Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Ontsnappen bij bosjes doen ze alleen in België, gelukkig verven de Belgen hun Pelikanen knalroze dus die zijn goed herkenbaar. De links die je opsomt hebben volgens mij allemaal betrekking op hetzelfde beest - of in ieder geval op een klein groepje - uit Artis. Om dan te zeggen dat ze bij bosjes ontsnappen... :)

Gelukkig heeft geen van de Artis pelikanen een bobbel, en komt deze eerder uit Duitsland dan Amsterdam, dus is 't allemaal niet van toepassing (ik moet oppassen wat ik zeg, anders krijgen we hier ook een discussie à la Witkruin) :):):).
Edwin Schuller

Guus Peterse

Ach, zolang je aanneemt (en waarom niet?) dat net als bijvoorbeeld zwarte ibissen, ralreigers, koereigers en zo nog wat mediterrane soorten ook wilde pelikanen af en toe deze kant op kunnen afdwalen, moet je elk geval weliswaar kritisch maar zorgvuldig bekijken. En zolang er geen aanwijzingen van herkomst uit gevangenschap zichtbaar zijn en er zich ook niemand meldt die deze pelikaan mist (terwijl die toch goed individueel herkenbaar is), heeft deze geen slechte papieren. Zonder garantie natuurlijk.
Maar dit is allemaal natuurlijk al meermalen gezegd en geschreven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

Citaat van: guusp op oktober 14, 2014, 14:41:29 PMEn zolang er geen aanwijzingen van herkomst uit gevangenschap zichtbaar zijn

Gewoon even een keer dat beest vangen en de chip uitlezen en dan is deze discussie ook weer voorbij...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

frankcoenjaerts

Ik ving gisteren bij de vogel het gerucht op dat dit mogelijk al komende dagen gaat gebeuren. Vervolgens richting asiel is het plan. Concrete nadere info heb ik niet.
Met vriendelijke groeten,

Frank

August

Citaat van: frankcoenjaerts op oktober 19, 2014, 16:29:45 PM
Ik ving gisteren bij de vogel het gerucht op dat dit mogelijk al komende dagen gaat gebeuren. Vervolgens richting asiel is het plan. Concrete nadere info heb ik niet.
Goed plan maar mag dat eigenlijk wel? Wetgeving en zo
August van Rijn

Folkert Jan

Waarom naar het assiel? Als ie een chip heeft a la, maar wat als ie dat niet heeft? Hij redt zich toch prima?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

En wat als die nu helemaal geen chip heeft?, dan hebben ze dus een vooralsnog wilde vogel weggevangen en een beschermde soort ook nog. In 2002 hebben we zo'n actie gehad met een Sneeuwuil in Limburg die achteraf dus noch een chip, noch een ring bleek te hebben. De vogel is door die vangactie, waarbij die tegen een op de snelweg passerende vrachtauto vloog, overleden. Het geval is opmerkelijk genoeg niet aanvaard omdat het rui patroon niet met een wilde vogel overeen zou stemmen, volgens een CDNA lid.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Koelman

Citaat van: Max Berlijn op oktober 20, 2014, 08:12:22 AM
En wat als die nu helemaal geen chip heeft?, dan hebben ze dus een vooralsnog wilde vogel weggevangen en een beschermde soort ook nog. In 2002 hebben we zo'n actie gehad met een Sneeuwuil in Limburg die achteraf dus noch een chip, noch een ring bleek te hebben. De vogel is door die vangactie, waarbij die tegen een op de snelweg passerende vrachtauto vloog, overleden. Het geval is opmerkelijk genoeg niet aanvaard omdat het rui patroon niet met een wilde vogel overeen zou stemmen, volgens een CDNA lid.

En dan komen we weer bij de discussie of een niet geringde (met kwekersring) en niet gechipte vogel DUS per definitie wild is. Nou nee dus!!! Voor argumenten: zie bijvoorbeeld de discussie over die tapuit in Oegstgeest. Dat zo´n niet geringde (met kwekersring) en niet gechipte vogel eventueel wel op de Nederlandse lijst komt is weer iets heel anders...
Met vriendelijke groet, Rob

Max Berlijn

#248
Maar volgens mij moet ik over feitelijke aanwijzingen van gevangenschap beschikken om zo'n vogel te vangen, zijn die er niet dan gelden de regels van een wettelijke besherming voor wilde vogels. Roze Pelikaan staat als wilde vogel op de NL (WP) lijst en valt dus onder deze regels. Of jij die vogel wel of niet wild vindt doet niet ter zake.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Koelman

#249
Citaat van: Max Berlijn op oktober 20, 2014, 20:59:44 PMMaar volgens mij moet ik over feitelijke aanwijzingen van gevangenschap beschikken om zo'n vogel te vangen, zijn die er niet dan gelden de regels van een wettelijke besherming voor wilde vogels. Roze Pelikaan staat als wilde vogel op de NL (WP) lijst en valt dus onder deze regels. Of jij die vogel wel of niet wild vindt doet niet ter zake.

Dan hebben we nog de zorgplicht of de mogelijkheid om voor een specifiek geval een ontheffing aan te vragen.

Bovendien kun je de vogel ook vangen en vervolgens checken of deze gechipt is. Is dat zo, dan dus sowieso GEEN overtreding. Is ie dat niet, dan bestaat de theoretische mogelijkheid van een proces verbaal en een rechtzaak. Maar met een goed verhaal bij de rechter zal het met een veroordeling zo´n vaart niet lopen. Bovendien moet de rechter voor een eventuele veroordeling eerst 'aantonen' dat het hier werkelijk om een wilde vogel gaat. En dan kom je automatisch terecht bij de discussie over de soort. Er zijn genoeg 'deskundigen' te vinden die voor de rechter zullen willen getuigen dat exemplaren van de soort in ons land niet wild kunnen zijn. Oftewel: de rechter in de rol van het CDNA...

Verder heeft het voor veel lijsters (als ie ooit aanvaard mocht worden) een meerwaarde om te weten dat de vogel NIET gechipt is. Dan heb je toch een leukere waarneming op je lijst dan een waar altijd een aura van ´hij-was-gechipt-maar-dat-hebben-ze-niet-kunnen-vaststellen-omdat-we-de-vogel-niet-wilden-vangen´ om heen zal blijven hangen...

Tenslotte: er is vast wel een ringer te vinden die nog zo´n oude vergunning heeft om alle soorten overal te mogen vangen. Leuke voor je ringlijst!...

VANGEN DUS DAT BEEST!!!  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2014, 21:17:36 PM
Is ie dat niet, dan bestaat de theoretische mogelijkheid van een proces verbaal en een rechtzaak.

Zou me verbazen als het zover komt, dus inderdaad...

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2014, 21:17:36 PM
VANGEN DUS DAT BEEST!!!  ;)

Vogelend Nederland weer een stukje wijzer en die Pelikaan vind 't vast niet erg om zich een week vol te vreten met vis uit een emmertje :).
Edwin Schuller

leostegeman

Begrijp dat gisteren de Dierenambulance heeft getracht de vogel te vangen, maar dat dit mislukte omdat de vogel opvloog! (zie foto'sop Twitter)

Edwin Schuller

Citaat van: leostegeman op oktober 21, 2014, 09:22:15 AM
Begrijp dat gisteren de Dierenambulance heeft getracht de vogel te vangen, maar dat dit mislukte omdat de vogel opvloog! (zie foto'sop Twitter)

Link?
Edwin Schuller

Cygnus

Juridisch gezien is deze vogel volgens mij een wilde vogel, er zijn geen uiterlijke kenmerken die rechtvaardigen dat iemand deze vogel als eigendom kan claimen. Vangen is dus niet toegestaan. Ook een ringer mag deze vogel zonder specifieke ontheffing niet vangen, want je mag als ringer niet gericht een zeldzame vogel vangen. Los hiervan is de kans natuurlijk groot dat het een ontsnapte vogel is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 21, 2014, 08:18:48 AM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 20, 2014, 21:17:36 PM
VANGEN DUS DAT BEEST!!!  ;)

Vogelend Nederland weer een stukje wijzer en die Pelikaan vind 't vast niet erg om zich een week vol te vreten met vis uit een emmertje :) .

"Vogelend Nederland" zou zo wijs moeten zijn dat ze beseffen dat er belangrijker dingen zijn dan de behoefte van "vogelend Nederland"
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: Cygnus op oktober 21, 2014, 09:32:42 AM
Juridisch gezien is deze vogel volgens mij een wilde vogel, er zijn geen uiterlijke kenmerken die rechtvaardigen dat iemand deze vogel als eigendom kan claimen. Vangen is dus niet toegestaan. Ook een ringer mag deze vogel zonder specifieke ontheffing niet vangen, want je mag als ringer niet gericht een zeldzame vogel vangen. Los hiervan is de kans natuurlijk groot dat het een ontsnapte vogel is.

Beetje off-topic: dan ben ik wel benieuwd waarom mensen van een dierenambulance dan een wild dier mogen vangen als 'ie gewond is? Is dat dan op basis van de Wet Dieren?

@Edwin: je kan natuurlijk ook zelf even zoeken maar hierbij een link https://twitter.com/dadenhelder/status/524220600370622464
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rob Koelman

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 09:52:20 AMBeetje off-topic: dan ben ik wel benieuwd waarom mensen van een dierenambulance dan een wild dier mogen vangen als 'ie gewond is? Is dat dan op basis van de Wet Dieren?

@Edwin: je kan natuurlijk ook zelf even zoeken maar hierbij een link https://twitter.com/dadenhelder/status/524220600370622464

Kop van het bewuste artikel:
Melding: #rozepelikaan zwaar verzwakt. Gelukkig loos alarm. Pelikaan is nog fit genoeg! @waarneming

Kortom, die medewerkers van de dierenambulance klooien ook maar gewoon wat aan. Zit je als pelikaan ergens even lekker rustig aan te doen, willen ze je gelijk afvoeren naar een of ander asiel... Doet denken aan de actie om de (verder geheel gezonde) zeehond die in het voorjaar van 2012 in het Spui rondzwom te willen vangen (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177149.0)...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 09:45:17 AM"Vogelend Nederland" zou zo wijs moeten zijn dat ze beseffen dat er belangrijker dingen zijn dan de behoefte van "vogelend Nederland"

Wijze woorden, maar aan dovemansoren gericht...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2014, 12:18:25 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 09:52:20 AMBeetje off-topic: dan ben ik wel benieuwd waarom mensen van een dierenambulance dan een wild dier mogen vangen als 'ie gewond is? Is dat dan op basis van de Wet Dieren?

@Edwin: je kan natuurlijk ook zelf even zoeken maar hierbij een link https://twitter.com/dadenhelder/status/524220600370622464

Kop van het bewuste artikel:
Melding: #rozepelikaan zwaar verzwakt. Gelukkig loos alarm. Pelikaan is nog fit genoeg! @waarneming

Kortom, die medewerkers van de dierenambulance klooien ook maar gewoon wat aan. Zit je als pelikaan ergens even lekker rustig aan te doen, willen ze je gelijk afvoeren naar een of ander asiel... Doet denken aan de actie om de (verder geheel gezonde) zeehond die in het voorjaar van 2012 in het Spui rondzwom te willen vangen (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177149.0)...

De conclusie is dat als ze hem hadden kunnen vangen het beest verzwakt geweest zou zijn.
Dat opent perspectieven voor een nieuwe test: Als de dierenambulance een vogel niet kan vangen is hij niet ontsnapt.
En de advanced broodtest: Als de dierenambulance een vogel kan vangen door hem te eerst te voeren is het een escape.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2014, 12:25:54 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 09:45:17 AM"Vogelend Nederland" zou zo wijs moeten zijn dat ze beseffen dat er belangrijker dingen zijn dan de behoefte van "vogelend Nederland"

Wijze woorden, maar aan dovemansoren gericht...

Hangt er van af wie je met vogelend Nederland bedoelt en van wie je meent dat deze de mening van vogelend Nederland verkondigen. Ik heb geen poll gezien waarin een meerderheid van Vogelend Nederland haar mening gaf om dat beest te vangen.

Tip: zoek eens op de Stropopredenering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering :police:

PWink

Dierenambulances beschikken veelal over een algemene ontheffing van het ministerie op basis van artikel 75 van de Flora- en faunawet om in het belang "de bescherming van fauna"  zieke of gewonde exemplaren van alle beschermde vogel- en zoogdiersoorten te vangen om ze tijdelijk op te vangen, te verzorgen en, onder bepaalde omstandigheden, ook te doden. Hierbij moet voldaan worden aan het Kwaliteitsprotocol opvang beschermde inheemse diersoorten http://wetten.overheid.nl/BWBR0025568/geldigheidsdatum_21-10-2014.

Groet,
Pascal


HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 21, 2014, 12:51:21 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2014, 12:25:54 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 09:45:17 AM"Vogelend Nederland" zou zo wijs moeten zijn dat ze beseffen dat er belangrijker dingen zijn dan de behoefte van "vogelend Nederland"

Wijze woorden, maar aan dovemansoren gericht...

Hangt er van af wie je met vogelend Nederland bedoelt en van wie je meent dat deze de mening van vogelend Nederland verkondigen. Ik heb geen poll gezien waarin een meerderheid van Vogelend Nederland haar mening gaf om dat beest te vangen.

Tip: zoek eens op de Stropopredenering: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering :police:

Het staat wel interessant, maar ik zie niet waarom er hier sprake zou zijn van een straw man. Bovendien vergeet je dat het Edwin was die het over "vogelend Nederland" had, dus ik begrijp ook niet waarom je dit in reactie op Rob schrijft.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Ik zou zeggen, lees de link eens die ik gaf. Jij bent het die zegt hoe Vogelend Nederland zich dient te gedragen en Rob zegt vervolgens dat die wijze woorden aan dovemansoren zijn gericht, waarbij hij uitgaat van het feit dat niemand naar die wijze woorden luistert. Kortom, een mooiere stroman dan dit heb ik ze vandaag nog niet gezien.

migratorius

Ik zou het toch niet zo'n gek idee vinden de vogel te vangen om te kijken of hij gechipt is, maar liefst alleen als dit kan zonder het beest eerst naar een asiel te vervoeren. Interessant zou het zijn hem met een zender uit te rusten. Van een echte dwaalgast zou je toch hopen/vermoeden dat hij de weg naar Zuid-Oost-Europa terugvindt. Het zou ons sowieso iets leren over de omzwervingen van Roze Pelikanen (ontsnapt of niet).

JanHein

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op oktober 21, 2014, 13:39:51 PM

Ik zou zeggen, lees de link eens die ik gaf. Jij bent het die zegt hoe Vogelend Nederland zich dient te gedragen en Rob zegt vervolgens dat die wijze woorden aan dovemansoren zijn gericht, waarbij hij uitgaat van het feit dat niemand naar die wijze woorden luistert. Kortom, een mooiere stroman dan dit heb ik ze vandaag nog niet gezien.

Lees eens terug en denk niet dat jij de enige bent die weet (of denkt te weten) wat stromannen zijn.
Edwin schreef dat "Vogelend Nederland" wijzer zou worden van het vangen van die Pelikaan.
Ik zie niet waarom onze reacties daarop stromannen zouden zijn.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Whatever Herman. Mijn lunchtijd is voorbij. Ik heb betere dingen te doen.

Tip: Je ziet het pas als je het door hebt  ;)

Edwin Schuller

Yessss ontopic! Is dat beest nou al gevangen?
Edwin Schuller

Max Berlijn

#268
Allen, het hele verhaal van de vangactie brengt mij weer terug bij het Sneeuwuilendebacle in 2002 in Meersen. Ik begrijp niet dat de dierenambulances zo maar "Lenie" kunnen spelen. Ja ik ben best nieuwsgierig naar het feit of de vogel een chip heeft, maar dat is toch ondergeschikt aan het wel en wee van de vogel. Wat een energie en stress voor zo'n beest en met welke reden. Dierenambulances zijn natuurlijk van de beste wil maar hun kennis van zaken en aanpak ervan, zeker met niet gedomesticeerde dieren, is echt heel slecht en helaas vragen ze geen advies aan mensen die hiervan meer weten dan zijzelf. Toen ik in 2002 navraag deed naar het waarom van de desastreuze vangactie van de Sneeuwuil in Limburg vertelde ze mij "meneer weet u wel hoe koud (januari) het is s'nachts voor die uil" is, ik was met stomheid geslagen...
Al met al, indien niet noodzakelijk, tengels ervan af (zie de omschrijving van Trinus) hoe goed de bedoelingen dan ook zijn.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Schuller

Citaat van: Max Berlijn op oktober 21, 2014, 15:03:15 PM
Allen, het hele verhaal van de vangactie brengt mij weer terug bij het Sneeuwuilendebacle in 2002 in Meersen. Ik begrijp niet dat de dierenambulances zo maar "Lenie" kunnen spelen. Ja ik ben best nieuwsgierig naar het feit of de vogel een chip heeft, maar dat is toch ondergeschikt aan het wel en wee van de vogel. Wat een energie en stress voor zo'n beest en met welke reden. Dierenambulances zijn natuurlijk van de beste wil maar hun kennis van zaken en aanpak ervan, zeker met niet gedomesticeerde dieren, is echt heel slecht en helaas vragen ze geen advies aan mensen die hiervan meer weten dan zijzelf. Toen ik in 2002 navraag deed naar het waarom van de desastreuze vangactie van de Sneeuwuil in Limburg vertelde ze mij "meneer weet u wel hoe koud (januari) het is s'nachts voor die uil", ik was met stomheid geslagen...
Al met al, indien niet noodzakelijk, tengels ervan af (zie de omschrijving van Trinus) hoe goed de bedoelingen dan ook zijn.

Ik moet je gelijk geven Max, maar er is m.i. wel een keerzijde (die van "gaan zitten kijken hoe een beest weg kwijnt, totdat het te laat is"), maar ik ben 't met je eens dat de dames/heren Dierenambulance wellicht de afweging überhaupt niet eens maken.
Daar staat tegenover dat ik wel eens het gevoel heb dat het vangen van dwaalgasten voor sommige mensen ook onbespreekbaar is, waarmee ze lijnrecht tegenover de Dierenambulance lijken te staan. Ik vind persoonlijk dat geen van beide oplossingen (vangen/niet vangen) een ideaal is, maar dat beide opties per geval toch in ieder geval bespreekbaar zouden moeten zijn.

En om de discussie ontopic te houden en in reactie op je laatste zin: waarom zou het voor dit beest noodzakelijk zijn om hem te vangen? Ik hoor vage geruchten dat 'ie het niet best doet in Noord-Holland, en hij lijkt al een tijdje een manke poot te hebben, maar is er iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?
Edwin Schuller