest zitten na een korte inspectie,  lees opjaging.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Rob Koelman

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 27, 2014, 13:02:12 PM
Een invasiejaar! :rolleye: -> http://waarneming.nl/waarneming/view/89485647

Of zouden het knobbelzwanen zijn geweest?

Citaat uit de toelichting bij de waarneming: Dit zag er hetzelfde uit
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Russer

Citaat van: Rob Koelman op oktober 27, 2014, 14:54:27 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 27, 2014, 13:02:12 PM
Een invasiejaar! :rolleye: -> http://waarneming.nl/waarneming/view/89485647

Of zouden het knobbelzwanen zijn geweest?

Citaat uit de toelichting bij de waarneming: Dit zag er hetzelfde uit


Feiten, Rob, feiten!
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Koelman

#277
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 27, 2014, 13:02:12 PM
Een invasiejaar! :rolleye: -> http://waarneming.nl/waarneming/view/89485647

Citaat van: Rob Koelman op oktober 27, 2014, 14:54:27 PMOf zouden het knobbelzwanen zijn geweest? Citaat uit de toelichting bij de waarneming: Dit zag er hetzelfde uit

Citaat van: Edwin Russer op oktober 27, 2014, 15:28:25 PMFeiten, Rob, feiten!

;D

Goed dan, wie gaat er even bij die pelikanen kijken of dat 'misschien per ongeluk' ook echt klopt? Je weet maar nooit.

Daarbij, er zijn wel gekkere claims de laatste tijd...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 27, 2014, 16:13:28 PM
...
Daarbij, er zijn wel gekkere claims de laatste tijd...  ;)

Het lijkt wel een invasiejaar voor gekkere claims.
Herman van der Meer

Fred Visscher

Citaat van: MarcelHaas op oktober 21, 2014, 17:22:20 PM
De pelikaan zat er net (ik reed er net langs op weg naar huis) zielig bij in de harde slagregen en wind :angel:


Hij liep gisteren inderdaad wel te hinken, maar dat doe ik ook als ik mijn knie stoot...


Als een beest zichtbaar lijdt, vind ik het geen probleem om het beest proberen te vangen. In dit geval lijkt me dat absoluut niet nodig: hij vangt prima vis, vliegt nog goed en lijkt het hier nabij Callantsoog naar zijn zin te hebben (ik ook trouwens! ;D ) Maar ja, er spelen vaak emoties een rol. Vaak is het lokale bewoner die de Dierenambulance belt, omdat "zo'n exotische vogel zich vast niet in Nederland kan handhaven" (cf Sneeuwuil).

De vogel vanmiddag even bekeken. Loopt mank met linker poot die overigens ook de helft dikker is nu. Verder zag ik het begin van de pokken ziekte (vaak bij Aalscholver op de naakte huid; http://waarneming.nl/foto/view/7533922). Dit zou in de toekomst voor problemen kunnen gaan zorgen voor deze vogel als er meer pokken gaan ontstaan. Hieronder eerst de vogel uit Callandsoog met gehavende naakte huid met daaronder een gezond exemplaar.
Gr Fred

Joostv

beest leek me niet fit. zat helemaal te beven. of is dit normaal?

HPM

Citaat van: Joostv op november 18, 2014, 22:47:11 PM

beest leek me niet fit. zat helemaal te beven. of is dit normaal?

Zijn chip zal wel op de trilfunctie staan.
Herman van der Meer

jpruis

#282
 In een parkje in het hollandse Zijpe
Zit een vogel, dat beest is een leipe
Een Roze Pelikaan
wat heb je daar nou aan?
Zo tam, hij zit gewoon voor het grijpe

Op een dag in het dorp Callantsoog
Kwam hij neer met een grote boog
Tussen wipkip en klimrek
Hij dacht "doe es gek"
Ik lok hiermee vast een ornitholoog

Niet ver van de gemeente Schagen
Denkt dat beest ons te kunnen behagen
Hij doet daar wat raar
Misschien staat ie daar
De weg naar Zuid-Frankrijk te vragen

Dus ben je vlakbij het zeedorpje Petten
Dan zou je eens op moeten letten
De discussies zijn fel
Op waarneming punt nl
En de pelikaan durft geen stap te verzetten


Joke
19-11-2014

Rob Koelman

Citaat van: Joostv op november 18, 2014, 22:47:11 PMbeest leek me niet fit. zat helemaal te beven. of is dit normaal?

Citaat van: HPM op november 19, 2014, 22:23:21 PMZijn chip zal wel op de trilfunctie staan.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

Citaat van: jpruis op november 19, 2014, 22:42:04 PM
In een parkje in het hollandse Zijpe
Zit een vogel, dat beest is een leipe
Een Roze Pelikaan
wat heb je daar nou aan?
Zo tam, hij zit gewoon voor het grijpe

Op een dag in het dorp Callantsoog
Kwam hij neer met een grote boog
Tussen wipkip en klimrek
Hij dacht "doe es gek"
Ik lok hiermee vast een ornitholoog

Niet ver van de gemeente Schagen
Denkt dat beest ons te kunnen behagen
Hij doet daar wat raar
Misschien staat ie daar
De weg naar Zuid-Frankrijk te vragen

Dus ben je vlakbij het zeedorpje Petten
Dan zou je eens op moeten letten
De discussies zijn fel
Op waarneming punt nl
En de pelikaan durft geen stap te verzetten


Joke
19-11-2014


mooi hoor.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

migratorius

Voor de liefhebbers: een Kroeskoppelikaan is zojuist ontsnapt uit de dierentuin van Münster! Eens kijken of de oostenwind hem naar Nederland waait...

JanHein

Rob Koelman

#286
Citaat van: migratorius op november 20, 2014, 15:49:16 PMVoor de liefhebbers: een Kroeskoppelikaan is zojuist ontsnapt uit de dierentuin van Münster! Eens kijken of de oostenwind hem naar Nederland waait...

Kan ie gezellig met de roze pelikaan in Callantsoog aanpappen. Voelt die zich wat minder eenzaam (hij mist z'n vriendjes uit de dierentuin)...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM


Ziet er toch wel verschrikkelijk wild uit


Foto Cornelis Fokker http://waarneming.nl/waarneming/view/95550229
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op november 20, 2014, 15:58:02 PM
Citaat van: migratorius op november 20, 2014, 15:49:16 PMVoor de liefhebbers: een Kroeskoppelikaan is zojuist ontsnapt uit de dierentuin van Münster! Eens kijken of de oostenwind hem naar Nederland waait...

Kan ie gezellig met de roze pelikaan in Callantsoog aanpappen. Voelt die zich wat minder eenzaam (hij mist z'n vriendjes uit de dierentuin)...  ;)
"Helaas" is de Kroeskoppelikaan (na inderdaad in westelijke richting gevlogen te zijn) op weg naar het zuiden: vandaag vloog hij over Neuss.

Grappig hoe die pelikaan in Callantsoog een steeds rozere kop krijgt. Geeft iemand hem stiekem flamingovoer?

JanHein

Cornelis Fokker

Hij is weer in beweging gekomen, zal de kou wel aan voelen komen.
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Gert Veurink

Hij ziet er trouwens rondom de ogen een stuk frisser uit dan hierboven.
groet!
Gert Veurink



Julian Bosch

Schijnt vandaag weer op zn oude plek in callantsoog te zijn gezien :rolleyes:
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

HPM

Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

De fotograaf niet, toch?
Douwe van der Ploeg

Edwin Schuller

Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
Edwin Schuller

August

Citaat van: Edwin Schuller op december 30, 2014, 09:27:32 AM
Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
De vogel vliegt boven Beekse bergen aangezien Beekse bergen ook Pelikanen heeft die wel eens ontsnappen lijkt me het logisch dat dit beest ook uit Beekse Bergen komt waarschijnlijk vliegt deze een rondje om zijn verblijf.
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op december 30, 2014, 11:13:04 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 30, 2014, 09:27:32 AM
Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
De vogel vliegt boven Beekse bergen aangezien Beekse bergen ook Pelikanen heeft die wel eens ontsnappen lijkt me het logisch dat dit beest ook uit Beekse Bergen komt waarschijnlijk vliegt deze een rondje om zijn verblijf.

Even de vleugels strekken en dan naar de oliebollen.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: August op december 30, 2014, 11:13:04 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 30, 2014, 09:27:32 AM
Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
De vogel vliegt boven Beekse bergen aangezien Beekse bergen ook Pelikanen heeft die wel eens ontsnappen lijkt me het logisch dat dit beest ook uit Beekse Bergen komt waarschijnlijk vliegt deze een rondje om zijn verblijf.

Weet je zeker dat beekse bergen pelikanen heeft? Kan het me niet heugen van de keer dat ik er was
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: Folkert Jan op december 30, 2014, 13:34:53 PM
Citaat van: August op december 30, 2014, 11:13:04 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 30, 2014, 09:27:32 AM
Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
De vogel vliegt boven Beekse bergen aangezien Beekse bergen ook Pelikanen heeft die wel eens ontsnappen lijkt me het logisch dat dit beest ook uit Beekse Bergen komt waarschijnlijk vliegt deze een rondje om zijn verblijf.

Weet je zeker dat beekse bergen pelikanen heeft? Kan het me niet heugen van de keer dat ik er was
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/1919256/2010/11/24/Opnieuw-vangpoging-pelikaan-Groenerick.dhtml
M.v.g., Justin Jansen


Sven

Citaat van: Folkert Jan op december 30, 2014, 13:34:53 PM
Citaat van: August op december 30, 2014, 11:13:04 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 30, 2014, 09:27:32 AM
Een tweede? Of is dit nog een restantje van de Pairi Daiza groep? Hij lijkt niet roze genoeg, maar dat is natuurlijk goed mogelijk na zo'n lange tijd...
De vogel vliegt boven Beekse bergen aangezien Beekse bergen ook Pelikanen heeft die wel eens ontsnappen lijkt me het logisch dat dit beest ook uit Beekse Bergen komt waarschijnlijk vliegt deze een rondje om zijn verblijf.

Weet je zeker dat beekse bergen pelikanen heeft? Kan het me niet heugen van de keer dat ik er was
Die hebben ze. Niet alle roze pelikanen daar worden gekortwiekt, dus er vliegen in die omgeving wel eens pelikanen rond.