Citaat Bas:Theo, wat heeft het kleed van de vogel te maken met wildheid? Kijkend naar de gevallen in Nederland die aanvaard zijn, zijn dat allemaal vogels die als adult te boek staan
Dat lijkt me een cirkelredenering; van de aanvaarde gevallen staat niet vast dat ze wild zijn (of het tegendeel...) dus kun je niet zeggen dat adulte vogels die nu opduiken wild zijn omdat voorheen adulten zijn aanvaard....
(overigens wordt bij andere soorten natuurlijk de leeftijd als argument voor "wild" natuurlijk regelamtig gebruikt als het een jonge vogel betreft, dus zo gek is de opmerking van Theo niet).
Mee eens. Bij een influx in Sardinië in het voorjaar van 2008 was er slechts één (sub)adulte Roze pelikaan betrokken, de andere 59 vogels waren immatuur.
Voor het BAHC heb ik destijds één en ander nagegaan ivm de herziening van de toen enige Roze pelikaan op de Belgische lijst. Kun je hier nalezen:
http://www.bahc.be/documenten/Herziening%20Roze%20Pelikaan.pdfNaar mijn mening bestaat de meerderheid (mss wel alle) van de Roze pelikanen die in België en Nederland opduiken uit ontsnapte vogels. En als er dan eens een echte wilde zou opduiken vraag ik me af hoe je het onderscheid maakt met zo'n escape.
Het is wachten op een ontegensprekelijke influx van de soort in NW-Europa, of op een vogel met wetenschappelijke ring.
Voor de rest zou ik mijn tijd niet steken in pelikanen.