Citaat van: HPM op juli 09, 2015, 11:57:48 amWaarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?Geen idee,Er is wel een duidelijk verschil. Van beide soorten is niet bekend dat ze vagrancy potential hebben. Echter van kleine pelikaan zijn bewezen ontsnapte vogels in Nw Europa gezien en van die grasmus niet.
Waarom is een Roze Pelikaan zonder tekenen van gevangenschap eigenlijk "wild" en een Kleine Pelikaan niet?
- Afrikaanse Woestijngrasmus, eigenlijk gelijk aan Roze Pelikaan, vele gevallen in Zuid Europa en op basis daarvan geacht hier als wilde vogel te kunnen verschijnen.
Dat kunnen ze vast wel, maar volgens mij worden die niet als wild beschouwt (of heb ik dat mis?). Dat zou dus alleen maar tegen een wilde vogel pleiten...
Via Facebook: https://www.facebook.com/groups/527933207224605/permalink/1059148810769706/. Hij blijkt dus ook nog een dagje bij Westzaan gezeten te hebben...
Ik weet niet meer dan wat er in het FB bericht staat (reactie Ewoud de Groot): "met wat rondvragen het berichtje wat mij ooit via via was doorgespeeld weer boven water gekregen ( berichtje en foto : Dini van Schie). 8 juni westzaan : Een boottochtje op de Reef, tot onze grote verbazing komen we een Pelikaan tegen, stond daar rustig aan de waterkant. Hoe bijzonder is dat ?hij is hier dus te gast geweest voor hoe lang geen idee"Lokatie en datum zijn dus bekend. Ik wil best even navraag doen, maar wat zou je nog meer willen weten?
Ok misschien eventueel het tijdstip en of we de foto mogen gebruiken👍
Citaat van: August op juli 13, 2015, 11:30:07 amOk misschien eventueel het tijdstip en of we de foto mogen gebruiken👍Ik heb nogmaals een berichtje geplaatst op FB met het verzoek om meer informatie, want op mijn vorige verzoek kwam geen reactie. Maar aangezien datum en locatie bekend zijn denk ik dat deze melding in ieder geval gedocumenteerd kan worden. Dat het tijdstip niet bekend is/wordt lijkt me overkomelijk en ik zou de foto gewoon gebruiken, mits voorzien van bronvermelding (bron: Dini van Schie). Hij staat immers op Facebook en ik kan me niet voorstellen dat iemand er wakker van ligt als hij in de archieven van de CDNA geplaatst wordt...
inderdaad heb deze ook bij het CDNA gemeld en is nu ook in roulatie
Is die nieuwe Pelikaan nou echt nieuw? Of is dat meneer bobbelsnavel op de weg terug naar het veilige Callantsoog?De waarnemers weten het ook niet. Zie bijvoorbeeld hier en hier.
Inderdaad dezelfde vogel, terug uit Zwitserland dus.
Citaat van: Vincent Hart op augustus 14, 2015, 10:54:49 amInderdaad dezelfde vogel, terug uit Zwitserland dus.Op 3 augustus zat er nog een in Zwitserland. Op foto's van 31 juli kan ik geen knobbel zien.http://www.ornitho.ch/index.php?m_id=54&mid=342306
Nu de Roze Pelikaan terug is van weggeweest is het misschien zaak om te proberen de vraag te beantwoorden of de vogel wel of niet geschipt is.
Hoe dan?
...D. Dier naar een draaiende windturbine jagen en vervolgens - na fatale botsing met rotorbladen - scannen...
Citaat van: Cygnus op augustus 14, 2015, 12:59:16 pmNu de Roze Pelikaan terug is van weggeweest is het misschien zaak om te proberen de vraag te beantwoorden of de vogel wel of niet geschipt is.Citaat van: August op augustus 14, 2015, 13:09:19 pmHoe dan?Het is een 'tam' exemplaar.A. Vangen en scannen.B. Scanner op stok.C. Dier door/over een 'lus van metaaldraad'(= scanner) laten lopen.D. Dier naar een draaiende windturbine jagen en vervolgens - na fatale botsing met rotorbladen - scannen...