Hoofdmenu

Roze Pelikaan

Gestart door Edwin Russer, februari 06, 2014, 18:02:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: Dirk van Straalen op februari 09, 2014, 20:28:28 PM
Maar weten we al op ze bij Pairi Daiza drie of vier van deze rakkers missen? Dat moet nl opvallen, of hebben ze honderd van die beesten daar!? Zij moeten in ieder geval de ring herkennen van deze foto van Peter Roelse. Gelijkenis van de ringen en vogels zegt eigenlijk al genoeg lijkt mij...Ook dat deze 'kneuzen' elkaar binnen no time kwijtraken dankzij een Hollands briesje en wat neerslag. ;D

Ps. Schrijft er iemand Frans? Even op FB een bericht met linkje naar geringde vogel van Peter Roelse kan een idee zijn. https://www.facebook.com/JardinDesMondes
Ik verwacht niet dat ze in het openbaar zeggen dat ze dieren missen, is namelijk slecht voor de reputatie . Een dierentuin dat dieren laat ontsnappen getuigt niet van bekwaamheid dus behoorlijk onnozel. Ik geloof ook niet dat artis blij was met al die publiciteit toen hun Pelikaan was ontsnapt
August van Rijn

Yeronimo

Citaat van: August op februari 09, 2014, 21:39:05 PM
Citaat van: Dirk van Straalen op februari 09, 2014, 20:28:28 PM
Maar weten we al op ze bij Pairi Daiza drie of vier van deze rakkers missen? Dat moet nl opvallen, of hebben ze honderd van die beesten daar!? Zij moeten in ieder geval de ring herkennen van deze foto van Peter Roelse. Gelijkenis van de ringen en vogels zegt eigenlijk al genoeg lijkt mij...Ook dat deze 'kneuzen' elkaar binnen no time kwijtraken dankzij een Hollands briesje en wat neerslag. ;D

Ps. Schrijft er iemand Frans? Even op FB een bericht met linkje naar geringde vogel van Peter Roelse kan een idee zijn. https://www.facebook.com/JardinDesMondes
Ik verwacht niet dat ze in het openbaar zeggen dat ze dieren missen, is namelijk slecht voor de reputatie . Een dierentuin dat dieren laat ontsnappen getuigt niet van bekwaamheid dus behoorlijk onnozel. Ik geloof ook niet dat artis blij was met al die publiciteit toen hun Pelikaan was ontsnapt

Blijven ontkennen en niet erachteraan gaan kan een grote bekeuring opleveren voor het park lijkt mij. En als de ring helemaal afgelezen en bekend is gemaakt dan hebben ze toch sowieso dat probleem. Ze kunnen beter eerlijk blijven om de schade minder te maken dan het uiteindelijk gaat veroorzaken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jeroen Nagtegaal

Het type ring is een type dat zomaar wild kan zijn. Ringen bij Knobbelzwaan hebben vaak aan de andere zijde de ringcentrale staan. Persoonlijk vin ik het ringnummer vreemd voor een Dierentuin. CZ+6 cijfers maakt erg veel combinaties, iets dat eigenlijk normaal is bij wetenschappelijke projecten...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Maar dan moet er toch een project bij te vinden zijn?
Edwin Schuller

August

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2014, 23:24:42 PM
Het type ring is een type dat zomaar wild kan zijn. Ringen bij Knobbelzwaan hebben vaak aan de andere zijde de ringcentrale staan. Persoonlijk vin ik het ringnummer vreemd voor een Dierentuin. CZ+6 cijfers maakt erg veel combinaties, iets dat eigenlijk normaal is bij wetenschappelijke projecten...
Beste Jeroen je ziet toch op de foto,s uit de dierentuin dat ze dezelfde ringen gebruiken  ! En jij weet bijna alle ringprojecten uit de wereld zowat uit je hoofd. Dan heb jij toch zo een ringer gevonden die deze ringen gebruikt?
August van Rijn

Cygnus

Nog een (grote) foto van een pelikaan met ring die gemaakt is in het park Pairi Daiza in juli 2010: http://onderdeappelboom.files.wordpress.com/2010/07/pict0053.jpg

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Klaas van Dijk

Citaat van: Dirk van Straalen op februari 09, 2014, 20:28:28 PMPs. Schrijft er iemand Frans? Even op FB een bericht met linkje naar geringde vogel van Peter Roelse kan een idee zijn. https://www.facebook.com/JardinDesMondes

Een goed idee en net dus zo'n bericht op hun FB pagina gezet met de foto van Peter Roelse en met een link naar de waarneming. Ik kan prima Frans lezen, maar schrijven gaat een stuk moeizamer. Daarom een kort tekstje in het Nederlands erbij gezet.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: August op februari 10, 2014, 09:10:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2014, 23:24:42 PM
Het type ring is een type dat zomaar wild kan zijn. Ringen bij Knobbelzwaan hebben vaak aan de andere zijde de ringcentrale staan. Persoonlijk vin ik het ringnummer vreemd voor een Dierentuin. CZ+6 cijfers maakt erg veel combinaties, iets dat eigenlijk normaal is bij wetenschappelijke projecten...
Beste Jeroen je ziet toch op de foto,s uit de dierentuin dat ze dezelfde ringen gebruiken  ! En jij weet bijna alle ringprojecten uit de wereld zowat uit je hoofd. Dan heb jij toch zo een ringer gevonden die deze ringen gebruikt?
Ik ken veel projecten maar bij Pelikanen zijn mijn contacten toch erg beperkt... Daarnaast is het niet vreemd dat het type ring erop lijkt, dat kan komen omdat het aantal fabrieken dat metalen ringen maakt erg beperkt is. Verder kan de vogel ook geringd zijn als 'bijvangst' en dus niet binnen een soorten-studie.

Wat ik momenteel vooral vreemd is het nummer. Ik zie niet direct in waarom een Dierentuin een dergelijk hoog nummer gebruikt. Dat is iets dat ik momenteel toch vreemd vind...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 10, 2014, 11:08:58 AM
Citaat van: August op februari 10, 2014, 09:10:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 09, 2014, 23:24:42 PM
Het type ring is een type dat zomaar wild kan zijn. Ringen bij Knobbelzwaan hebben vaak aan de andere zijde de ringcentrale staan. Persoonlijk vin ik het ringnummer vreemd voor een Dierentuin. CZ+6 cijfers maakt erg veel combinaties, iets dat eigenlijk normaal is bij wetenschappelijke projecten...
Beste Jeroen je ziet toch op de foto,s uit de dierentuin dat ze dezelfde ringen gebruiken  ! En jij weet bijna alle ringprojecten uit de wereld zowat uit je hoofd. Dan heb jij toch zo een ringer gevonden die deze ringen gebruikt?
Ik ken veel projecten maar bij Pelikanen zijn mijn contacten toch erg beperkt... Daarnaast is het niet vreemd dat het type ring erop lijkt, dat kan komen omdat het aantal fabrieken dat metalen ringen maakt erg beperkt is. Verder kan de vogel ook geringd zijn als 'bijvangst' en dus niet binnen een soorten-studie.

Wat ik momenteel vooral vreemd is het nummer. Ik zie niet direct in waarom een Dierentuin een dergelijk hoog nummer gebruikt. Dat is iets dat ik momenteel toch vreemd vind...


Daar hoeft helemaal niks vreemds aan te zijn. Nederlandse kwekers gebruiken ringen met daarop nog wel méér nummers, o.a. voor jaartal, stamnummer van de fokker, ringmaat en ringnummer. Het is dus absoluut voorstelbaar dat grotere organisaties als een Zoo of dierenpark een soortgelijke eigen codering gebruiken.
Overigens lopen er momenteel 3 (wetenschappelijke) ringprojecten voor Roze Pelikanen (zie http://www.cr-birding.org/) maar die gebruiken alle 3 kleurringen (rood of blauw) en eventueel nog (gekleurde) wingtags. Maar zoals Jeroen al zegt kunnen er natuurlijk ook 'zo maar' geringd zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Daandrukker

Hallo allemaal,

Ik heb maar eens gebeld naar het dierenpark Pairi Daiza (letterlijk vertaald "Gesloten tuin" in het Perzisch). Ik kreeg de receptioniste aan de telefoon en ik zal even kort het gesprek beschrijven.

Ze sprak geen Nederlands. Ik legde de situatie uit dat er in Nederland een aantal pelikanen rondvliegen en ik vroeg of ze pelikanen misten. Ze zette me even in de wacht om het te vragen en kwam nogal snel bij me terug met de mededeling dat ze er absoluut geen misten. Toen ik begon over de ring van één van de vogels werd ze een beetje zenuwachtig. Ze zette me weer even in de wacht en kwam terug met de mededeling dat ze een veertigtal pelikanen hebben, maar dat ze nog steeds niks misten. Omdat ze er zo veel hebben was het niet mogelijk om de ringnummers door te geven.

Ik wil ze binnenkort nog weer terugbellen voor meer informatie, bijvoorbeeld om een lijst met de ringegevens uit hun dierenpark van de pelikanen.

Uit het telefoongesprek kreeg ik het vermoeden dat ze niet willen dat iemand erachter komt dat er dieren ontsnapt zijn. Dat vermoeden krijg ik omdat ze zenuwachtig werd, vooral toen over de ring begon en toen snel met haar leidingevende heeft gepraat. Ze wisten verdacht snel zeker dat ze geen enkele van de veertig pelikanen misten. Nogmaals, dit zijn slechts vermoedens. Het zou ook kunnen dat ze daadwerkelijk niets missen bij dit park, maar om de hiervoor genoemde redenen vind ik het persoonlijk nog steeds verdacht.

Ik heb het idee dat we wel meer informatie van ze kunnen krijgen als ze weten dat we niets van ze verwachten mbt het terugvangen of iets dergelijks en dat we alleen willen weten of het om ontsnapte of wilde vogels gaat.

Weet iemand of ze via de Belgische wet verplicht zijn om hun gegevens vrij te geven? Of dat die gegevens ergens bij een autoriteit op te vragen zijn? Ik neem aan dat kwekers ook hun ringen ergens gezamelijk bij houden. Hoe gaat dat in Nederland?

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker

Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Jeroen Nagtegaal

De administratie van kweekringen in Nederland is zover mij bekend zeer chaotisch, maar ik laat me graag corigeren.
Tot op heden heb ik namelijk niet één locatie gevonden waar je navraag kan doen als je een vogel met kweekring hebt gevonden, op Postduiven na.

Een goed optie is iemand het park in te krijgen en een ring daar af te lezen..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia

Citaat van: Oenanthe op februari 07, 2014, 14:58:54 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/81622277

Zeker ongeringd volgens de waarnemer, maar wat zie ik dan op de derde foto aan de linkerpoot?

Geen ring in ieder geval. Lijkt me gewrichtsverdikking.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Klaas van Dijk

Citaat van: Daandrukker op februari 10, 2014, 13:15:17 PM(...). Toen ik begon over de ring van één van de vogels werd ze een beetje zenuwachtig. (....). Uit het telefoongesprek kreeg ik het vermoeden dat ze niet willen dat iemand erachter komt dat er dieren ontsnapt zijn. Dat vermoeden krijg ik omdat ze zenuwachtig werd, vooral toen over de ring begon en toen snel met haar leidingevende heeft gepraat. (....). Nogmaals, dit zijn slechts vermoedens. (....).

Daan, goed dat je eens even met Pairi Daiza hebt gebeld (in het Frans gesproken?).

Mijn FB bericht op de FB-pagina van Pairi Daiza (zie hierboven) kan ik niet meer terugvinden op de FB pagina van Pairi Daiza. Ligt dat aan mij?

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Ben Gaxiola

Jaap vd Marel op de db-site:
"Even wat research gedaan aan de hand van de ring van één van de vogels die door Peter Roelse werd gefotografeerd. De desbetreffende vogel, hoogstwaarschijnlijk dezelfde als het door mij gefotografeerde exemplaar, is grootgebracht in de dierentuin van Praag (vandaar ringaanduiding beginnend met CZ). Vlgs. de "curator birds" van Zoo Praha is de vogel in 2001 overgebracht naar Pairi Daiza, een dierenpark in Cambron-Casteau, Henegouwen, Belgie. Het is nog niet bevestigd dat de drie vogels die eerst boven Gent waren gezien en waarvan er zeker twee h.t.l. zijn waargenomen, ook daadwerkelijk zijn vermist door Pairi Daizi, maar we kunnen er nu vrijwel zeker van zijn, dat het escapes zijn. Jammer!, maar het blijft een mooie belevenis en een mooi verhaal. Dat ze aan onderzijde zo roze zijn, zal waarschijnlijk te maken hebben met caroteen in bijvoedering."
Ben Gaxiola

Edwin Schuller

Mystery solved! Nu eens kijken wanneer Pairi Daiza openheid van zaken gaat geven. Wordt steeds lastiger om het te ontkennen :).
Edwin Schuller

Jacob Molenaar

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 10, 2014, 15:24:48 PM
Jaap vd Marel op de db-site:
"Even wat research gedaan aan de hand van de ring van één van de vogels die door Peter Roelse werd gefotografeerd. De desbetreffende vogel, hoogstwaarschijnlijk dezelfde als het door mij gefotografeerde exemplaar, is grootgebracht in de dierentuin van Praag (vandaar ringaanduiding beginnend met CZ). Vlgs. de "curator birds" van Zoo Praha is de vogel in 2001 overgebracht naar Pairi Daiza, een dierenpark in Cambron-Casteau, Henegouwen, Belgie. Het is nog niet bevestigd dat de drie vogels die eerst boven Gent waren gezien en waarvan er zeker twee h.t.l. zijn waargenomen, ook daadwerkelijk zijn vermist door Pairi Daizi, maar we kunnen er nu vrijwel zeker van zijn, dat het escapes zijn. Jammer!, maar het blijft een mooie belevenis en een mooi verhaal. Dat ze aan onderzijde zo roze zijn, zal waarschijnlijk te maken hebben met caroteen in bijvoedering."

Jammer  :'( :'(: http://waarneming.nl/waarneming/view/81633243
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Ik ontvang van Paira Daiza vanmiddag de volgende mail:
Citeer
Beste,

Wij hebben uw mail goed ontvangen en deze kreeg onze volle aandacht.

De verschillende waarnemingen van Roze Pelikanen werden ons gemeld.
Het gaat hier echter niet om onze vogels (al onze pelikanen zijn nog aanwezig in Pairi Daiza  :)  !).
Uit het verhaal van Jaap van de Marel lijkt me in elk geval duidelijk dat de pelikanen uit gevangenschap afkomstig zijn, waar ze ook zijn ontsnapt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas de Maat

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 10, 2014, 13:20:12 PM
De administratie van kweekringen in Nederland is zover mij bekend zeer chaotisch, maar ik laat me graag corigeren.
Tot op heden heb ik namelijk niet één locatie gevonden waar je navraag kan doen als je een vogel met kweekring hebt gevonden, op Postduiven na.

Een goed optie is iemand het park in te krijgen en een ring daar af te lezen..

Het leveren van kwekersringen gaat via de Nederlandse Bond voor Vogelliefhebbers. Vaak een ander caliber vogelliefhebbers dan hier te vinden zijn. Het bestellen van ringen gaat altijd weer via een lokale vogelvereniging. Op een dergelijke ring staat weer een kwekersnummer wat te herleiden is naar een individuele kweker. Of er een eenvoudige manier is om te achterhalen welke kweker bij een kwekersnummer is weet ik niet, maar je aanknopingspunt hiervoor zal denk ik de NBVV zijn.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

carel

Citeermaar je aanknopingspunt hiervoor zal denk ik de NBVV zijn.


vergeet ook niet de algemene nederlandse bond van vogelliefhebbers


en voor de watervogels hoenders duiven enz. Aviornis, al hebben die volgens mij geen aluminium ringen, maar kunststof kleurringen.


De NBVV en de ANBVV hebben volgens mij geen ringen die groot genoeg zijn voor pelikanen


bekijk de onderstaande links maar eens voor ringbestellingen


http://www.anbvv.nl/ringen.htm


http://www.nbvv.nl/ringen/ringmaten.asp


http://www.aviornis.nl/organisatie/ringendienst/
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op februari 10, 2014, 17:47:17 PM
Ik ontvang van Paira Daiza vanmiddag de volgende mail:
Citeer
Beste,

Wij hebben uw mail goed ontvangen en deze kreeg onze volle aandacht.

De verschillende waarnemingen van Roze Pelikanen werden ons gemeld.
Het gaat hier echter niet om onze vogels (al onze pelikanen zijn nog aanwezig in Pairi Daiza  :)  !).
Uit het verhaal van Jaap van de Marel lijkt me in elk geval duidelijk dat de pelikanen uit gevangenschap afkomstig zijn, waar ze ook zijn ontsnapt.
Uit het verhaal van Jaap van de Marel (als dat helemaal klopt), lijkt me eerder naar voren te komen dat dierenpark Pairi Daiza hier misschien niet helemaal de waarheid verteld...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

August

Citaat van: August op februari 09, 2014, 21:39:05 PM
Citaat van: Dirk van Straalen op februari 09, 2014, 20:28:28 PM
Maar weten we al op ze bij Pairi Daiza drie of vier van deze rakkers missen? Dat moet nl opvallen, of hebben ze honderd van die beesten daar!? Zij moeten in ieder geval de ring herkennen van deze foto van Peter Roelse. Gelijkenis van de ringen en vogels zegt eigenlijk al genoeg lijkt mij...Ook dat deze 'kneuzen' elkaar binnen no time kwijtraken dankzij een Hollands briesje en wat neerslag. ;D

Ps. Schrijft er iemand Frans? Even op FB een bericht met linkje naar geringde vogel van Peter Roelse kan een idee zijn. https://www.facebook.com/JardinDesMondes
Ik verwacht niet dat ze in het openbaar zeggen dat ze dieren missen, is namelijk slecht voor de reputatie . Een dierentuin dat dieren laat ontsnappen getuigt niet van bekwaamheid dus behoorlijk onnozel. Ik geloof ook niet dat artis blij was met al die publiciteit toen hun Pelikaan was ontsnapt
Dat de dierentuin zou ontkennen had ik al verwacht zie eerdere post, goed dat Jaap van de Marel dit onderzocht heeft. ps de lokale vogelmensen in Belgie weten het ook zeker!! het zijn wel beesten van deze dierentuin maar waarschijnlijk zullen ze blijven ontkennen of later toegeven dat ze verkeerd geteld hebben
August van Rijn

migratorius

Citaat van: Daandrukker op februari 10, 2014, 13:15:17 PMIk heb maar eens gebeld naar het dierenpark Pairi Daiza (letterlijk vertaald "Gesloten tuin" in het Perzisch).
Erg gesloten is het park in elk geval niet.
Via-via kennen wij het woord als "paradijs" (en gezien die ontsnappende pelikanen is het dat ook al niet).

JanHein

Cygnus

Pas sinds enkele jaren is de naam van het park Pairi Daiza, daarvoor was de naam Paradisio.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hiskodevries

Wat zou de reden zijn dat ze het verlies niet willen toegeven ? staan daar boetes op in belgie (laten ontsnappen van dieren)?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Boetes lijken me terecht. Dit is toch je reinste fauna vervalsing?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Dirk van Straalen

Kwestie van tijd en deze beesten zijn verzwakt. Volgens mij hebben ze geen flauw benul hoe ze op vis moeten jagen. Ik heb dat nog niet bij de waarnemingen gelezen in ieder geval.

isi1972

Nou dan moet je echt een goeie bril kopen bij Hans Anders want ik zie overduidelijk een ring  ;D

Gr. Isidro Rendon

Citaat van: Certhia op februari 10, 2014, 14:51:39 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 07, 2014, 14:58:54 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/81622277

Zeker ongeringd volgens de waarnemer, maar wat zie ik dan op de derde foto aan de linkerpoot?

Geen ring in ieder geval. Lijkt me gewrichtsverdikking.

Edwin Schuller

#148
Isidro, soms kan een beetje nuance geen kwaad B).
Edwin Schuller

Oenanthe

Edwin, ik ben er niet zo erg van overtuigd dat jij het wel bij het rechte eind hebt, dus wat meer nuance zou ook jou niet misstaan. De eerder geopperde mogelijkheid, gewrichtsverdikking, zie ik er ook niet in. Wel een afgeplatte, redelijk wijd zittende ring. Wat maak jij er dan van?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips